Redders in nood ontvangen onderscheiding

Henk-Willem
Moderator

Redders in nood ontvangen onderscheiding

Berichtdoor Henk-Willem » 23 Dec 2013, 19:35

ZAANDAM - Patrick Homan uit Zaandijk heeft een getuigschrift en een medaille uit handen van wethouder Dennis Straat ontvangen. Afgelopen zomer heeft hij samen met vijf jongeren een 69-jarige drenkeling uit de Zaan gered.

Patrick fietst op 29 juli naar het huis van zijn ouders als hij in de verte iemand hoort roepen. ''Help! Help!', Schreeuwde iemand. Ik dacht eerst dat het een grapje was', vertelt hij. Een groepje jongeren houdt Patrick aan. Vince Brinkman is daar een van. 'We hadden een man in het water gezien. Ik was heel bang. We hadden al iemand aangesproken, maar die reed door', vertelt Vince.

Op sokken
Patrick stopt wel en als hij de drenkeling ziet, twijfelt hij geen moment. Hij trekt zijn schoenen en spijkerbroek uit en laat zich in de Zaan glijden. 'Op sokken ging ik het water in. De man reageerde nergens meer op. Samen met de jongens heb ik hem uit het water getrokken. Ik heb geduwd terwijl het groepje hem omhoog trok.' Max en Vince Brinkman, Kevin van Heijningen en Jasper van Alphen helpen Patrick. Ondertussen belt Nienke van Alphen de hulpdiensten.

De drenkeling komt op de intensive care terecht. Inmiddels is hij weer helemaal hersteld. 'Ik heb de man zelf nooit gesproken', vertelt Patrick. 'Zijn broer heeft mij wel een bosje bloemen gebracht en mij bedankt.' Volgens het politierapport is het niet duidelijk hoe de man in het water terecht is gekomen.

De helden zijn woensdag 18 december in het zonnetje gezet op het gemeentehuis van Zaanstad. De Stichting Maatschappij tot Redding van Drenkelingen heeft de redders bedankt. De jongeren kregen een oorkonde en Patrick krijgt een zilveren onderscheiding. 'Patrick heeft zich met gevaar voor eigen leven ingezet voor de maatschappij en dat is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend.'

Nuchter
Patrick, die bij de vrijwillige brandweer werkt, heeft die middag ook nog wat anders aan zijn hoofd. 'Ik ga dadelijk na de uitreiking meteen naar de brand op de Westzanderdijk.' Ook de jongeren blijven nuchter onder hun heldendaad. Rustig prikken ze in hun taartje terwijl hun ouders en opa's en oma's trots foto's maken.

BRON: http://www.dichtbij.nl/
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Reddingsonderscheidingen”