Alsnog versierselen voor Indië-veteraan

Alex

Alsnog versierselen voor Indië-veteraan

Berichtdoor Alex » 05 Sep 2015, 17:47

De 95-jarige KNIL-veteraan Dick Buchel van Steenbergen is vandaag alsnog gedecoreerd voor zijn inzet in Nederlands-Indië tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. De nog altijd kwieke oud-militair was bijzonder vereerd met de erkenning: “Ik ben erg blij met deze dag.”
Dick Buchel van Steenbergen in gesprek met IGK Bart Hoitink. Op papier waren de onderscheidingstekens hem al lang geleden toegekend, maar de daadwerkelijke uitreiking was er in de naoorlogse hectiek bij ingeschoten. Om hem alsnog de volledige erkenning te verlenen die hij verdient, overhandigde Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht luitenant-generaal Bart Hoitink hem vandaag de versierselen op Landgoed De Zwaluwenberg. Sinds 1966 droeg Buchel van Steenbergen al zijn Trouwe Dienst Medaille. Die ontving hij al jong vanwege zijn vele tropenjaren. Die onderscheiding is nu tot een nieuwe medaillegroep verwerkt met de nieuwe versierselen. Dit zijn:
- het Oorlogs-Herinneringskruis met de gesp ‘Nederlands-Indië 1941-1942’
- het Ereteken Orde en Vrede met de gespen ‘1947’ en ‘1948’
Hoitink: “Over veteranen zeg ik altijd: het zijn gewone mensen die bijzondere dingen hebben gedaan. Maar als ik op een rijtje zet wat u allemaal hebt gezien en meegemaakt, dan vind ik het onvoorstelbaar dat u hier – gezond en wel - voor mij zit. Veteranen zijn gewone mensen die bijzondere dingen hebben gedaan. Maar misschien moet ik voor u een uitzondering maken en erkennen dat u een bijzonder mens bent.”
In 1939 nam Dick Buchel van Steenbergen dienst bij het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL). Als luchtwaarnemer/boordtechnicus raakte hij in 1941 betrokken bij de strijd tegen de binnenvallende Japanners. Bijzonder is dat de KNIL-veteraan als krijgsgevangene de atoombomaanval op Nagasaki meemaakte. Op zo’n 2 kilometer afstand zag hij de Fat Man vallen. Door een gebouw binnen te rennen, redde hij zichzelf. Vorig jaar kreeg hij van de stad Nagasaki de officiële erkenning van Habakusja, atoombomslachtoffer. Door de politionele acties die volgden op de oorlog, moest Buchel van Steenbergen voor de tweede keer als militair in actie komen. In 1950 vertrok hij naar Nederland, waar hij bij de luchtmacht zijn oude beroep oppakte.

Bron: https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/ ... e-veteraan
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Terug naar “Overige Nederlandse militaire onderscheidingen”