Een nieuw Erekoord

Mathieu

Een nieuw Erekoord

Berichtdoor Mathieu » 14 Dec 2015, 14:15

Nieuw in het assortiment van Defensie: het Zilveren Erekoord. zie de onderstaande link.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/ ... nongangers

Alex

Re: Een nieuw Erekoord

Berichtdoor Alex » 14 Dec 2015, 16:30

Met een mooie uitleg erbij. Het wachten is nu op ontvangers van het rode erekoord die vinden dat er bij hen ook sprake was van 'verzwarende operationele omstandigheden', of dragers van het gevechtsinsigne waar ook sprake was van 'uitzonderlijk handelen tegenover ‘gewoon’ je werk doen onder gevechtsomstandigheden'. Rekesten kunnen ingediend worden met terugwerkende kracht tot zeker 1979.
Overigens alle lof voor deze UNIFIL veteranen.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Herman V

Berichtdoor Herman V » 14 Dec 2015, 21:54

En weer een nieuwe onderscheiding waarvoor even makkelijk ies anders, en reeds bestaand, had worden toegekent.

Alex

Berichtdoor Alex » 14 Dec 2015, 22:04

Precies Herman, ik ben nog steeds van mening dat deze mannen een dapperheidsonderscheiding hebben verdiend.
Zie: viewtopic.php?f=86&t=2565&hilit=sculptuur

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 15 Dec 2015, 09:44

Niets ten nadele van de mannen die op dat moment daar in de shit hebben gezeten, maar het gaat onderhand nergens meer over. Gaan we binnenkort dan een blauw koord met zilverdraad krijgen voor de mensen die tijdens bv UNPROFOR gevechtscontact gehad hebben? De laatste tijd vind ik ook dat UNIFIL gangers onevenredig veel aandacht krijgen t.o.v. andere veteranen (sculptuur, Nobelprijs, erekoord), wat nogal kwaad bloed zet bij anderen (begrijpelijk).
"If you've done it, it ain't bragging"

skygulik

Berichtdoor skygulik » 15 Dec 2015, 15:08

blauw koord met zilverdraad dat kan niet daar lopen Squadron Sergeant-Majoors, Saf Aoo etc al mee bij de Klu
De omnibus dubitandum

Herman V

Berichtdoor Herman V » 15 Dec 2015, 15:36

Alex schreef:Precies Herman, ik ben nog steeds van mening dat deze mannen een dapperheidsonderscheiding hebben verdiend.
Zie: viewtopic.php?f=86&t=2565&hilit=sculptuur

Oh ja, men had voor deze schermutseling bij Qana al een sculptuur gehad vier jaar terug. Moeten ze zeker weer inleveren?

Maar goed, alle gekheid op een stokje: Bij deze echt hulde voor de daden van deze mannen. Diep respect. Echter wat nu gebeurt zet het toch wel in een apart daglicht.

Alex, volgens mij zijn wij het met elkaar eens, dit had 30 jaar geleden tot het uitreiken van enkele dapperheidsonderscheidingen moeten leiden. Na onnodig lang wachten worden er nu meerdere doekjes voor het bloeden uitgereikt. Alsof een koord, wat het gros gelijk in de kast bij het sculptuur kan leggen, meer dan 30 jaar officieel zwijgen kan rechtzetten. Ik hoop het echt voor de betrokkenen.

grtn
Herman

moos

Berichtdoor moos » 16 Dec 2015, 08:43

De laatste tijd vind ik ook dat UNIFIL gangers onevenredig veel aandacht krijgen t.o.v. andere veteranen (sculptuur, Nobelprijs, erekoord), wat nogal kwaad bloed zet bij anderen (begrijpelijk).

Nobelprijs is jaren geleden al toegekend, alleen nu dmv de draagspeld (terecht) zichtbaar geworden.
Sculptuur en erekoord is voor dezelfde actie. Zie het probleem niet zo.

