Herziening decoratiebeleid Defensie

Alex

Herziening decoratiebeleid Defensie

Berichtdoor Alex » 15 Mei 2019, 16:37

Uit het vandaag verschenen jaarverslag 2018 van de IGK, pagina 27:
'Militairen vragen om erkenning en waardering voor prestaties die zij leveren in nationaal of internationaal verband. Het gaat hierbij vaak niet om financiële compensatie voor extra inzet, maar om een zichtbaar teken van de extra inspanning die zij hebben geleverd. De Herinneringsmedaille Internationale Missies is hiervan een goed voorbeeld. Men is trots om die te kunnen ontvangen en dragen. In dit kader ben ik in 2018 tot tweemaal toe geconfronteerd met ontevreden personeel waar deze erkenning in hun ogen ontbrak; in Litouwen en bij inzet op Sint Maarten als gevolg van de orkaan Irma. In beide gevallen was de vigerende regelgeving niet toegesneden op de situatie en leidde dit tot groot ongenoegen bij het betrokken personeel. Gezien het belang dat het personeel hecht aan deze vorm van erkenning en waardering, pleit ik voor een ruimhartige interpretatie en toepassing van de (eigen) regelgeving.
Zeker in een tijd van krapte op personeelsgebied kan dit een stimulans zijn voor behoud en werving. Het doet mij dan ook deugd dat momenteel een onderzoek loopt naar het vigerende decoratiebeleid en ik hoop dat dit leidt tot een meer flexibel systeem van erkenning en waardering, hetgeen recht doet aan de inzet van het personeel.'

Conclusie: Herzie het decoratiebeleid.

Bron: https://www.defensie.nl/binaries/defens ... g+2018.pdf
Laatst gewijzigd door Alex op 15 Mei 2019, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Alex

Re: Herziening decoratiebeleid

Berichtdoor Alex » 15 Mei 2019, 16:42

Interessant. Dit roept meteen een aantal vragen op. Wie is de opdrachtgever van het onderzoek, wie voert het uit en wat zijn de onderzoeksvragen.
Op dit forum is regelmatig geconstateerd dat de mogelijkheden van het huidige decoratiesysteem beter benut kunnen worden. Lijkt me ook een mogelijke conclusie van het onderzoek.

Iron Mike

Re: Herziening decoratiebeleid Defensie

Berichtdoor Iron Mike » 15 Mei 2019, 17:04

Personeel dat ingezet is op St Maarten heeft toch de Herinneringsmedaille HHR ontvangen?
"If you've done it, it ain't bragging"

Alex

Berichtdoor Alex » 15 Mei 2019, 19:51

Iron Mike schreef:Personeel dat ingezet is op St Maarten heeft toch de Herinneringsmedaille HHR ontvangen?

Zie dit onderwerp: viewtopic.php?f=9&t=4817

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 15 Mei 2019, 21:05

Naar ik uit de passage van het IGK-verslag begrijp wil men de criteria behoorlijk oprekken. In hoeverre is een onderscheiding dan nog wel onderscheidend? M.a.w. is dat dan niet juist de bijl aan de wortels van de terecht nu nog ervaren trots en waardering? Als je iedereen dezelfde sticker geeft met laagdrempelige criteria, verliest die zijn waarde.

Overigens zijn de typische veteranenoderscheidingen een paar jaar geleden al eens tegen het licht gehouden, het eindverslag daarvan is toen denk ik in een diepe la verdwenen want ik heb er nooit meer iets van vernomen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Mei 2019, 08:56

Het gaat zoals ik van de Staf IGK heb begrepen ook om procedures achter het aanvragen van de onderscheidingen door personen die niet meer tot Defensie behoren. Zoals de veteranenonderscheidingen OHK MOK EOV NGH etc. Daarnaast loopt er ook een vraag vanuit diverse kanten waarom de Landmachtmedaille niet meer aan TRIS militairen kan worden toegekend.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
Lid van SRO en OMSA

Silvio

Berichtdoor Silvio » 16 Mei 2019, 22:45

''Daarnaast loopt er ook een vraag vanuit diverse kanten waarom de Landmachtmedaille niet meer aan TRIS militairen kan worden toegekend''.

Dit is inderdaad een goede vraag.
Bij het instellingsbesluit van 2002 wordt over de voormalige TRIS gesproken onder Artikel 3 B sub 2 en dat dit via de hardheidsclausule artikel 5 Verwezenlijkt kon worden(Alleen voor beroeps personeel).

Bij het instellingsbesluit van 01-07-2018 hebben zij artikel 3 aangepast en het hele TRIS stuk weggehaald.

Hier zijn nog een keer beide besluiten.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 36770.html

https://wetten.overheid.nl/BWBR0014016/ ... 1#Artikel3

Met vriendelijke groet,

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 17 Mei 2019, 18:43

Alex schreef:
Iron Mike schreef:Personeel dat ingezet is op St Maarten heeft toch de Herinneringsmedaille HHR ontvangen?

Zie dit onderwerp: http://onderscheidingenforum.nl/viewtop ... f=9&t=4817

Alex,

Het was een retorische vraag en op dat topic heb ik destijds ook gereageerd. Het antwoord is gewoon; ja, mensen hebben de HHR ontvangen indien ze daadwerkelijk in het getroffen gebied zijn geweest. Waarom dan ook een verzoek tot de HIM? Dat is namelijk niet mogelijk; zie ook de aardbeving in Pakistan, Rwanda etc.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 17 Mei 2019, 18:45

Spraakverwarring schreef:Naar ik uit de passage van het IGK-verslag begrijp wil men de criteria behoorlijk oprekken. In hoeverre is een onderscheiding dan nog wel onderscheidend? M.a.w. is dat dan niet juist de bijl aan de wortels van de terecht nu nog ervaren trots en waardering? Als je iedereen dezelfde sticker geeft met laagdrempelige criteria, verliest die zijn waarde.

Overigens zijn de typische veteranenoderscheidingen een paar jaar geleden al eens tegen het licht gehouden, het eindverslag daarvan is toen denk ik in een diepe la verdwenen want ik heb er nooit meer iets van vernomen.

Helemaal eens. Krijgen we dadelijk eindelijk geen scheve gezichten meer omdat de "oude garde" die voor elke missie 2 onderscheidingen (gemiddeld) ontving zijn uitgefaseerd (tov de "nieuwe generatie" die het moet doen met een HIM en een max aantal gespen) en dan gaan we deze kant uit...

Terug naar “Overige Nederlandse militaire onderscheidingen”