CDS Commanders Coins bij ATF ME

Alex

CDS Commanders Coins bij ATF ME

Berichtdoor Alex » 22 Jun 2018, 22:14

Weer een nieuwe "onderscheiding". Weet iemand wat de voordrachtsprocedure is en wat de criteria zijn? En hoe zo'n penning er uit ziet?

“Natuurlijk zijn er altijd zaken die beter kunnen en moeten, maar in algemene zin gaat het heel erg goed hier en dat maakt me trots. ” Dat zei Commandant der Strijdkrachten (CDS) luitenant-admiraal Bauer tijdens zijn bezoek aan de F-16-eenheid in Jordanië. “Ik zie een happy crew.” Die crew helpt in de strijd tegen de islamitische terreurorganisatie ISIS.
Bauer zette 4 militairen in het zonnetje door ze de CDS Commanders Coin te geven. Drie van hen waren door de commandant van de Air Task Force Middle East-9 (ATF ME) voorgedragen vanwege hun opvallende prestaties en houding. De 4e coin was tot zijn grote verbazing voor de commandant zelf. Hij was door een aantal leden van de eenheid voorgedragen. “De wijze waarop jij leiding geeft aan deze eenheid zorgt niet alleen voor een goede uitvoering van de taak, maar is ook bepalend voor de goede sfeer. Dit is echt een team”, aldus de CDS.

Bron: https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/ ... s-jordanie
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

officier

Re: CDS Commanders Coins bij ATF ME

Berichtdoor officier » 24 Jun 2018, 14:50

De commanders coin is geen nieuwe onderscheiding, maar een vorm van waardering welke is over gekomen vanuit (o.a.) de VS. De commanders coin als vorm van waardering, zie je sinds enige jaren binnen het Nederlandse leger.

Het is te doen gebruikelijk dat een bezoekende (hoge) “commandant” één of meerdere militairen een commanders coins uitreikt. Voordrachten worden door de plaatselijke commandant gedaan bij de bezoekende commandant. Over het algemeen zijn het enkele militairen die bovengemiddeld hun taak uitvoeren. Het kan zijn dat commandanten een specifieke focus willen leggen met de coins, bijvoorbeeld alleen manschappen of alleen personeel van een bepaalde sub-eenheid.

Ik heb zelf in 2014 de commanders coin van de vorige CDS, generaal Middendorp, mogen ontvangen. Deze coin had aan de ene zijde het wapen van de defensiestaf met de vier generaals-sterren van de CDS. Aan de andere zijde de Nederlandse vlag, de tekst “Chief of Defence of the Netherlands” en “General Tom Middendorp”. Destijds hadden alle directeuren van de defensiestaf (en de souschef IMS) een commanders coin met dezelfde opmaak: wapen defensiestaf met het aantal sterren van de generaal aan de ene zijde, functienaam en naam van de generaal met de Nederlandse vlag aan de andere zijde.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

jester_ali18

Berichtdoor jester_ali18 » 01 Jul 2018, 20:07

Voordrachten hoeven niet te worden gedaan bij commanders coin...

officier

Berichtdoor officier » 03 Jul 2018, 08:25

jester_ali18 schreef:Voordrachten hoeven niet te worden gedaan bij commanders coin...
Het is niet noodzakelijk en het zijn ook geen formele voordrachten (met een formeel formulier), uiteindelijk bepaald de “commandant” aan wie hij een coin uitreikt. Echter het is te doen gebruikelijk in het geval van een bezoek van een (hoge) “commandant” (meestal generaal), dat er enkele mensen worden “voorgedragen” voor een commanders coin. De “commandant” wil immers de coin uitreiken aan zij die dat in de ogen van de gehele eenheid verdienen cq. een voorbeeld zijn voor anderen.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Jul 2018, 21:00