Voor andere acties zitten er nog koorden in de "pen" , waarschijnlijk ook overdreven dan?
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Dec 2015, 09:45

ter info:

Bron Unifil vereniging;

In oktober 2011 heeft Commandant Landstrijdkrachten voor de eerste keer de Sculptuur Operationeel Optreden in Havelte uitgereikt. Deze op één na hoogste individuele waardering binnen de Koninklijke Landmacht wordt toegekend voor bijzonder loffelijk optreden tijdens operationele inzet.
Op advies van de Commissie Dapperheidonderscheidingen heeft Commandant Landstrijdkrachten een bijkomende waardering ingesteld, zodat op het uniform of veteranentenue van de ontvanger zichtbaar is dat aan hem of haar de Sculptuur werd toegekend.
Dit Zilveren Erekoord zal op 12 december bij het Veteraneninstituut voor de eerste keer door Commandant Landstrijdkrachten worden uitgereikt aan de UNIFIL-veteranen die in 1979 loffelijk hebben opgetreden bij Qana in Libanon en daarvoor de Sculptuur hebben ontvangen.
(Nederlandse Unifil Vereniging:)
ZILVEREN EREKOORD
De onlangs overleden kolonel b.d. B. Lensink kwam een paar jaar geleden tot de conclusie dat de bij het incident in Qana betrokken Nederlandse UNIFIL militairen eigenlijk een stuk erkenning en waardering verdienden. Hij heeft contact gezocht met de toenmalige Commandant Landstrijdkrachten (CLas) de luitenant generaal R. Bertholee. Deze heeft de gebeurtenis laten onderzoeken door de Commissie Dapperheidsonderscheidingen. Zij hebben met alle betrokkenen gesproken en kwamen tot de conclusie dat de betrokken militairen niet in aanmerking kwamen voor de bestaande dapperheidsonderscheidingen. Wel was de commissie opgevallen dat de betrokken militairen, toen zij zich hadden moeten overgeven aan de Palestijnen, zich goed hadden gedragen door hen niet de naam te geven van de boordschutter die met zijn gericht vuur waarschijnlijk enige Palestijnen had uitgeschakeld. Dit ondanks vele bedreigingen. Men constateerde ook dat de gebruikelijke tevredenheidsbetuigingen van de KL eigenlijk te licht waren om dit goede gedrag te belonen. Daarom heeft generaal Bertholee een bijzondere onderscheiding ingesteld: het sculptuur operationeel optreden. Dit is in 2011 uitgereikt aan de betrokken militairen.
Ervaringen bij latere uitzendingen leerden ook dat er een gat zit in het hele stelsel van onderscheidingen en waarderingen. Immers het rode koord dat in vredestijd regelmatig wordt uitgereikt voor goed gedrag en goede verrichtingen, vindt men niet gepast om daarmee buitengewone verdiensten in oorlogsomstandigheden te bekronen. Daarom heeft de huidige Commandant Landstrijdkrachten het zilveren erekoord ingesteld, dat als draaginsigne wordt gekoppeld aan de sculptuur. In de brief van de CLas, kunt u daar meer over lezen.
Vanuit de UNIFIL Vereniging zijn wij verheugd dat de eersten die worden onderscheiden met het zilveren erekoord, de mannen zijn, die betrokken waren bij het incident bij Qana. Op 12 december namiddag worden deze mannen door de CLas, de luitenant generaal M.C. de Kruif, in het bijzijn van meerdere oud bataljonscommandanten, onderscheiden. Het is een eer voor deze mannen die ze verdiend hebben. Het straalt ook uit op alle Unifillers, immers het is weer een bewijs dat de operatie in Libanon geen strand- en zonvakantie was.
Het is vrij zeker dat binnenkort meerdere andere militairen van recentere operaties, ook het koord uitgereikt gaan krijgen. Het koord is nu dus een vast onderdeel van het hele decoratie en waarderingssysteem geworden.
Q. Wanneer en waarom is deze onderscheiding ingesteld?
A. Zie brief Clas en tekst hierboven
Q. Wie komt er voor in aanmerking?
A. Elke militair die zich tijdens een operatie zeer verdienstelijk heeft gemaakt, maar niet in aanmerking komt voor een dapperheidsonderscheiding.
Q. Wie kan deze onderscheiding aanvragen?
A. Deze onderscheiding kan worden aangevraagd voor/door elke militair die zich buitengewoon verdienstelijk heeft gemaakt bij operationeel optreden.
Q. Waarom kan de reeds bestaande dapperheidsonderscheiding in dit geval niet worden toegekend?
