Gevechtsinsigne voor Kpl1 bd Alwin Aufdenkamp

Iron Mike

Gevechtsinsigne voor Kpl1 bd Alwin Aufdenkamp

Berichtdoor Iron Mike » 16 Mar 2015, 18:32

Schijnbaar heeft Kpl1 Alwin Aufdenkamp een gevechtsinsigne mogen ontvangen en was dit een bijzondere gebeurtenis; iemand een idee wat de beste man gedaan heeft?

Bron; https://twitter.com/GeneraalDeKruif/sta ... 4193377280
Bijlagen
Schermafbeelding 2015-03-16 om 18.31.54.png
"If you've done it, it ain't bragging"

gren1

Re: Gevechtsinsigne voor Kpl1 bd Alwin Aufdenkamp

Berichtdoor gren1 » 16 Mar 2015, 20:31

Is er iemand die hier meer over kan vertellen? Ik zie een draaginsigne Dutchbat 3, maar dat valt toch ruim buiten de toekenningscriteria (na 2001) en de aanvraagperiode van 6 maanden?
Doe wel en zie niet om

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 16 Mar 2015, 22:20

gren1 schreef:Is er iemand die hier meer over kan vertellen? Ik zie een draaginsigne Dutchbat 3, maar dat valt toch ruim buiten de toekenningscriteria (na 2001) en de aanvraagperiode van 6 maanden?

Hij heeft meerdere uitzendingen gedraaid na zijn Dutchbat periode, maar dat is wel enigszins de reden waarom ik het vraag ja :wink:

moos

Berichtdoor moos » 18 Mar 2015, 07:08

Vernomen van iemand dicht bij de uitreiker van dit insigne dat het is verleend voor acties in Irak bij Al-Samawa.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 18 Mar 2015, 18:36

moos schreef:Vernomen van iemand dicht bij de uitreiker van dit insigne dat het is verleend voor acties in Irak bij Al-Samawa.

Dank! Wel weer voer voor discussie in decoratieland; in 2013 is immers vastgesteld dat het insigne tot 6 maanden na het incident kan worden toegekend....een uitzondering zorgt er nl vaak voor dat mensen die (vanaf 2001) langer dan een half jaar geleden in aanmerking zouden komen, nu ook weer "gronden" hebben...

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 18 Mar 2015, 19:52

Als het gaat om acties bij As Samawa en C-LAS heeft het over een "hoge prijs", dan heb ik wel zo'n vermoeden waar dat over gaat. Gevechtsinsigne lijkt me dan gewoon op z'n plaats en tot 1 januari 2014 jaar gold die aanvraagtermijn van 6 mnd nog niet, wellicht heeft de aanvraag en het prikken van een geschikt uitreikmoment gewoon een tijdje in de pijplijn gezeten.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

gren1

Berichtdoor gren1 » 18 Mar 2015, 22:23

Spraakverwarring schreef:Als het gaat om acties bij As Samawa en C-LAS heeft het over een "hoge prijs", dan heb ik wel zo'n vermoeden waar dat over gaat. Gevechtsinsigne lijkt me dan gewoon op z'n plaats en tot 1 januari 2014 jaar gold die aanvraagtermijn van 6 mnd nog niet, wellicht heeft de aanvraag en het prikken van een geschikt uitreikmoment gewoon een tijdje in de pijplijn gezeten.

Als het inderdaad betrekking heeft op de afschuwelijke aanslag waar de link naar verwijst is alle eer op z'n plaats.
Doe wel en zie niet om

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 19 Mar 2015, 14:05

Spraakverwarring schreef:Als het gaat om acties bij As Samawa en C-LAS heeft het over een "hoge prijs", dan heb ik wel zo'n vermoeden waar dat over gaat. Gevechtsinsigne lijkt me dan gewoon op z'n plaats en tot 1 januari 2014 jaar gold die aanvraagtermijn van 6 mnd nog niet, wellicht heeft de aanvraag en het prikken van een geschikt uitreikmoment gewoon een tijdje in de pijplijn gezeten.

Nogmaals; ik zeg niet dat toekenning niet verdiend zou zijn, daarvoor weet ik te weinig van de situatie. Overigens kan ik (zo snel) ook nergens meer informatie vinden dan dat het een aanslag met handgranaten was, er wordt niet gesproken over de genomen actie door bv Kpl1 Aufdenkamp. Of het op zijn plaats is weet ik dus niet, tenzij iemand meer informatie daarover heeft moeten we daar dan maar vanuit gaan. Indien de aanvraag voor 01/01/2014 gedaan heeft kan dus om geldige reden het insigne verstrekt zijn.

De reden waarom ik waarschijnlijk azijnzeikend over kom, is omdat er een enorme willekeur is omtrent toekenning van het gevechtsinsigne, ondanks de (in mijn ogen duidelijkere) toekenningscriteria. Dezelfde casus/ situatie laten toetsen door 2 "onderzoeksteams" kan namelijk bij het ene team toekenning tot gevolg hebben en bij het andere team niet; ik vind dat onbestaanbaar. Overigens is dit geen onderbuikgevoel; ik heb dit persoonlijk "getest" namelijk. Voorop gesteld; ik vind het feit dat toekenning van het gevechtsinsigne met terugwerkende kracht tot zo'n beetje het begin van de Tweede Wereldoorlog moet gelden en niet vanaf 2001. Hierdoor zijn militairen die in Libanon, Cambodja, Vmlg Joegoslavie etc gediend hebben buitengesloten en ik vind dat onwaardig. Maar mijn mening terzijde;het is op zijn minst bijzonder dat Kpl1 bd Aufdenkamp alsnog een gevechtsinsigne ontvangt, dus ik ben benieuwd of er ergens meer informatie te vinden is omtrent het complete verhaal.

moos

Berichtdoor moos » 19 Mar 2015, 16:31

Nog eens navraag gedaan en het is inderdaad voor acties rond As Samawa.
Wat de 6 maanden betreft, er zijn meer voorbeelden van aanvragen die ergens in de la verdwenen zijn en jaren later alsnog in behandeling worden genomen met als resultaat een uitreiking van het gevechtsinsigne.
Deze aanvraag was een van die "vergeten" categorie.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Terug naar “Overige Nederlandse militaire onderscheidingen”