Officieren krijgen ‘Jeneverkruis’

Alex

Officieren krijgen ‘Jeneverkruis’

Berichtdoor Alex » 12 Dec 2014, 12:16

08-12-2014
Geheel volgens traditie zijn vandaag de Officierskruizen uitgereikt. Meer dan 200 officieren kregen de onderscheiding, ook wel bekend als Jeneverkruis, voor hun langdurige dienst. Zij zijn dus 15 jaar als officier werkzaam bij Defensie. Officieren die langer dan 15 jaar werken bij de landmacht, luchtmacht, marine of marechaussee mogen elke 5 jaar hun cijfer vervangen voor 20,25,30,35 of 40. Vandaag verruilden meer dan 500 officieren hun cijfer. Ook in het buitenland werden de onderscheidingen uitgereikt. Zo kregen in het Caribisch Gebied 3 officieren hun Jeneverkruis en verruilde er 1 zijn cijfer. Het Officierskruis is 19 november 1844 ingesteld door Koning Willem II. Hij wilde met name officieren tot en met de rang van majoor, die toen lang op een bevordering moesten wachten, een blijk van waardering geven. Sindsdien wordt het kruis op of rond zijn geboortedag 6 december uitgereikt. Omdat dit over het algemeen gepaard gaat met nuttigen van een glaasje jenever, wordt de onderscheiding ook Jeneverkruis genoemd.

Bron: http://www.defensie.nl/organisatie/land ... s%E2%80%99
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Longfiller

Re: Officieren krijgen ‘Jeneverkruis’

Berichtdoor Longfiller » 01 Jan 2015, 12:57

Ik denk dat het woord werken vervangen moet worden door administratief ingeschreven.

Reserve officieren krijgen hem ook. Overig reserve personeel alleen als ze weer onderaan de ladder qua rang beginnen bij de Natres.

Misschien dat de huidige Willem ook reservisten van rang adjudant en lager die meer dan 15 reservist zijn opdezelfde manier onderscheiden.

Verder gun ik hen die hem hebben ontvangen en het nog gaan doen alles.

Maar door gewoon thuis te zitten en lidmaatschapskaart geld over te maken aan de KNVRO heeft mijn vader al 2 medailles. :D

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 01 Jan 2015, 15:29

Longfiller schreef:Ik denk dat het woord werken vervangen moet worden door administratief ingeschreven.

Reserve officieren krijgen hem ook. Overig reserve personeel alleen als ze weer onderaan de ladder qua rang beginnen bij de Natres.

Misschien dat de huidige Willem ook reservisten van rang adjudant en lager die meer dan 15 reservist zijn opdezelfde manier onderscheiden.

Verder gun ik hen die hem hebben ontvangen en het nog gaan doen alles.

Maar door gewoon thuis te zitten en lidmaatschapskaart geld over te maken aan de KNVRO heeft mijn vader al 2 medailles. :D

Misschien moet je eerst meer onderzoek doen voor je iets roept; militairen met de rang van adjudant of lager zijn geen officier en dus onmogelijk op "dezelfde manier" te onderscheiden; hier zijn andere (trouwe dienst) onderscheidingen voor. Voor reservisten (Korps Nationale Reserve) bestaat al de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid (overigens zeker niet alleen voor deze doelgroep).
"If you've done it, it ain't bragging"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 01 Jan 2015, 15:37

Iron Mike schreef:militairen met de rang van adjudant of lager zijn geen officier en dus onmogelijk op "dezelfde manier" te onderscheiden; hier zijn andere (trouwe dienst) onderscheidingen voor. Voor reservisten (Korps Nationale Reserve) bestaat al de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid (overigens zeker niet alleen voor deze doelgroep).
De vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid is per 1 jan 2014 voor reservisten afgeschaft, zie ook dit topic. Reservisten komen voor dezelfde onderscheidingen in aanmerking als beroeps, respectievelijk het Onderscheidingsteken voor Langdurige, Eerlijke en Trouwe Dienst (trouwe dienst medaille) voor hen beneden de rang van tweede luitenant en het Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als officier (officierskruis) voor officieren. Er is ook nog even sprake van geweest dat men n.a.v. het afschaffen van de vrijwilligersmedaille nog eens zou kijken naar de criteria voor (o.a.) de landmachtmedaille zodat ook reservisten daarvoor in aanmerking zouden kunnen komen maar daar heb ik niets meer van gehoord dus dat zal wel gesneuveld zijn.

