Geëerd voor moed en eigen initiatief

Roel
Moderator

Geëerd voor moed en eigen initiatief

Berichtdoor Roel » 17 Okt 2008, 17:43

Amsterdam - ‘Ik ga ernaar toe!’, zei soldaat Wesley Schol, toen hij zijn ploeggenoot Aldert Poortema vanaf het dak hoorde roepen dat hij geraakt was. Haastig klom hij een laddertje op dat tegen een muur stond. Een collega waarschuwde: ‘Pas op, er wordt nog geschoten.’

Schol antwoordde: ‘Fuck it, die man moet daar weg.’ Het waren de laatste woorden van de 20-jarige infanterist uit Assen. Hij holde vijftien meter naar zijn dodelijk gewonde collega, probeerde hem weg te slepen, en werd toen zelf getroffen. Door Nederlands vuur, bleek later. Zijn ouders ontvingen donderdag een postume onderscheiding voor dapperheid voor hun zoon.

Schol kreeg, samen met vijf andere infanteristen, een Kruis van Verdienste voor ‘zijn moedig en beleidvol optreden tijdens een vijandelijk vuurgevecht, waardoor hij zich heeft onderscheiden en daarmee het belang van het Koninkrijk heeft gediend’. Het opspelden van de kruizen gebeurde in aanwezigheid van hoogbejaarde Ridders van de Militaire Willemsorde, ’s lands hoogste onderscheiding voor moed.

Korporaal Bernard Smits (29) holde onder Talibanvuur heen en weer over open terrein om een vuurregelcomputer te gaan halen. Zodat de mortiergroep accurater kon vuren. Korporaal Derk-Jan Veneberg (24) kroop achter een granaatwerper in een open terreinwagen bij de herovering van een politiepost in Uruzgan. Terwijl hij wist dat een vijandelijke scherpschutter op dat moment op hem mikte.

Korporaal Mike van den Vondevoort (24) verleende medische hulp na een explosie van een bermbom. Daarbij rende hij onder Talibanvuur van voertuig naar voertuig. Bij diezelfde hinderlaag bracht korporaal Joeri Vijgen (21) zijn gewonde pelotonscommandant onder vuur in veiligheid en kroop daarna weer achter een boordwapen.

Korporaal Alex van den Wege (25) reed met zijn open terreinwagen 700 meter door open terrein, onder hevig vuur, om een voetpatrouille te kunnen steunen tijdens een vuurgevecht. Al deze korporaals, zo valt op, handelden op eigen initiatief.

Vorig jaar reikte de Commissie Dapperheidsonderscheidingen van Defensie ook al vijf Kruizen van Verdienste uit. Eveneens aan Uruzgangangers die hun leven moedwillig in de waagschaal legden om een collega of hun eenheid te helpen. Het vierarmige bronzen kruis met blauw lint met oranje streep, mag op het nette uniform worden gedragen. Sinds 1941 zijn ruim tweeduizend Kruizen uitgereikt, vooral aan Engelandvaarders in de Tweede Wereldoorlog.

‘Ik deed gewoon mijn werk’, is de reactie van veel gedecoreerden. Zij toonden – aldus militair sociologen – hot courage: ze offerden hun persoonlijke veiligheid op in het heetst van de strijd. Niet voor het koninkrijk overigens, maar voor hun maten, zo blijkt uit menig buitenlands onderzoek naar vergelijkbare onderscheidingen.

Het Kruis van Verdienste is niet de hoogste onderscheiding voor dapperheid in Nederland. Het Bronzen Kruis, de Bronzen Leeuw en vier gradaties van de Militaire Willemsorde staan in hoger aanzien. Schol kreeg tevens een postume Meritorious Service Medal van de NAVO. Samen met korporaal D. Zwanink (29) die op eigen initiatief hulptroepen is gaan ophalen tijdens een vuurgevecht.