A. Aan dapperheidsonderscheidingen worden hoge criteria gesteld als het gaat om het gedrag en de omstandigheden waaronder die militair heeft opgetreden. Dit om de waarde van die onderscheidingen hoog te houden. Daarmee recht doend aan de bijzondere verdiensten in buitengewone omstandigheden.
Q. Waarom wordt deze onderscheiding nu pas toegekend?
A. Eigenlijk omdat er tot diep in de negentiger jaren geen echt besef was dat er een gat zat tussen dapperheidsonderscheidingen en de gebruikelijke onderscheidingen voor vredestijd. Het is mede te danken aan het initiatief van kolonel Lensink, dat dit besef er nu wel is. Tot diep in de negentiger jaren was de krijgsmacht een organisatie met nog weinig kennis en gevoel voor oorlog voeren. Vanaf begin van de jaren negentig is dat besef er stap voor stap gekomen. Dat zie je onder andere in de bewapening, training en in het begeleiden van militairen tijdens en na een uitzending.
Q. Er zijn tijdens de Nederlandse bijdrage aan UNIFIL Libanon meer incidenten geweest aan vuurgevechten, gijzelingen en bedreigingen. Ik heb zoiets ook meegemaakt; kom ik voor deze onderscheiding in aanmerking, hoe gaat dat in zijn werk?
A. Of je er voor in aanmerking komt, kan de NUV niet bepalen. Je bent er vrij in om bij de CLas een aanvraag in te dienen. Een commissie onderzoekt dan uitgebreid of je er voor in aanmerking komt. Wij adviseren je omdat te doen via jouw toenmalige commandant. Er zijn echter omstandigheden (zoals jouw relatie met hem, hij leeft niet meer, hij is onbereikbaar), dat dit niet lukt. Je kan dan rechtstreeks de CLas met een verzoek benaderen. De NUV wil je hierbij wel helpen en adviseren. In zo’n geval kan je contact opnemen met de secretaris (secretaris@unifilvereniging.nl).
Q. Deze groep van de A-Compagnie 1979 is eerder onderscheiden voor dit incident; waarom ontvangen zij voor de tweede keer voor hetzelfde een onderscheiding?
A. De Clas kwam tot de conclusie dat militairen die de sculptuur hebben ontvangen en nog gaan ontvangen, ook een zichtbaar bewijs voor op het uniform verdienen. De sculptuur (voor in huis) en het zilveren erekoord zijn twee onderdelen van de zelfde onderscheiding. De mannen die bij Qana betrokken waren, krijgen dus achteraf alsnog het draaginsigne. Bij nieuwe uitreikingen zullen betrokken militairen beide tegelijk krijgen.
Q. In Nederland wordt een sober decoratiebeleid gevoerd, waarbij ‘dubbel decoreren’ (twee decoraties voor eenzelfde feit) wordt tegen gegaan. Hoe kan dit?
A. Het is dus geen dubbele decoratie, maar een decoratie die uit twee elementen bestaat. Dit is overigens niet uniek. Een militair die een rood koord krijgt, ontvangt naast het rode koord een oorkonde en veelal een geldbedrag. Hetzelfde zie je bij de tevredenheidsbetuiging: een oorkonde voor in het plakboek of aan de muur en meestal een geldbedrag.
Q. Wat is de plaats van deze onderscheiding in het decoratie stelsel?
A. Het komt onder de Bronzen soldaat met gouden erekoord.
Q. Mijn man/partner is inmiddels helaas overleden; wordt deze onderscheiding ook postuum toegekend?
A. Ja, dat gebeurt in het geval van het Qana incident ook. De weduwe van de inmiddels overleden luitenant A. de Bruin, kreeg eerder de sculptuur en ontvangt nu ook het zilveren erekoord.
Q. Geldt deze onderscheiding alleen voor Unifillers?
A. Nee het zilveren koord is nu onderdeel van het huidige decoratiestelsel van Defensie.
Q. Ik was er bij Qana augustus 1979; moet ik mijzelf aanmelden?
A. Alle betrokken krijgen een uitnodiging om samen met een paar gasten aanwezig te zijn bij de uitreiking op 12 december.
Q. Kan ik aanwezig zijn bij de uitreiking
A. Bij de uitreiking zijn natuurlijk de betrokken militairen uitgenodigd en de compagnie waartoe zij behoren. Zij worden door de Clas uitgenodigd. De betrokken militairen mogen enkele gasten meenemen.
Q. Wat is het tenue bij de uitreiking?
A: Er is geen tenue-regeling. Maar het is wel gebruikelijk om in een correct uniform, of veteranentenue of in gepaste burger kleding te komen. Het gaat er natuurlijk wel om dat je bent uitgenodigd.
Q. Hoe moet het koord worden gedragen.
A. Het koord wordt gedragen, zoals het bekende rode koord: op de linkerschouder. Dat kan op het DT, veteranentenue en oud groen, voor zover het libanongangers betreft.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Alex

