Onderscheiding voor helden Willem en Niels Klomp

Henk-Willem
Moderator

Onderscheiding voor helden Willem en Niels Klomp

Berichtdoor Henk-Willem » 07 Jul 2017, 14:45

Voor het redden van hun buurman Arie Booy uit een brandend huis hebben vader en zoon Willem en Niels Klomp vandaag een bronzen draagmedaille van het Carnegie Heldenfonds gekregen.

Burgemeester Renate Westerlaken reikte hun de onderscheiding uit.

De medaille wordt uitgereikt aan mensen die ‘met gevaar voor eigen leven anderen het leven hebben gered’. De burgemeester droeg de Benschoppers voor bij de stichting. „Het is niet vanzelfsprekend om een brandend huis in te gaan. Ik ben trots op jullie’’, zei zij.

Willem (56) en Niels (20) Klomp wisten niet eens of Booy wel in het huis was toen ze de deur intrapten van de woning in de Eksterstraat. Zijn auto stond er, maar ze zagen de 70-jarige buurman niet. Die bleek boven te zijn en stribbelde tegen toen vader en zoon hem het huis uit probeerden te krijgen. Hij had brandwonden in zijn gezicht en aan zijn hoofd: zijn hoofdhaar was weg geschroeid. „Uiteindelijk hebben we hem aan zijn enkels naar beneden getrokken’’, zegt Willem Klomp. „Hij was onder invloed van alcohol en erg in de war.’’

Jerrycans met brandbare vloeistoffen
Het slachtoffer werkte vroeger bij voertuigfabriek Terberg, evenals Klomp, zijn buurman sinds 28 jaar. Met de jaren zagen zijn buren hem achteruitgaan. Hij werd weduwnaar, er waren problemen met alcoholgebruik en Booy raakte zijn rijbewijs kwijt na een aanrijding.

,,Toen het ernaar uitzag dat hij zijn rijbewijs misschien niet terug zou krijgen, zei hij dat het voor hem allemaal niet meer hoefde’’, zegt Klomp, die regelmatig een praatje aanknoopte. „Meegaan met een uitje van Terberg, activiteiten van De Zonnebloem, dat wilde hij allemaal niet.’’ Omdat er in de woning diverse brandhaarden waren en jerrycans met brandbare vloeistoffen werden aangetroffen vermoeden brandweer en politie dat Booy het vuur zelf heeft aangestoken.

„Ik spreek zijn dochter wel eens, het schijnt nu redelijk met hem te gaan’’, zegt Klomp. Gesproken hebben ze hem sinds de brand op 6 oktober niet meer. Eerst woonde Booy onder begeleiding in Utrecht, daarna verhuisde hij naar een aanleunwoning.

„Het is wel een beetje veel allemaal’’, zegt zoon Niels Klomp, monteur bij een transportbedrijf, over de vele belangstelling die hem en zijn vader ten deel viel na de reddingsoperatie. Vader Willem: „Je wilt een ander in nood helpen. Zelf heb ik zes jaar geleden een hartstilstand gehad. Ik ben twintig minuten gereanimeerd. Daardoor leef ik nog en daar ben ik nog elke dag blij mee.’’

image.jpg

BRON: http://www.ad.nl/utrecht/onderscheiding ... ~a69682b8/
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Reddingsonderscheidingen”