...en daarnaast is het natuurlijk een stuk gemakkelijker om iemand zo’n coin in z’n handen te laten duwen door een bezoekende hoogwaardigheidsbekleder dan een formele voordracht voor een officieel stukje eremetaal te doen (dat is waar Jester Ali volgens mij ook op doelt).
Niets ten nadele van de ontvangers, maar m.i. kiezen commandanten wel een beetje de weg van de minste weerstand met dit soort coins of b.v. koorden die men naar eigen inzicht mag uitdelen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

officier

Berichtdoor officier » 03 Jul 2018, 22:56

Spraakverwarring schreef:...en daarnaast is het natuurlijk een stuk gemakkelijker om iemand zo’n coin in z’n handen te laten duwen door een bezoekende hoogwaardigheidsbekleder dan een formele voordracht voor een officieel stukje eremetaal te doen (dat is waar Jester Ali volgens mij ook op doelt).
Niets ten nadele van de ontvangers, maar m.i. kiezen commandanten wel een beetje de weg van de minste weerstand met dit soort coins of b.v. koorden die men naar eigen inzicht mag uitdelen.
Het niveau van een commanders coin, voor zover je over een “niveau” kan spreken, moet je vergelijken met een tevredenheidsbetuiging zoals we die kennen binnen Defensie. Dat geldt ook voor de commanders coin van de CDS. De stelling dat commandanten de weg van de minste weerstand kiezen om voor een commanders coin te kiezen en niet voor een formele voordracht voor een “officieel stukje eremetaal” (ik ga er even vanuit dat hier een onderscheiding, bijvoorbeeld het EvV mee bedoeld wordt), gaat naar mijn bescheiden mening dan ook niet op: de verdiensten waarvoor een commanders coin (over het algemeen) wordt “toegekend” zijn niet van hetzelfde niveau als de verdiensten waarvoor bijvoorbeeld het EvV wordt toegekend.

René

Berichtdoor René » 04 Jul 2018, 21:18

Naar verluidt is de (toenmalige) Bgen Broeks in zijn functie als Commandant Reployment Task Force Uruzghan, hier mee begonnen.
Daarvoor waren er wel al coins in omloop (binnen de KL), maar dit waren eenheidscoins.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 04 Jul 2018, 22:29

officier schreef:Het niveau van een commanders coin, voor zover je over een “niveau” kan spreken, moet je vergelijken met een tevredenheidsbetuiging zoals we die kennen binnen Defensie.
Dat zal in een deel van de gevallen zeker zo zijn. Maar ik vind het aan de andere kant ook vreemd dat er, hoewel er nogal is geijverd voor de instelling van een bronzen varinant van het Ereteken voor Verdienste, dit uiteindelijk in de praktijk nauwelijks wordt uitgereikt. Coins en koorden daarentegen...

jester_ali18

Berichtdoor jester_ali18 » 08 Jul 2018, 21:29

René schreef:Naar verluidt is de (toenmalige) Bgen Broeks in zijn functie als Commandant Reployment Task Force Uruzghan, hier mee begonnen.
Daarvoor waren er wel al coins in omloop (binnen de KL), maar dit waren eenheidscoins.

Als commandant OOCL deed Broeks dat al ;-)

Uit eigen ervaring gebeurt het ook vaak genoeg bij werkbezoeken dat er coins worden gegevens zonder dat ze vantevoren namen "krijgen"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 09 Jul 2018, 04:14

Spraakverwarring schreef:
officier schreef:Het niveau van een commanders coin, voor zover je over een “niveau” kan spreken, moet je vergelijken met een tevredenheidsbetuiging zoals we die kennen binnen Defensie.
Dat zal in een deel van de gevallen zeker zo zijn. Maar ik vind het aan de andere kant ook vreemd dat er, hoewel er nogal is geijverd voor de instelling van een bronzen varinant van het Ereteken voor Verdienste, dit uiteindelijk in de praktijk nauwelijks wordt uitgereikt. Coins en koorden daarentegen...

Het Ereteken voor Verdienste (in brons) zit ook wel ietsje “hoger” vwb toekenningscriteria dan een coin, tevredenheidsbetuiging of functioneringsgratificatie. Anders worden het wel heel erg Amerikaanse taferelen.
"If you've done it, it ain't bragging"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 09 Jul 2018, 05:07

Iron Mike schreef:Anders worden het wel heel erg Amerikaanse taferelen.
ZIjn coins niet Amerikaans dan? :mrgreen:

Alex

Berichtdoor Alex » 09 Jul 2018, 09:59

Is er nog ergens vastgelegd welke commandanten en vlag- en opperofficieren een eigen coin mogen uitdelen? Of is dat afhankelijk van persoonlijke interesse en budget?
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

skygulik

Berichtdoor skygulik » 09 Jul 2018, 19:56

Alex het laatste

als er budget is kan je het laten maken, binnen de Klu zijn er diverse Squadron Commandanten die een eigen coin hebben laten maken om weg te geven als iemand"goed"bezig is geweest maar niet in die maten dat er een geldelijke beloning moet worden gegeven.
De omnibus dubitandum