Berichtdoor Alex » 16 Dec 2015, 11:18

Roel, dank voor de toelichting. Het is dus wel een KL feestje. Ben benieuwd of de andere krijgsmachtdelen volgen, zoals met het rode erekoord ook gebeurd is. Er komen ook steeds meer 'dubbele' onderscheidingen. We hadden al de Bronzen Soldaat (beeldje en koord), de erepenning KLu (penning en koord), en nu deze dus. Misschien hoort er zelfs nog een oorkonde bij ook, maar dat is me niet duidelijk.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 16 Dec 2015, 13:53

....betrokkenen niet in aanmerking kwamen voor de bestaande dapperheidsonderscheidingen..... aldus de Commissie Dapperheidsonderscheidingen.

Wat moet je er dan in hemelsnaam voor doen? Dapperder dan dit kon men niet reageren in Libanon in 1979 en met een blauwe baret op het hoofd.
In WO2 werd de bemanning van een onderzeeboot allen onderscheiden met het Bronzen Kruis. Blijkbaar kon toen het kruis wel als een 'groepswaardering' verleend worden.

Nou ja, ik hou er over op. Gelukkig hebben we er bij de Kl een waardering bij. Ik denk dat dit zilveren erekoord nu ook wel, met terugwerkende kracht, verleend zal worden voor recentere missies (Irak, Afghanistan, Mali).

Groeten en fijne dagen.
Herman

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 16 Dec 2015, 21:30

moos schreef:Sculptuur en erekoord is voor dezelfde actie. Zie het probleem niet zo.

Voor andere acties zitten er nog koorden in de "pen" , waarschijnlijk ook overdreven dan?
Kruis van Verdienste ("...die zich in het belang van de Nederlandse staat in verband met vijandelijke actie door moedig en beleidvol optreden hebben onderscheiden...") of Ereteken van Verdienste ("...degene, die een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd danwel zich op uitzonderlijke wijze verdienstelijk heeft gemaakt voor de Nederlandse krijgsmacht") was ook een mogelijkheid geweest, evenals het oprekken van de tijdscriteria voor het gevechtsinsigne zodat ook daden van UNIFIL daaronder zouden vallen. Het koord is de betrokkenen van harte gegund maar m.i. waren er in het bestaande systeem ook mogelijkheden geweest die niemand raar zou hebben gevonden.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Hbo

Berichtdoor Hbo » 17 Dec 2015, 10:14

Bronzen Kruis drager Vonk heeft tien jaar moeten wachten totdat hij z'n dapperheidsonderscheiding ontvang, maar hij heeft destijds wel het Ereteken van Verdienste in zilver mogen ontvangen. De beoordeling van feiten is gewoon erg subjectief en soms (of vaak) lastig te objectiveren, dat zorgt er wel voor dat het toekennen van decoraties en onderscheidingen mijns inziens tegenwoordig bijna 'politiek' is geworden. De daad lijkt niet centraal te staan maar de medaillespiegel tussen krijgsmachtonderdelen.

Als Moos zegt dat er nog meer koorden gecreëerd gaan worden dan ben ik wel erg benieuwd welke acties daarvoor in actie komen!?

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 19 Dec 2015, 10:40

skygulik schreef:blauw koord met zilverdraad dat kan niet daar lopen Squadron Sergeant-Majoors, Saf Aoo etc al mee bij de Klu

Het was een vergelijking skygulik, hypothetisch

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 19 Dec 2015, 10:43

moos schreef:
De laatste tijd vind ik ook dat UNIFIL gangers onevenredig veel aandacht krijgen t.o.v. andere veteranen (sculptuur, Nobelprijs, erekoord), wat nogal kwaad bloed zet bij anderen (begrijpelijk).

Nobelprijs is jaren geleden al toegekend, alleen nu dmv de draagspeld (terecht) zichtbaar geworden.

Waar in mijn verhaal staat het woord "overdreven"? Onevenredig is wat anders. Misschien vanuit Defensie handiger geweest om de onderscheiding niet als eerste aan UNIFILers uit te reiken, gezien het feit deze de laatste tijd al behoorlijk "in het nieuws" zijn geweest. Ik praat dus vanuit de evt perceptie vanuit de rest (incl ikzelf).

