Mogelijk herinneringsteken voor Nobelprijs vd Vrede

René

Mogelijk herinneringsteken voor Nobelprijs vd Vrede

Berichtdoor René » 03 Nov 2014, 17:22

Er komt mogelijk een herinneringsteken voor de toekenning van de Nobelprijs voor de Vrede aan VN-militairen in 1988.
Het betreft hier dan veteranen die uitgezonden zijn geweest onder de VN-vlag in de jaren 1956-1988.

Minister van Defensie Hennis-Plasschaert heeft vandaag, maandag 3 november, tijdens het Wetgevingsoverleg Personeel, toegezegd de mogelijkheid hiertoe te onderzoeken.

(In 1956 werd de resolutie aangenomen die de grondslag vormt voor de VN-vredesmachten zoals die vanaf dat moment overal ter wereld zijn ingezet.)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Re: Mogelijk herinneringsteken voor Nobelprijs vd Vrede

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Nov 2014, 20:09

Was onlangs ook al in de media, de IGK zou er iets over gezegd hebben. Zie dit topic
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

René

Berichtdoor René » 03 Nov 2014, 20:23

Was mij ook al eerder ter oren gekomen.

Niets ten nadele van de IGK, maar ik heb persoonlijk meer vertrouwen in een toezegging van de minister van Defensie in de Tweede Kamer.
De IGK is een onafhankelijke functionaris met (zwaarwegend) adviesrecht.
De minister is met deze uitspraak politiek gecommiteerd en is de kans zeer aanzienlijk dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Alex

Berichtdoor Alex » 16 Dec 2014, 09:29

Vandaag ook weer een bericht in de Telegraaf:
door Niels Rigter
Den Haag Nederlandse militairen die tussen 1956 en 1988 hebben deelgenomen aan VN-vredesmissies krijgen eindelijk erkenning. Hun wordt binnenkort het draaginsigne ’Nobelprijs VN-militairen’ toegekend, maakt minister Hennis (Defensie) vandaag bekend. Van deze groep VN-militairen vormen de 9000 blauwhelmen die van 1979 tot en met 1985 naar Libanon warden uitgezonden de grootste groep. Deze veteranen van Unifil, ijveren al jaren voor een tastbare herinnering aan de Nobelprijs voor de Vrede die de VN-vredesmachten in 1988 kregen. Ook deelnemers aan tientallen kleine missies in Afrika en het Midden-Oosten krijgen het draaginsigne.

Gelukkig geen extra medaille!
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 16 Dec 2014, 09:41

Dat "eindelijk erkenning" komt mij een beetje merkwaardig over. Men heeft, als het goed is, zowel een Nederlandse als een VN-medaille ontvangen en ook recht om het draaginsigne Veteranen te dragen. Mooi dat een door deze groep lang gekoesterde wens om de Nobelprijs zichtbaar te maken wordt gehonoreerd maar laten we niet doen alsof er nooit erkenning is geweest voor deze veteranen.

Zie verder ook deze kamerbrief van vandaag.

officier

Berichtdoor officier » 16 Dec 2014, 14:54

Conceptontwerp van het draaginsigne:
Bijlagen
image.jpg
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 16 Dec 2014, 20:26

Spraakverwarring schreef:Dat "eindelijk erkenning" komt mij een beetje merkwaardig over. Men heeft, als het goed is, zowel een Nederlandse als een VN-medaille ontvangen en ook recht om het draaginsigne Veteranen te dragen. Mooi dat een door deze groep lang gekoesterde wens om de Nobelprijs zichtbaar te maken wordt gehonoreerd maar laten we niet doen alsof er nooit erkenning is geweest voor deze veteranen.

Zie verder ook deze kamerbrief van vandaag.