In vroeger tijden waren er inderdaad veel reserve-officieren vanuit de dienstplicht die alleen in de kaartenbak stonden met een mobilisatiebestemming en bij 15 jaar "kaartenbak" (en wellicht een enkele herhalingsoefening) het officierskruis kregen maar tegenwoordig zijn er eigenlijk alleen nog maar actieve reservisten die dus ook daadwerkelijk een aantal uren per jaar opkomen (o.a. NATRES, Natops, CIMIC, medici). Lidmaatschap van de KVNRO heeft daar overigens helemaal niets mee te maken.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

RD

Berichtdoor RD » 01 Jan 2015, 17:14

Spraakverwarring schreef:Er is ook nog even sprake van geweest dat men n.a.v. het afschaffen van de vrijwilligersmedaille nog eens zou kijken naar de criteria voor (o.a.) de landmachtmedaille zodat ook reservisten daarvoor in aanmerking zouden kunnen komen maar daar heb ik niets meer van gehoord dus dat zal wel gesneuveld zijn.

De Marine-, Landmacht-, Luchtmacht- en Marechaussee-medaille zijn ook bereikbaar voor reservisten, tenminste wanneer je aan de eisen voldoet en dat is haalbaar bij langdurige en/of veelvuldige nationale operationele inzet of als je een tijdje beroeps bent geweest, zoals in mijn geval. Ik ben op dit moment reservist en heb in september de Luchtmachtmedaille ontvangen, omdat ik de afgelopen 35 jaar meer dan 300 dagen voor de Krijgsmacht van huis ben geweest.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 01 Jan 2015, 18:28

Spraakverwarring schreef:
Iron Mike schreef:militairen met de rang van adjudant of lager zijn geen officier en dus onmogelijk op "dezelfde manier" te onderscheiden; hier zijn andere (trouwe dienst) onderscheidingen voor. Voor reservisten (Korps Nationale Reserve) bestaat al de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid (overigens zeker niet alleen voor deze doelgroep).
De vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid is per 1 jan 2014 voor reservisten afgeschaft, zie ook dit topic. Reservisten komen voor dezelfde onderscheidingen in aanmerking als beroeps, respectievelijk het Onderscheidingsteken voor Langdurige, Eerlijke en Trouwe Dienst (trouwe dienst medaille) voor hen beneden de rang van tweede luitenant en het Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als officier (officierskruis) voor officieren. Er is ook nog even sprake van geweest dat men n.a.v. het afschaffen van de vrijwilligersmedaille nog eens zou kijken naar de criteria voor (o.a.) de landmachtmedaille zodat ook reservisten daarvoor in aanmerking zouden kunnen komen maar daar heb ik niets meer van gehoord dus dat zal wel gesneuveld zijn.

In vroeger tijden waren er inderdaad veel reserve-officieren vanuit de dienstplicht die alleen in de kaartenbak stonden met een mobilisatiebestemming en bij 15 jaar "kaartenbak" (en wellicht een enkele herhalingsoefening) het officierskruis kregen maar tegenwoordig zijn er eigenlijk alleen nog maar actieve reservisten die dus ook daadwerkelijk een aantal uren per jaar opkomen (o.a. NATRES, Natops, CIMIC, medici). Lidmaatschap van de KVNRO heeft daar overigens helemaal niets mee te maken.

En ook ik moet dus beter opletten zie ik :lol:
"If you've done it, it ain't bragging"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 01 Jan 2015, 19:04

RD schreef:De Marine-, Landmacht-, Luchtmacht- en Marechaussee-medaille zijn ook bereikbaar voor reservisten, tenminste wanneer je aan de eisen voldoet en dat is haalbaar bij langdurige en/of veelvuldige nationale operationele inzet of als je een tijdje beroeps bent geweest,
Theoretisch is de landmachtmedaille ook voor reservisten, in de praktijk zal echter geen enkele reservist aan de criteria kunnen voldoen; de combinatie van eisen (totaal 7 jaar inzet bij een operationele eenheid, opgebouwd uit perioden van minimaal 30 dagen aaneengesloten) is als reservist niet praktisch haalbaar. Inzet is vrijwel nooit 30 dagen aaneengesloten, hooguit enkele dagen. Er zijn wel reservisten die backfilll doen of op projectbasis worden ingehuurd maar dat is nooit heel lang (hooguit een paar maanden) of niet bij een operationele eenheid. Opgeteld 7 jaar uit perioden van 30+ dagen zal niemand halen, tenzij je wellicht al een flink aantal "kilometers op de teller" hebt als beroeps.

