Kerkelijke onderscheiding voor Jan Bekker

Henk-Willem
Moderator

Kerkelijke onderscheiding voor Jan Bekker

Berichtdoor Henk-Willem » 19 Dec 2016, 13:15

Tijdens de viering van het 50-jarig bestaan van de Goede Herderkerk heeft Jan Bekker de Willibrordspenning uitgereikt gekregen. Dit voor zijn jarenlange inzet als voorzitter, maar ook voor al het werk dat hij verzette, soms in stilte, soms als spreekbuis, zowel voor als achter de schermen.

Diaken Jan van Heugten sprak tijdens de viering in de Goede Herderkerk de volgende woorden: "Op een dag als vandaag, waarop we het 50 jarig bestaan van deze kerk vieren, is het goed om al die vele honderden vrijwilligers uit het verleden en het heden die in vele hoedanigheden en op vele terreinen actief betrokken zijn geweest en nog zijn bij het instandhouden van de parochie en nu geloofsgemeenschap van De Goede Herder te danken. En namens het gehele pastorale team zeg ik u hierbij dan ook een welgemeend en hartelijk dank U wel.

Soms is het dan ook nodig en mag het om iemand apart te benoemen en in die persoon iedere vrijwilliger te danken. En vandaag willen we dat graag doen. Het initiatief komt vanuit de geloofsgemeenschap zelf en wij als pastores hebben daar van harte aan meegewerkt. Al vele jaren heeft hij zich ingezet voor deze geloofsgemeenschap en dat op allerlei terreinen, zowel bestuurlijk, in de liturgie, de zorg om dit gebouw, de zorg om de financiën, de totstandkoming van een eigen parochieblad en later van De Verbinding. En de menselijke betrokkenheid bij de voedselbank en andere projecten waarbij mensen in nood verkeren.

Altijd realistisch en zien wat er nodig is in de tijd. Zoals het meewerken aan het samenwerkingsverband tussen de toenmalige zelfstandige parochies van Gendringen, Ulft, Silvolde, Breedenbroek en Dinxperlo. Voor deze fusie maakte hij het beleidsplan en bemiddelde in de soms lastige gesprekken. Altijd met het verbinden als uitgangspunt. En dat verbinden is opnieuw aan de orde bij de integratie van de geloofsgemeenschap van de H.H. Petrus en Paulus gemeenschap van Breedenbroek naar de geloofsgemeenschap van de Goede Herder, nadat de kerk in Breedenbroek voor de weekeind vieringen gesloten werd.

Een man die soms zichtbaar aanwezig is als het moet, maar veelal onzichtbaar werkzaam op de achtergrond. Een man die bekend staat als iemand, die als hij zich ergens voor inzet, dit met volle verantwoordelijkheid doet. Door zijn rustige aard en vermogen om goed te luisteren weet hij mensen te binden en goed om te gaan met tegenstellingen en conflicten. Ik heb zijn naam nog niet genoemd, maar ik zie al iemand misschien wat ongemakkelijk op zijn plek heen en weer schuiven.

Het gaat om jou Jan, Jan Bekker. Mag ik je vragen om naar voren te komen en neem je echtgenote maar mee.

De Aartsbisschop van Utrecht, Zijne Eminentie Willem Jacobus Kardinaal Eijk heeft ingestemd met ons voorstel om jou voor de bijzondere verdiensten in kerk en samenleving de onderscheiding van de H. Willibrord, eerste bisschop van Utrecht te verlenen met de daarbij behorende beeltenis en de bijbehorende speld. En ik wil pastoor Peter Ambting vragen deze aan jou uit te reiken en op te spelden. En natuurlijk zijn er bloemen. Na de viering is er gelegenheid om Jan en zijn vrouw te feliciteren."

BRON: http://www.dinxpersnieuws.nl/nieuws/alg ... an-bekker-
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Ridderlijke orden/Kerkelijke onderscheidingen”