Erekoorden Marine voor twaalf mensenredders

Henk-Willem
Moderator

Erekoorden Marine voor twaalf mensenredders

Berichtdoor Henk-Willem » 15 Apr 2015, 19:50

Den Helder – Twaalf militairen ontvangen op woensdag 4 maart het nieuwe Erekoord van de Koninklijke Marine uit handen van Commandant Zeestrijdkrachten, luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk. Het Erekoord van de Koninklijke Marine is een bijzondere onderscheiding voor het redden van mensenlevens buiten hun werk. Dit loopt uiteen van het redden van drenkelingen tot het reanimeren van verkeersslachtoffers.

Gedecoreerd worden vier militairen van de vloot en acht van het Korps Mariniers. Zij kwamen mensen te hulp in acute noodsituaties op de A58 in Zeeland, op de A2 in Brabant, in Tiel, in Den Helder, nabij Anna Paulowna en op Texel. Dit gebeurde gewoon op straat, of in een enkel geval bij mensen thuis. Het optreden van deze militairen had niet direct te maken met hun werk en is daarom van bijzondere betekenis.

De nieuwe onderscheiding kan worden toegekend aan militairen en burgers in actieve dienst bij de Koninklijke Marine. Het erekoord is bedoeld voor degene die op zeer bijzondere wijze, buiten gevechtsomstandigheden, loffelijk en levensreddend handelt. Dit past bij het opvallende karakter van het optreden buiten het ‘normale werk’ van de betrokken militairen.

BRON: http://denhelderactueel.nl/2015/03/erek ... enredders/
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Henk-Willem
Moderator

Re: Erekoorden Marine voor twaalf mensenredders

Berichtdoor Henk-Willem » 15 Apr 2015, 19:51

Bijzondere onderscheiding voor 12 militairen

In Den Helder ontvangen twaalf militairen woensdag een erekoord van de Koninklijke Marine. Ze krijgen deze nieuwe onderscheiding omdat zij buiten hun werk om reddingsacties hebben verricht.

Commandant der Zeestrijdkrachten, luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk, reikt de erekoorden uit en is hartstikke trots op zijn militairen. De bekroonde reddingsacties lopen uiteen van het redden van drenkelingen tot het voorkomen van een zelfmoordpoging op de A2.
Een van deze heldhaftige mensenredders is Laura Bergman. Zij krijgt de nieuwe onderscheiding voor haar hulp bij een reanimatie van een man die op straat een hartaanval kreeg. “Uiteindelijk is het mij gelukt hem weer tot leven te wekken. Heel bijzonder. Een paar weken later heeft hij mij ook benaderd en persoonlijk bedankt”, vertelt ze.

BRON: http://www.hartvannederland.nl/top-nieu ... ilitairen/
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

wddeam

Berichtdoor wddeam » 22 Apr 2015, 23:18

Mag ik als ex-DPL SLD-I (LPL KL 86-3, en het zakmes heb ik nog) zeggen dat het voor mij nog steeds wat vreemd overkomt om een Marinier te moeten zien als commandant van de Marine? De laatste keer dat ik er over overhoord werd waren de mariniers slechts de land-interface (om het wat modern te zeggen) van de marine. Iets ondersteunends. Ons werd verteld dat er enige conflicten waren tussen de bokkepoten en de zeelui. Ik moet ook geen postzegelcatalogussen of KL-gedoe gebruiken als bron.

Excuses voor deze toevoeging aan de discussie, het helpt niemand verder.

moos

Berichtdoor moos » 23 Apr 2015, 06:29

wddeam schreef:een Marinier te moeten zien als commandant van de Marine

Net zo vreemd als een marineman die commandant is van de mariniers, het is tenslotte één krijgsmachtdeel.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 18 Apr 2016, 21:11

Inhaalslag na instelling onderscheiding? Jammer
"If you've done it, it ain't bragging"

Terug naar “Reddingsonderscheidingen”