Alsnog onderscheiding voor helden uit Blokker

officier

Alsnog onderscheiding voor helden uit Blokker

Berichtdoor officier » 30 Aug 2013, 22:40

BLOKKER Ze probeerden op 10 april 2010, met gevaar voor eigen leven, drie inzittenden van een gecrashte auto te helpen op de Westerblokker in Blokker. En daarom kregen Johanna Hoek, Kelly Schaap, Wout Schaap, Roy Klooster, Richard Pelt en Tjerk Eindhoven donderdagavond de Carnegie-medaille, uit handen van de burgemeesters van Hoorn en Drechterland.
Het ongeluk gebeurde rond een uur of half twaalf 's avonds. De auto met de drie inzittenden ramde eerst café Het Gouden Hoofd en vloog daarna in brand. Ondanks de hulp van het zestal en nog vele anderen overleefden twee van de drie inzittenden het ongeluk niet.

Eigenaar van het betreffende café, Wout Schaap, en zijn dochter Kelly herinneren het tragische ongeval nog als de dag van gisteren. Kelly was nog maar dertien toen het gebeurde. "We hoorden ineens een enorme klap en overal lagen scherven. Ik heb alle kranen opengezet en emmers gevuld met water om de auto te helpen blussen", aldus Kelly.

Opvallend is dat tien andere personen, die die avond ook hielpen om de inzittenden uit de auto te krijgen, in oktober 2011 al dezelfde onderscheiding kregen. En dat ging Wout Schaap aan het hart. "Op de foto in de krant miste ik zes mensen die die avond ook van alles hebben geprobeerd om die jongens te redden. Ik vind dat als één iemand de onderscheiding krijgt, dat iedereen hem dan ook moet krijgen." En dat vonden de burgemeesters van de gemeente Hoorn en Drechterland dus blijkbaar ook.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Terug naar “Reddingsonderscheidingen”