Compleet mee eens. Hiermee versterk je een soort "Calimero-complex" dat weleens geuit wordt; inderdaad fijn dat e.e.a. ook "doordruppelt" vwb de uitgereikte Nobelprijs aan de UNIFIL militairen, maar er is genoeg waardering geweest uit militair (onderscheidingen) oogpunt m.i.
"If you've done it, it ain't bragging"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 17 Dec 2014, 10:51

Bijkomend voordeel is m.i. wel dat er nu geen enkele "rechtvaardiging" meer is om die niet erkende commerciële (en in in mijn ogen foeilelijke) "International Peace Prize Medal" te dragen.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 17 Dec 2014, 18:13

Spraakverwarring schreef:Bijkomend voordeel is m.i. wel dat er nu geen enkele "rechtvaardiging" meer is om die niet erkende commerciële (en in in mijn ogen foeilelijke) "International Peace Prize Medal" te dragen.

En toch denk ik dat deze niet uit het straatbeeld gaat verdwijnen.... :mrgreen:
"If you've done it, it ain't bragging"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 23 Jan 2015, 11:05

Er is een kamerbrief uit over de uitreiking van dit insigne: de eerste insignes worden waarschijnlijk op Veteranendag 2015 uitgereikt. Zie deze link voor de brief. Ik veronderstel dat dit op de inmiddels traditionele medalparade op het binnenhof zal gebeuren waar ook een selectie recente deelnemers aan missies hun HVO krijgen uitgereikt.

Ben benieuwd hoe ze de uitreiking van de rest vorm gaan geven, het zal toch om enige duizenden mensen gaan. Volgens het boek "Van Korea tot Kabul" dienden er alleen al bij UNIFIL 9.084 Nederlanders...

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 23 Jan 2015, 19:12

Waarom eigenlijk tot 1989??? Dus UNSCOM en UNPROFOR Ed jammer dan? Dan ben ik het wel eens met het Calimero gebeuren. Beetje raar maar goed daar gaat de
VN over en niet de Nederlandse regering in deze.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 23 Jan 2015, 19:37

@Longfiller: De Nobelprijs voor de Vrede werd in 1988 toegekend aan de VN vredesmachten tot dan toe. Die prijs is dus niet voor na die tijd, zo werkt 't met prijzen. Het insigne is bedoeld voor hen die t/m 1988 gediend hebben en als het ware die prijs hebben gekregen; zo kunnen zij dat zichtbaar maken. Overigens wordt de Nobelprijs voor de Vrede toegekend door het Noorse Nobelcomité en niet door de VN.
Sowieso heeft iedere NLD deelnemer een NLD herinneringsmedaille en een VN-herinneringsmedaille (mits men aan de criteria voor die medailles voldoet), ook voor de VN-missies waar we heden ten dage nog aan deelnemen (UNTSO, UNDOF, UNMISS, MINUSMA).

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 24 Jan 2015, 17:34

Toch blijft het jammer omdat, in mijn ogen, de prijs zou moeten gaan naar hen die al gedaan hebben en gaan doen. Het werk/inzet is immers hetzelfde en met hetzelfde doel. Maar idd de regels en uitgifte Ed bepalen.

Hbo

Berichtdoor Hbo » 25 Jan 2015, 23:30

Een interessante gedachte dat je iemand of iets bij voorbaat kan belonen voor werk/inzet dat nog niet heeft plaatsgevonden... Ik denk dat je onmogelijk kan zeggen dat deelnemers van missies na '88 hetzelfde werk hebben verricht met hetzelfde doel. Ik sluit me aan wat hierboven al gesteld is, de erkenning heeft iedere missiedeelnemer al ontvangen!

De eenheid bij mijn vroegere werkgever is beloond met een MWO, moet ik nu ook een insigne claimen à la Orange Lanyard... :shock:

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 26 Jan 2015, 16:33

hoezo is dat raar? Ik begrijp je redenatie dat je nog iets niet gedaan hebt en dus misschien ook niet verdient, maar dan is dit ook overdreven want men is al gedecoreerd, En wat dacht je van het Invasie koord. Er zijn zat voorbeelden, zelfs in de serie Band of Brothers waar een eenheids waardering aan alle gegeven worden/werden ongeacht hun persoonlijke inzet. Ik snap je redenatie wel maar vind het werk van iemand uit 1989 en 1990 niet minder dan daarvoor. Sterker UNPROFOR en UNSCOM en nog een aantal hebben het volgens mij harder te verduren gehad dan sommige andere UN missies. Maar ik probeer niets recht te breien :)

Terug naar “Overige Nederlandse militaire onderscheidingen”