Erepenning waardig!

officier

Erepenning waardig!

Berichtdoor officier » 31 Dec 2014, 12:03

Artikel in het AD: Invalide Arno nét gered voor aanstormende trein. Ik zeg: "Voordragen voor de Erepenning voor Menschlievend Hulpbetoon."
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

RD

Re: Erepenning waardig!

Berichtdoor RD » 31 Dec 2014, 14:23

officier schreef:Artikel in het AD: Invalide Arno nét gered voor aanstormende trein. Ik zeg: "Voordragen voor de Erepenning voor Menschlievend Hulpbetoon."

Tja, dat vind ik met de meeste situaties, waarvoor nu de Carnegiemedaille wordt uitgereikt. Het lijkt alsof er wat koudwatervrees bestaat om de EMH voor iemand aan te vragen.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 31 Dec 2014, 16:33

Ik zie hierin een rol voor defensie (sectie onderscheidingen) maar ook voor de Kanselarij der Nederlandse Orden om Commandanten en Burgemeesters te wijzen op de EMH. Inderdaad krijgt men nog te vaak een Carnegiemedaille (zonder afbreek te willen doen aan deze onderscheiding) of een erekoord ipv de EMH. Ik vind dit jammer omdat de EMH een officiële onderscheiding is met een prachtige symboliek en geschiedenis.

Ik heb ooit iemand horen zeggen, (grapje) In het verleden kreeg je hem voor het tot staan brengen van een op hol geslagen paard. Nu zijn er praktisch geen op hol geslagen paarden meer... vandaar...
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

RD

Berichtdoor RD » 31 Dec 2014, 21:45

Roel schreef:Ik zie hierin een rol voor defensie (sectie onderscheidingen) maar ook voor de Kanselarij der Nederlandse Orden om Commandanten en Burgemeesters te wijzen op de EMH.

Overigens heeft iedereen het recht om een ander voor te dragen voor een Koninklijke onderscheiding, zoals de EMH. Tijdens mijn buitenlandse missies kom ik met regelmaat civiele hulpverleners tegen die buiten het licht van de schijnwerpers met gevaar voor eigen leven heldendaden verrichten. Ik denk hierbij ook aan de hulpverleners bij de Ebola-crisis. Als ambassadepersoneel en NGO's het nalaten, moet er misschien een comité komen dat voordrachten voor de EMH verzorgt. Zonder voordracht wordt er immers niemand onderscheiden.

Zie ook mijn bijdrage uit 2009: viewtopic.php?f=15&t=1491.

Terug naar “Nederlandse Dapperheidsonderscheidingen”