HHR voor leden Border Security Teams

Alex

HHR voor leden Border Security Teams

Berichtdoor Alex » 11 Nov 2016, 10:24

Ze boden hulp aan de Grieken toen de nood het hoogst was. Ze zagen van dichtbij hoe mensen in overvolle bootjes de gevaarlijke overtocht naar Griekenland maakten. De Border Security Teams (BST’s) stonden in opvanglocaties klaar om migranten te identificeren, te registreren of te helpen bij terugkeer. Voor die inzet zijn 123 medewerkers vandaag in de Brabanthallen in Den Bosch geëerd. Zij kregen de ‘Herinneringsmedaille Humanitaire hulpverlening bij Rampen met de gesp Egeïsche Zee 2016'.
image_20161111_200121.jpg

“Tijdens de eerste periode op Chios kwamen tientallen bootjes per dag aan. Dat was keihard werken voor iedereen, dag in dag uit. Naast de grensbewakingstaak kregen jullie te maken met het leed dat migranten meenamen. Doorweekt en onderkoeld, soms ternauwernood ontsnapt aan de dood. Jullie inzet is van grote waarde geweest”, zei commandant Koninklijke Marechaussee luitenant-generaal Harry van den Brink.
Ook directeur-generaal Vreemdelingenzaken van het ministerie van Veiligheid en Justitie Jan-Kees Goet sprak het gemêleerde BST-gezelschap toe dat onder leiding stond van de marechaussee. Het BST bestond niet alleen uit personeel van de marine, landmacht en het Commando Diensten Centra. Het team telde ook medewerkers van de nationale politie, de Dienst Terugkeer en Vertrek de Dienst Justitiële Inrichtingen, de Immigratie- en Naturalisatiedienst en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers.
De gedecoreerden van het BST ondersteunden van 1 januari tot 1 juli 2016 vanaf de Griekse eilanden Chios en Lesbos. De meesten waren vanaf het eerste uur betrokken bij de inrichting van een zogenoemde ‘hotspot’, een aanmeldcentrum waar migranten onder meer worden gescreend, geïdentificeerd en geregistreerd. Ook voerde het team grensbewaking uit op zee en aan de kust, bracht migratiestromen in kaart en onderkende signalen van mensensmokkel. Het werk werd verricht onder de vlag van het EU-agentschap Frontex dat lidstaten ondersteunt bij het bewaken van de buitengrenzen. De hoge instroom van illegale immigratie via de zuidelijke buitengrenzen zorgde begin 2016 voor een groeiende behoefte aan versterking van de grensbewaking en goede screening, registratie en identificatie. Nederland stuurde op verzoek van Frontex hierop een multidisciplinair Border Security Team. Door verschillende krachten te bundelen, droeg het BST bij aan het traject dat migranten doorlopen. Momenteel is het Border Security Team nog steeds met 37 man actief op Chios.

Bron: https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/ ... rity-teams
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Alex

Re: HHR voor leden Border Security Teams

Berichtdoor Alex » 11 Nov 2016, 22:06

Op de foto en in het defensiebericht zijn alleen medailles in militaire opmaak te zien. Krijgen niet-militairen die tegenwoordig ook zo uitgereikt, ook bijv. bij de HIM?

Herman V

Berichtdoor Herman V » 12 Nov 2016, 17:49

Goede vraag, de laatste 3 a 4 jaar met de diverse gesp uitreikingen is dat het geval. Apart hoor, ik weet alleen van het Officierskruis dat zo uitgereikt wordt in deze vorm. De HVO heb ik alleen hangend aan het lint uitgereikt zien worden. Ik denk dat burgers en/of politieagenten de laatste jaren gewoon de militaire opmaak HHR ontvangen hebben.

By the way: Heel mooie gespen met een jaartal en al zeg. Over 10 jaar weet je nog exact waar je je onderscheiding voor ontvangen hebt. Dat is wat lastiger met de HIM (ex HVO) gespen. EU operaties, NAVO operaties, VN operaties. Je zou bijna denken dat je in een ziekenhuis werkt :D

Herman

walterpullens

Berichtdoor walterpullens » 18 Nov 2016, 08:40

Militairen kregen de onderscheiding in militaire opmaak uitgereikt en niet-militairen kregen 'm hangend aan het lint.

Walter :-)

Alex

Berichtdoor Alex » 18 Nov 2016, 09:34

Op de foto staat toch een politieman met een militair opgemaakte HHR. Misschien is er verschil tussen gedecoreerden in uniform en gedecoreerden in burger?

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 20 Nov 2016, 19:47

Herman V schreef:Apart hoor, ik weet alleen van het Officierskruis dat zo uitgereikt wordt in deze vorm. De HVO heb ik alleen hangend aan het lint uitgereikt zien worden

Vergeet de TD medaille niet Herman :wink:
"If you've done it, it ain't bragging"

Herman V

Berichtdoor Herman V » 20 Nov 2016, 21:53

Iron Mike schreef:
Herman V schreef:Apart hoor, ik weet alleen van het Officierskruis dat zo uitgereikt wordt in deze vorm. De HVO heb ik alleen hangend aan het lint uitgereikt zien worden

Yup, die zeker !

moos

Berichtdoor moos » 21 Nov 2016, 09:30

Iron Mike schreef:

Herman V schreef:
Apart hoor, ik weet alleen van het Officierskruis dat zo uitgereikt wordt in deze vorm. De HVO heb ik alleen hangend aan het lint uitgereikt zien worden

En de heruitgaves van de O&V en OHK
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

walterpullens

Berichtdoor walterpullens » 21 Nov 2016, 16:28

Alex schreef:Op de foto staat toch een politieman met een militair opgemaakte HHR. Misschien is er verschil tussen gedecoreerden in uniform en gedecoreerden in burger?

Even navraag gedaan.
Inderdaad kregen gedecoreerden in uniform de opgemaakte versie uitgereikt.
Die in burger kregen 'm hangend aan het lint.

Walter

Alex

Berichtdoor Alex » 21 Nov 2016, 16:37

Dank Walter, helemaal duidelijk nu!

Herman V

Berichtdoor Herman V » 27 Nov 2016, 11:54

moos schreef:
Iron Mike schreef:

Herman V schreef:
Apart hoor, ik weet alleen van het Officierskruis dat zo uitgereikt wordt in deze vorm. De HVO heb ik alleen hangend aan het lint uitgereikt zien worden

En de heruitgaves van de O&V en OHK

Inderdaad, die ook.
15230795_377355379262828_5635312898633866152_n-1.jpg
15230795_377355379262828_5635312898633866152_n-1.jpg (37.09 KiB) 1704 keer bekeken

Terug naar “Overige Nederlandse militaire onderscheidingen”