Door de adrenaline kon ik die man redden

Henk-Willem
Moderator

Door de adrenaline kon ik die man redden

Berichtdoor Henk-Willem » 20 Jan 2015, 20:18

Burgemeester Aucke van der Werff redde deze zomer met zijn buurvrouw een man van de verdrinkingsdood. "Ik twijfelde geen seconde." Hij kreeg er afgelopen week een onderscheiding voor.

De dag is voorbij, het is tegen tienen en Aucke van der Werff (61) met zijn vrouw tv zit te kijken als de buurvrouw langs het raam stormt. Ze bonst op de deur. 'Misschien is er iets met haar man aan de hand', denkt Aucke, burgemeester van de gemeente Noordoostpolder, nog. Hij doet de deur open. "Er is iemand aan het verzuipen in de vaart!" roept de buurvrouw.

In het 30 meter brede water achter het huis van de burgemeester liggen inderdaad twee mannen, van wie er één om hulp roept en de ander zo nu en dan kopje onder gaat. Niet goed. Alle alarmbellen beginnen bij Aucke te rinkelen. "Al rennend deed ik mijn horloge af, mijn telefoon uit mijn broekzak. Blouse uit, broek uit", vertelt hij.

Hij 'twijfelt geen seconde' en zwemt naar de twee zwemmers, van wie er één in de problemen zit. De andere man is een dorpeling die al een vergeefse reddingspoging deed en zwemt uitgeput naar de kant. Aucke neemt de drenkeling met zijn hoofd boven water mee naar de oever. "Dat was moeilijk want er waren allemaal waterplanten waar je makkelijk in verstrikt kon raken." Dat bleek ook het probleem van de man te zijn. Hij was vast komen te zitten terwijl hij met een bestuurbaar bootje op het water bezig was.

Aucke zwemt naar het ondiepe gedeelte bij de wal. "Uiteindelijk geeft de adrenaline je de macht en de kracht om het te kunnen." De buurvrouw was ondertussen in de auto gestapt en naar de wal gereden. Met een ragebol. "Dat vind ik nog het beste gedeelte van het verhaal", zegt Aucke. "Ze trok ons – met die ragebol – naar de kant. Dat is toch fantastisch?"

De drenkeling werd door toegesnelde omstanders en hulpverleners op de kant getrokken. "Er zaten zo veel waterplanten om zijn benen heen. Ik zie het nog voor me."

En toen moest Aucke aan de kant worden geholpen. En daar had de burgemeester niet zo'n behoefte aan. "Ik dacht: 'Sta ik hier, in mijn onderbroekje'." Dus hij draait zich om met de gedachten: ik zwem terug naar huis. Maar de buurvrouw – die met de ragebol – was streng. "Terugkomen jij!" riep ze. Aucke gaf zich gewonnen. Op de kant kreeg hij zelfs een badjas. Klein detail: het was zijn eigen badjas. Zijn vrouw had die meegegeven aan een van de omstanders.

De reacties de dagen na de reddingsacties waren overweldigend. "Ik stond en sta ineens te boek als de zwemmende burgemeester." De reddingsactie vond plaats in juni, en tijdens de nieuwjaarsreceptie afgelopen week kreeg de burgemeester als verrassing een onderscheiding van de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen (MRD). "Maar ik wil mezelf niet op de borst kloppen. Het is ook gewoon je plicht om mensen in nood te redden. Ik deed het omdat het achter mijn huis gebeurde en omdat mijn buurvrouw het zag gebeuren." Maar, oké, hij geeft ook wel toe: "Het heeft iets heldhaftigs om iemands leven te redden."

BRON: http://www.rtlnieuws.nl/magazine/door-d ... man-redden
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Reddingsonderscheidingen”