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 09 Jul 2018, 20:19

Punt is ook dat een jaar of wat geleden bij een arbeidsvoorwaardenakkoord het budget om geldelijke beloningen te kunnen geven (“differentiatie in belonging” kortweg DIBEL) sterk gekort is om zo ruimte te maken voor een algemeen geldende loonsteiging (stijging eindejaarsuitkering). Een van de bonden heeft zich toen sterk gemaakt om van het Ereteken voor Verdienste ook een bronzen variant in te stellen die laagdrempeliger zou zijn om uit te reiken: toekennen daarvan werd bij de commandant van een Defensieonderdeel belegd. Zie voor meer achtergronden deze link: https://www.prodef.nl/media/k2/attachme ... t_2017.pdf pagina 12

Daarnaast zijn sinds die tijd de “commanders coins” sterk in opkomst, de toekenning daarvan is nog laagdrempeliger: in feite kan iedere commandant zo’n ding instellen en naar eigen inzicht uitdelen.

In de bedoeing zijn dus zowel het EvV in Brons als de commanders coin een “vervanging” voor emolumenten als de gratificatie/geldelijke beloning/tevredenheidsbetuiging/extra periodiek etc. Het EvV in Brons wordt echter zelden uitgereikt waar de coins zich wel in een toenemende populariteit mogen verheugen. Natuurlijk zit er een gradatieverschil in, maar het slechts zelden uitereiken van het EvV in Brons vind ik toch wel opvallend, gezien de onstaansgeschiedenis. Waar dat aan ligt is mij niet duidelijk: is het EvV in Brons simpelweg te onbekend of is het nog niet laagdrempelig genoeg? Natuurlijk zal niet in alle gevallen een EvV van toepassing zijn waar je wel een coin geeft, maar toch.

skygulik

Berichtdoor skygulik » 09 Jul 2018, 21:18

het EvV is mijn inziens redelijk onbekend, ik had iemand voorgedragen en moest de Commandant (van de basis) uitleggen wat het EvV betekende in de drie gradaties.

was geheel onbekend, maar we doen ons best om het bekender te maken, mijn voordracht is gelukt en wordt binnenkort uitgereikt aan de betrokken persoon die natuurlijk nog van niets weet.
De omnibus dubitandum

René

Berichtdoor René » 11 Jul 2018, 10:41

Spraakverwarring schreef:Punt is ook dat een jaar of wat geleden bij een arbeidsvoorwaardenakkoord het budget om geldelijke beloningen te kunnen geven (“differentiatie in beloning” kortweg DIBEL) sterk gekort is om zo ruimte te maken voor een algemeen geldende loonsteiging (stijging eindejaarsuitkering). Een van de bonden heeft zich toen sterk gemaakt om van het Ereteken voor Verdienste ook een bronzen variant in te stellen die laagdrempeliger zou zijn om uit te reiken: toekennen daarvan werd bij de commandant van een Defensieonderdeel belegd. Zie voor meer achtergronden deze link: https://www.prodef.nl/media/k2/attachme ... t_2017.pdf pagina 12

Het oorspronkelijke idee van deze beroeps- en belangenvereniging ("bond") was de instelling van een onderscheiding (in een tweetal uitvoeringen) ter vervanging van de 'functioneringsgratificatie' en de 'extra periodiek'. Financieel gezien leggen deze beide beloningen immers - als individuele beloning - het grootste beslag op het budget DIBEL.
Er is toentertijd bewust door deze beroeps- & belangenvereniging gekozen om een (uitgewerkt) voorstel in te dienen voor een tweetal nieuwe onderscheidingen in lijn met het EvV. Er is oorspronkelijk niet gevraagd om een Ereteken voor Verdienste in brons.
Wel is gesteld dat in plaats van een van de voorgestelde onderscheidingen, die ter vervanging van de extra periodiek, wellicht een Ereteken voor Verdienste in brons zou kunnen worden ingesteld. Bleef over het voorstel voor een nieuwe onderscheiding (Medaille voor Verdienste) ter vervanging van de functioneringsgratificatie. Aangezien een functioneringsgratificatie in de praktijk vaker aan een persoon wordt toegekend leek het hen onwenselijk om daarvoor een EvV toe te kennen, aangezien deze uitgaat van bevordering. (EvV in goud na drie 'functioneringsgratificaties'??) Een Medaille in lijn met het EvV (uiterlijk, kleurstelling lint) zou niet uit hoeven gaan ven bevordering en daarmee (wel) meerdere malen in dezelfde vorm worden toegekend.