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 11 Apr 2016, 11:32

Iron Mike schreef:
moos schreef:

Waar in mijn verhaal staat het woord "overdreven"? Onevenredig is wat anders. Misschien vanuit Defensie handiger geweest om de onderscheiding niet als eerste aan UNIFILers uit te reiken, gezien het feit deze de laatste tijd al behoorlijk "in het nieuws" zijn geweest. Ik praat dus vanuit de evt perceptie vanuit de rest (incl ikzelf).

ik zit er ook zo een beetje in. Jarenlang zijn Unifil militairen in de vergetelheid geweest. Sommige, let op niet alle, droegen denk en velen met mij, soms tig niet erkende medailles om ook een beetje mee te kunnen doen met bv ex dienstplichtige officieren met planken per strekkende meter met allerlei medailles. Die groep heeft zich herpakken in dit alles en terecht en verdienen credits. En dat zij idd gediend hebben in een periode waarvan de UN nu ook nog een speld voor levert is mooi meegenomen. En voor sommige extra nog een zilveren koord is ook mooi. Alhoewel ik het eens ben dat een medaille gewoon mooier was. al is het alleen maar omdat je die nog wel eens draagt en zeker op veteranendag of dodenherdenking ed. En als je daar dan staat met je twee medailles van NL en UN en soms een Vierdaagse en dan naast iemand staat met een jeneverkruis, tmtp, vierdaagse, rodekruis medaille, een lintje van de koningin ivm tig bestuursfuncties in het particuliere domein snap ik heel goed dat je je ondergesneeuwd voelt.

Ik moet wel kwijt dat dan een speld van ee UN je medailles en sommige nog een mooie zilveren koord idd wel overkomt als een soort van herstel. Immers met mij zijn er mensen die net na 1990 in het leger kwamen naar Joegoslavië zijn geweest en zich net zoals sommige Unifillers van toen voelde met maar twee medailles.

Dus defensie denk broeder. Had idd gewoon de gevechtsinsigne opgetrokken naar 1945 of zo. Kost niks, niet iedereen vraagt hem aan en kost ook niet de hoofdprijs.

Dus geweldig dat mensen nu waardering krijgen maar idd een medaille of gevechts insigne was beter naar mijn mening en niet dus een UN waardering voor Unifillers en sommige nog een koord. Maar how about alle anderen die UNPROFOR hebben meegemaakt en niks extras dan krijgen omdat het Gevechtsinsigne niet vergenoeg terug gaat in de tijd. Zul je zien dat over tien jaar ook voor hen een soort herstel ding gaat komen. Zucht....

gren1

Berichtdoor gren1 » 11 Apr 2016, 13:40

Goed verhaal Longfiller,

Gevecht is gevecht, ook wanneer politiek gezien 'gevechten' niet uitkwamen. Militairen die onder vijandelijk mitrailleur- en mortiervuur zelf terugvuren (FAL en .50), onder dekking van rookgranaten in veiligheid moeten komen, AT in gereedheid brengen en luchtsteun aanvragen en krijgen (in de vorm van flares afwerpende Mirages) horen daarvoor een gevechtsinsigne te krijgen. Ook als dat begin jaren '90 was (UNPROFOR).
Doe wel en zie niet om

moos

Berichtdoor moos » 11 Apr 2016, 19:35

Maar how about alle anderen die UNPROFOR hebben meegemaakt en niks extras dan krijgen omdat het Gevechtsinsigne niet vergenoeg terug gaat in de tijd.

Voordrachten voor een SOO kunnen altijd ingeschoten worden, de actie zal bepalen of deze gehonoreerd wordt.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 11 Apr 2016, 19:43

Wat is een SOO?? En ik wil niks maar wilde gewoon aangeven dat er nu weer en groep ontstaat die genegeerd (??) misschien wordt :)

vemsus

Berichtdoor vemsus » 11 Apr 2016, 19:53

Het koord hoort bij de Sculptuur Operationeel Optreden (SOO)

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 11 Apr 2016, 20:09

ok stom van mij maar weer wat geleerd ;) maar vind zo'n koord erg lelijk. dat rode koord werd altijd al gekscherend het witte voetjes koord genoemd bij ons. Maar dat was onze/mijn menig en zegt niks over hen die hem hebben gekregen voor wel belangrijke dingen.

moos

Berichtdoor moos » 12 Apr 2016, 12:24

Het rode (witte voetjes) koord is een duidelijk ander koord dan dat van het SOO

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 12 Apr 2016, 19:13

Ik vind de waardering wel mooi. Maar vind alle koorden lelijk maar zegt niks over de waardering

Terug naar “Overige Nederlandse militaire onderscheidingen”