Zeven dapperheidsonderscheidingen

René

Zeven dapperheidsonderscheidingen

Berichtdoor René » 05 Dec 2016, 17:35

Woensdag 7 december worden zeven (oud-)militairen geerd met een dapperheidsonderscheiding.
Het betreft een maal de Bronzen Leeuw, een maal het Bronzen kruis, drie maal het Kruis van Verdienste en twee maal het Vliegerkruizen.
De uitreiking vindt plaats door Minister van Defensie Hennis-Plasschaert te Hilversum.

Tijdens deze plechtigheid ontvangen ook twee (oud-)onderofficieren het Ereteken voor Verdienste in goud.

Bron: http://www.ad.nl/nieuws/militairen-geeerd-voor-dapperheid-in-afghanistan~a71276cb/
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Alex

Re: Zeven dapperheidsonderscheidingen

Berichtdoor Alex » 05 Dec 2016, 18:32

In dit bericht ook de rangen en voornamen:
http://nos.nl/artikel/2146690-ondersche ... ranen.html
De minister speldt een officier van de Infanterie een Bronzen Leeuw op. Sergeant der eerste klasse b.d. Paul krijgt het Bronzen Kruis. Adjudant Fons, kapitein Bart en korporaal der eerste klasse Martijn krijgen het Kruis van Verdienste en kapitein Roël en kapitein b.d. Lennart krijgen het Vliegerkruis.
Verder wordt het Ereteken voor Verdienste in goud uitgereikt aan sergeant-majoor Gerard en sergeant b.d. Pauline.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Basic

Berichtdoor Basic » 13 Dec 2016, 22:07

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 14 Dec 2016, 14:33

Aangezien dit een forum is, ben ik weleens benieuwd naar de meningen van de leden aangaande de toekenning van (een aantal van) deze onderscheidingen. Dit niet om personen aan te vallen, maar vaak wordt hierover op het forum gesproken (reden van toekenning) en zelf vind ik toekenning van bv de Vliegerkruizen "dubieus". Dit allemaal gebaseerd op de bekende informatie uiteraard.

Start your engines! ;)
"If you've done it, it ain't bragging"

RD

Berichtdoor RD » 15 Dec 2016, 18:51

Iron Mike schreef: zelf vind ik toekenning van bv de Vliegerkruizen "dubieus". Dit allemaal gebaseerd op de bekende informatie uiteraard.

De voordragende commandanten en de Commissie Dapperheidsonderscheidingen hebben hierover in elk geval veel langer nagedacht en beschikken over aanzienlijk meer informatie dan de leden van dit forum. Ik wil hier dan ook slechts respect en hulde betuigen aan de gedecoreerde militairen.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 16 Dec 2016, 19:49

RD schreef:
Iron Mike schreef: zelf vind ik toekenning van bv de Vliegerkruizen "dubieus". Dit allemaal gebaseerd op de bekende informatie uiteraard.

De voordragende commandanten en de Commissie Dapperheidsonderscheidingen hebben hierover in elk geval veel langer nagedacht en beschikken over aanzienlijk meer informatie dan de leden van dit forum. Ik wil hier dan ook slechts respect en hulde betuigen aan de gedecoreerde militairen.

Dat is meestal zo (de commissie Dapperheidsonderscheidingen dan), maar dat weerhoudt men veelal niet om erover te "praten". Als men daar niet toe bereid is, ook goed! En daarbij wil ik helemaal NIETS afdoen aan de gedecoreerden.
"If you've done it, it ain't bragging"

Terug naar “Nederlandse Dapperheidsonderscheidingen”