Mobilisatie-Oorlogskruis postuum uitgereikt

Henk-Willem
Moderator

Mobilisatie-Oorlogskruis postuum uitgereikt

Berichtdoor Henk-Willem » 15 Sep 2016, 08:25

25 jaar was Landstorm soldaat William Crawfurd, toen hij na de capitulatie van het Koloniale Leger in handen kwam van de Japanners.

Ruim 70 jaar na zijn overlijden als krijgsgevangene heeft zijn neef, de heer Jos Crawfurd, het Mobilisatie-Oorlogskruis voor hem in ontvangst genomen.
William Crawfurd, geboren te Soerabaja, was dienstplichtig soldaat en werd ten behoeve van de ‘Algehele Mobilisatie van onze Strijdkrachten in Indië’ geplaatst als telefonist bij het Landstorm Bataljon te Soerabaja.
In 1943 werkte William Crawfurd als Japans krijgsgevangene aan de Birma/Siam spoorweg, waar hij niet veel later stierf aan de gevolgen van uitputting, ondervoeding en dysenterie.
Door zijn inzet als KNIL-soldaat werd aan Crawfurd het Mobilisatie-Oorlogskruis postuum toegekend.
Deze onderscheiding is bestemd voor militairen en oud-militairen, die na 6 april 1939 en voor 20 mei 1940 ten minste zes maanden in dienst waren, of na 9 mei 1940 en voor 19 mei 1940 in dienst waren buiten vijandelijk of door de vijand bezet gebied.
Ook in aanmerking kwamen militairen en oud-militairen die na 30 augustus 1939 en voor 3 september 1945 ten minste zes maanden dienst deden aan boord van een onder Nederlandse vlag opererend schip of vliegtuig.
Hierbij moest wel het belang van de Nederlandse staat worden gediend.
Tot slot konden zij die niet hieronder vielen, maar die wel gedurende de oorlog in het belang van het Koninkrijk militaire werkzaamheden verrichtten, hiervoor in aanmerking komen.
De heer Jos Crawfurd (74), neef van William Crawfurd, werd recentelijk benaderd om de militaire onderscheiding namens hem in ontvangst te nemen.
“Ik was ontzettend vereerd en enigszins verbaasd”, vertelt hij. “Ik heb mijn neef - helaas - nooit gekend, en de Crawfurd-familie is behoorlijk groot.
Des te mooier vind ik het dat ik ben uitgekozen om de medaille aan te nemen, en ik ben God hier zeer dankbaar voor”, vervolgt hij.
Zelf heeft de heer Crawfurd ook de nodige verschrikkingen meegemaakt onder de Japanse overheersing: zo is hij tot tweemaal toe gevlucht en overleefde hij een ‘Jappenkamp’.
Durven
29 juli jl. vond de uitreiking plaats bij de Crawfurd thuis in Heerjansdam.
De luitenant-kolonel buiten dienst Jacq Brijl hield een toespraak voor de genodigden en overhandigde Crawfurd daarna de onderscheiding.
Officieel mag hij de onderscheiding dragen, maar durft dat toch niet zo goed.
“Ik heb mijn neef nooit gekend, en weet niet of hij mij het wel zou gunnen.
Wellicht doe ik het in de toekomst wel”, besluit de heer Crawfurd.
William Crawfurd diende bij het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL), een koloniaal leger dat formeel bestaan heeft van 1830 tot 1950. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwam het leger tegenover vijandelijke Japanners te staan, en moesten hier, enkele uitzonderingen daar gelaten, hun meerdere in herkennen. Na onafhankelijkheid van Indonesië ging het Indische leger op in de Koninklijke Landmacht.

BRON: http://zwijndrecht.dekombinatie.nl/nieu ... -1.6287909
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

moos

Re: Mobilisatie-Oorlogskruis postuum uitgereikt

Berichtdoor moos » 19 Sep 2016, 05:19

Op 10 mei 2017 tijdens de herdenking op Ypenburg worden er weer een tiental van deze onderscheidingen uitgereikt. Tevens een aantal Orde en Vrede medailles en herinneringsspelden Binnenlandse Strijdkrachten.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 19 Sep 2016, 09:14

Officieel mag hij de onderscheiding dragen, maar durft dat toch niet zo goed.

Deze zin klopt natuurlijk niet....
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

moos

Berichtdoor moos » 19 Sep 2016, 12:06

De zin op zich is niet verkeerd, het feit dat hij de medaille zou mogen dragen wel :roll:
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Terug naar “Overige Nederlandse militaire onderscheidingen”