Ik vond 't idee wel sympathiek: voor langdurige inzet van de beroeps de marine-/landmacht-/luchtmacht-/marechausseemedaille en voor de reservist de vrijwilligersmedaille. Het instellingsbesluit van de vrijwilligersmedaille repte echter alleen over het Korps Nationale Reserve (art 2 lid d), waarna reservisten van (met name) de Groep Luchtmachtreserve maar ook de Natops-reservisten die niet registratief bij het Korps Natres waren ingedeeld maar bij een ander wapen/dienstvak, imho terechte kritiek hadden waarom zij niet in aanmerking kwamen. In reactie daarop heeft men de vrijwilligersmedaille dan maar voor alle reservisten afgeschaft met de smoes dat het "dubbel decoreren" was. Dat is natuurlijk onzin, want dan is de marine-/landmachtmedaille etc. net zo goed dubbel decoreren. Tsja. N.a.v. kamervragen in 2013 heeft de minister destijds o.a. geantwoord "Daarnaast onderzoek ik de mogelijkheid om reservisten tevens in aanmerking te laten komen voor de verschillende krijgsmachtdeelmedailles zoals de landmachtmedaille en de luchtmachtmedaille", maar voor zover ik weet heeft dat, in ieder geval bij CLAS, (nog?) geen concreet gevolg gekregen.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 02 Jan 2015, 17:13

Precies en zo krijgen dienstplichtige officieren wel een medaille maar de rest niet terwijl zij ok reservisten waren.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 02 Jan 2015, 18:21

Longfiller schreef:Precies en zo krijgen dienstplichtige officieren wel een medaille maar de rest niet terwijl zij ok reservisten waren.
Het ligt toch wat ingewikkelder want er was een klein maar rechtspositioneel belangrijk verschil tussen uit de dienstplicht voortkomende reserve-offcieren en minderen. Reserve-officieren werden per Koninklijk Besluit expliciet tot Reserve-Officier benoemd en vielen daarmee onder de "Wet voor het reservepersoneel der krijgsmacht" terwijl minderen als dienstplichtige met groot verlof waren en onder de dienstplichtwet vielen. Zij waren dus geen reservist! Anders lag het bij de reservisten van de Natres, zij hadden expliciet een aanstelling als reservist in het kader van die eerder genoemde Wet voor het reservepersoneel der krijgsmacht. Wel is er lang een ongelijkheid geweest dat Natres onderofficieren en -manschappen geen diensttijdmedaille kregen, terwijl reserveofficieren die wel kregen. Dat is ergens in de jaren '90 gerepareerd door de trouwe dienstmedaille ook voor actieve reservisten (dus niet: dienstplichtigen met groot verlof) beschikbaar te maken.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 03 Jan 2015, 19:19

Longfiller schreef:Precies en zo krijgen dienstplichtige officieren wel een medaille maar de rest niet terwijl zij ok reservisten waren.

Behalve het volledig correcte antwoord van Spraakverwarring hierboven, waar ik me volledig bij aansluit, het volgende.

'Dienstplichtige' officieren hebben nooit een 'medaille' gekregen. 'Reserve' Officieren krijgen het Onderscheidingsteken voor langdurige dienst als officier. En dan na 15 jaren dienst als officier. Inderdaad zaten daar in het verleden veel reserve officieren bij voortkomend uit de dienstplicht. Inderdaad zijn er vele reserve officieren geweest die zonder 1 dag werkelijke dienst de 15 jaren gehaald hebben. Echter die tijd is voorbij. De hedendaagse reservisten krijgen de Trouwe Dienstmedaille en of het Officierskruis waar ze het nodige voor gedaan hebben gedurende hun periode als reservist. En of die inspanning hetzelfde is als die van een beroepscollega is een gevalletje appels en peren vergelijken. Aan die discussie komt nooit een eind.

Herman

Terug naar “Overige Nederlandse militaire onderscheidingen”