Harry is onderscheiden als held

Henk-Willem
Moderator

Harry is onderscheiden als held

Berichtdoor Henk-Willem » 12 Aug 2013, 19:43

PUTTEN - Het bestuur van de Stichting Carnegie Heldenfonds heeft besloten om aan de heer Harry Boekhout postuum de zilveren medaille toe te kennen vanwege zijn heldhaftige optreden bij een tragisch ongeval.

Burgemeester H.A. Lambooij en burgemeester dr. J.W.A. van Dijk van de gemeente Barneveld hebben donderdag 18 juli de onderscheiding met bijbehorend getuigschrift overhandigd aan zijn partner Martine Boekhout. Op verzoek van de familie was het een besloten bijeenkomst met vrienden en familie in het gemeentehuis van Putten.
Burgemeester Lambooij zei in de toespraak: “Dames en heren, in het bijzonder Martine, Lotte en vader en moeder Boekhout. Wij allen hadden zo graag hier op deze plaats een onderscheiding aan Harry zelf uitgereikt. Helaas mag dat niet zo zijn. Ik hoop echter dat de erkenning die spreekt uit deze hoge onderscheiding voor jullie en u tot een bijzondere troost zal zijn. Immers, uit het toekennen van deze medaille is duidelijk dat jouw man, jouw vader en uw zoon in het moment waarop het er echt op aan kwam niet in de eerste plaats dacht aan zichzelf, maar aan zijn medemens in nood.”
Martine Boekhout: “Ik ben trots, maar ook verdrietig, dat ik deze onderscheiding in ontvangst mag nemen. Trots, omdat ik nu later aan onze dochter kan vertellen: papa was een held. Verdrietig, omdat ik natuurlijk liever had gehad dat Harry deze onderscheiding zelf in ontvangst had mogen nemen.”
Op donderdag 27 december 2012 vond op de spoorwegovergang aan de Stationsweg in Barneveld een tragisch ongeval plaats. Een auto met twee hoogbejaarde inzittenden kwam vast op de overweg te staan. De bestuurder kon zelf de auto verlaten. Harry Boekhout snelde toe om de bijrijdster uit de auto te halen; zij werden beiden door de trein gegrepen. Harry kwam bij dit heldhaftige optreden om het leven. De bijrijdster liep ernstig beenletsel op en is naar een ziekenhuis overgebracht, waar zij enkele weken later is overleden.
Uit respect voor deze heldendaad is aan Boekhout postuum de hoogste onderscheiding van het Carnegie Fonds toegekend.

Afbeelding

BRON: deweekkrant.nl
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Reddingsonderscheidingen”