Tijdens de uitreiking op Bronbeek waren ook de vaandelwachten van vijf regimenten aanwezig. Waaronder die van het regiment Johan Willem Friso, waartoe Wesley Schol behoorde. Het oudste regiment van Nederland (1577), herkenbaar aan de witte hanenveren op het antieke hoofddeksel, was aanwezig omdat militairen geloven dat een gesneuvelde blijft leven zolang het regiment bestaat.

volkskrant.nl
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Bram

Berichtdoor Bram » 17 Okt 2008, 23:37

Kan iemand mij uitleggen waarom er recentelijk eigenlijk alleen maar Kruizen van Verdienste worden uitgereikt voor betoonde moed/dapperheid?

Als ik het vergelijk met bijv. de Britten dan zou ik bijna zeggen dat of:
- wij zijn minder dapper? want geen hogere dapperheidsonderscheidingen of
- bij de Britten (bijv.) ben je sneller dapper?

Of hoe/wat?

Sjors

Berichtdoor Sjors » 18 Okt 2008, 14:07

Hallo Bram,

Tja goede vraag, want dat is op Kpl Donk na wel de regel.
Als ik de redenen ook bekijk en vergelijk met die van de tweede wereldoorlog, Nederlands Indie en Korea dan kom ik ook op andere dapperheidsonderscheidingen. Ik heb de indruk dat de commissie dapperheidsonderscheidigen nog niet toeberekend is op de taak, we hebben simpelweg nog niet genoeg ervaring hiermee, en dat zou helaas tot gevolg kunnen hebben dat er mensen te "laag"gegradeerd worden en dat mensen die mischien in aanmerking zouden komen afgewezen worden. En helaas kan daar niets aan gedaan worden.

Mvg

Sjors

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 21 Okt 2008, 13:10

Ik weet te weinig van de procedure die wordt gevolgd om de Zwarte Piet naar de commissie toe te schuiven.
In de eerste plaats moeten militairen door hun commandant worden voorgedragen en wellicht zit daar het (typisch Nederlandse?) dilemma/probleem - elders op het forum las ik iets over koppen en maaiveld - en vindt een commandant het moeilijk iemand voor te dragen die zich dapperder heeft gedragen dan anderen (uiteindelijk kan zo'n voordracht anderen die er ook bij waren teleurstellen).
Dan is er de vraag of dapperheid en verantwoordelijk gedrag wel altijd samengaan, of dat de dapperheid voortkomt uit roekeloosheid. Kortom, een zware taak voor de verantwoordelijke commandant van de eenheid die de voordracht moet maken.
Dan gaat de voordracht door een lange pijplijn, waar wellicht ook nog wordt gekeken naar de voordracht, alvorens deze eindelijk bij de commissie belandt (of tijdens dit proces al namen van de lijst zijn verdwenen is voor een buitenstaander niet te zeggen).
Met de hele procedure zal best wel wat tijd gemoeit zijn, vooral wegens de (ogenschijnlijk overdreven) hang naar zorgvuldigheid en het vermijden van lange (politieke) tenen.
Om vraagtekens te plaatsen bij de competentie van de commissie (want daartoe neigen sommige commentaren wel, voor mijn gevoel) gaat mij te ver. Zoals met veel andere zaken, doen we ook dit "op z'n Nederlands".

groeten,
@

Bram

Berichtdoor Bram » 22 Okt 2008, 23:43

Ed,

Ik kan redelijk ver, zo niet helemaal, meegaan in je verhaal. Maar het is natuurlijk wel zo (de lange tenen, hoofd en maaiveld) dat ' we' zo een selffulfilling prophecy (sorry voor het Engels) over ons afroepen. Als we iedere dappere daad belonen met een KvV dan zet je daarmee ook een trend om daar niet van af te wijken, mijns inziens. Dat heeft dus ook weer met het hoofd+maaiveld te maken. Dapper = dapper en het is dan niet echt Nederlands om daar dan weer gradaties in aan te brengen. En dan zal men dus niet snel geneigd zijn om hogere onderscheidingen toe te kennen.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 23 Okt 2008, 00:27

het zal niet lang meer duren voor de 1e MWO wordt uitgereikt let op mijn woorden

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 23 Okt 2008, 07:00

Rob Querido of een van zijn mannen?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Nederlandse Dapperheidsonderscheidingen”