Bij de daadwerkelijke instelling van het EvV in brons is de initiator van het voorstel echter nooit direct betrokken geweest.
In hoeverre de oorspronkelijke ideeën/gedachten van de initiator daarbij dan ook (volledig) in ogenschouw zijn genomen is mij niet bekend.

De uitkomst, het Ereteken voor Verdienste in brons met de huidige toekenningseisen, komt (naar mijn persoonlijke mening) echter maar zeer beperkt in de buurt van het originele idee/de originele doelstellingen zoals die aan Defensie zijn voorgelegd.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

René

Berichtdoor René » 11 Jul 2018, 10:58

René schreef:
Spraakverwarring schreef:Punt is ook dat een jaar of wat geleden bij een arbeidsvoorwaardenakkoord het budget om geldelijke beloningen te kunnen geven (“differentiatie in beloning” kortweg DIBEL) sterk gekort is om zo ruimte te maken voor een algemeen geldende loonsteiging (stijging eindejaarsuitkering). Een van de bonden heeft zich toen sterk gemaakt om van het Ereteken voor Verdienste ook een bronzen variant in te stellen die laagdrempeliger zou zijn om uit te reiken: toekennen daarvan werd bij de commandant van een Defensieonderdeel belegd. Zie voor meer achtergronden deze link: https://www.prodef.nl/media/k2/attachme ... t_2017.pdf pagina 12

Het oorspronkelijke idee van deze beroeps- en belangenvereniging ("bond") was de instelling van een onderscheiding (in een tweetal uitvoeringen) ter vervanging van de 'functioneringsgratificatie' en de 'extra periodiek'. Financieel gezien leggen deze beide beloningen immers - als individuele beloning - het grootste beslag op het budget DIBEL.
Er is toentertijd bewust door deze beroeps- & belangenvereniging gekozen om een (uitgewerkt) voorstel in te dienen voor een tweetal nieuwe onderscheidingen in lijn met het EvV. Er is oorspronkelijk niet gevraagd om een Ereteken voor Verdienste in brons.
Wel is gesteld dat in plaats van een van de voorgestelde onderscheidingen, die ter vervanging van de extra periodiek, wellicht een Ereteken voor Verdienste in brons zou kunnen worden ingesteld. Bleef over het voorstel voor een nieuwe onderscheiding (Medaille voor Verdienste) ter vervanging van de functioneringsgratificatie. Aangezien een functioneringsgratificatie in de praktijk vaker aan een persoon wordt toegekend leek het hen onwenselijk om daarvoor een EvV toe te kennen, aangezien deze uitgaat van bevordering. (EvV in goud na drie 'functioneringsgratificaties'??) Een Medaille in lijn met het EvV (uiterlijk, kleurstelling lint) zou niet uit hoeven gaan ven bevordering en daarmee (wel) meerdere malen in dezelfde vorm worden toegekend.

Bij de daadwerkelijke instelling van het EvV in brons is de initiator van het voorstel echter nooit direct betrokken geweest.
In hoeverre de oorspronkelijke ideeën/gedachten van de initiator daarbij dan ook (volledig) in ogenschouw zijn genomen is mij niet bekend.

De uitkomst, het Ereteken voor Verdienste in brons met de huidige toekenningseisen, komt (naar mijn persoonlijke mening) echter maar zeer beperkt in de buurt van het originele idee/de originele doelstellingen zoals die aan Defensie zijn voorgelegd.

PS. Overigens ontstond in de loop der tijd, met de invoering van de Erekoorden bij het CZSK en CLSK, als aanvullende grondslag voor de 'nieuwe onderscheiding' het vervangen van het Rode Erekoord van de KL voor buitengewoon functioneren, om daarmee de (feitelijke) toekenning van de Erekoorden binnen de verschillende OPCO's (ook) gelijk te trekken.

Terug naar “Overige Nederlandse militaire onderscheidingen”