Moedige Joa Maouche krijgt onderscheiding

Henk-Willem
Moderator

Moedige Joa Maouche krijgt onderscheiding

Berichtdoor Henk-Willem » 26 Okt 2014, 15:27

RENKUM - Joa Maouche uit Renkum was één van de opvarenden die op 18 juli 2012 de scheepsramp bij Zanzibar meemaakte. Hij redde, met gevaar voor eigen leven, één van zijn reisgenoten. De dappere Renkumer kreeg vorige week in het gemeentehuis de zilveren legpenning van het Carnegie Heldenfonds uitgereikt.

,,Op een gegeven moment ging de veerboot heel erg overhellen. Later zag ik een golf door de voorkajuit komen. Toen ging het echt mis", blikt Joa terug. De student master urban environmental management aan de Wageningen UR gaat er nog eens goed voor zitten, en vertelt wat hij ruim twee jaar geleden heeft beleefd.

Zwarte zomer
Samen met drie reisgenoten maakte hij in die 'zwarte' zomer een reis naar Afrika. ,,Na een tocht door Uganda, kwamen we via Rwanda aan in Tanzania. Daar wilden we de oversteek maken van Dar es Salaam naar Zanzibar", vertelt Joa. Een tocht op een onrustige zee op een veel te volle veerboot zo bleek achteraf. ,,Het was een tweedeks veerboot die oorspronkelijk uit de VS kwam, en lokaal verder was opgebouwd. Nadat we aan boord waren gegaan, zagen we de grote hoeveelheid mensen."

Het viel Joa en zijn reisgenoten ook op dat het hard waaide. ,,Op zich staat het gebied bekend om een onrustige zeegang, dus toen we vertrokken verbaasde mij het flinke schudden nog niet." Na zo'n anderhalf uur varen ging het van kwaad tot erger. De boot met honderden passagiers helde gevaarlijk over. ,,Op een gegeven moment ging het mis. De ramen barstten, het was duidelijk dat de veerboot zou zinken."

Joa vertelt zijn verhaal zeer realistisch, alsof je naar een bizarre avonturenfilm zit te kijken. ,,Mijn reisgenote Eline van Nistelrooij was erg bang. Ik pakte onder water haar hand en trok haar omhoog door de ramen van het schip. Op dat moment krijg je een enorme adrenalinestoot. Ik zag niets anders om me heen, en focuste me volledig op Eline en mezelf. "

Reanimatie
Uiteindelijk belandden de twee in een life-raft. Joa bleef echter actief. Hij zorgde ervoor dat zijn reisgenoot Jaap van der Heijden een shirt kreeg, reanimeerde een Israëlisch meisje, Chen, sprak medepassagiere Inge moed in en ontfermde zich over een Duitse jongen met een beenwond. ,,Ik wist niet hoe je moest reanimeren, maar deed dat op basis van beelden op televisie. Ik dacht, zo zal het wel moeten."

Joa heeft zijn leven uiteindelijk gewoon weer opgepakt. ,,Ik rond nu eerst mijn master af en ben zelfs van plan om de 'onvoltooide reis' af te maken. Ik wil terug naar Zanzibar." Hij wil terug naar die voor hem vreselijke plek? ,,Ja, tenslotte was ik daar alleen als drenkeling. Mijn reis is nog niet voltooid."

Op de foto: Joa Maouche: 'Reanimeren deed ik op basis van televisiebeelden. Ik dacht: zo zal het ongeveer moeten'.

BRON: hoogenlaag.nl
Bijlagen
2712873_.jpg
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Reddingsonderscheidingen”