MWO voor Majoor Gijs Tuinman (BL) ?

René

MWO voor Majoor Gijs Tuinman (BL) ?

Berichtdoor René » 07 Jun 2014, 07:14

Het ministerie van Defensie reikt in oktober de Militaire Willems-Orde uit aan commando Gijs Tuinman (34). De jarenlange procedure om iemand de hoogste Nederlandse militaire onderscheiding te geven zou bijna zijn afgerond. Alleen koning Willem-Alexander moet zijn handtekening nog zetten.

Majoor Tuinman diende in Afghanistan. Naar verluidt krijgt Majoor Tuinman de Willems-Orde onder meer voor zijn optreden op 6 september 2009, in Deh Rawod. Hij leidde die dag een groep commando's en mariniers die korporaal Kevin de Rijdt probeerden te redden.
Van de Rijdt overleed toch, maar de actie van de commando's wordt gezien als heldhaftig. Zes ondergeschikten van Tuinman kregen een Bronzen Kruis. Majoor Tuinman zelf werd voor een eerdere heldendaad al onderscheiden met de Bronzen Leeuw.

Bron: http://nos.nl/artikel/657937-willemsorde-voor-nieuwe-held.html
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

RD

Re: MWO voor Majoor Gijs Tuinman (BL) ?

Berichtdoor RD » 07 Jun 2014, 09:35

Een goede zaak dat er een Ridder bijkomt. Ik ben ervan overtuigd dat er meer zijn dan kapitein Marco Kroon die in aanmerking komen voor de hoogste Nederlandse onderscheiding en dat hoeven wat mij betreft niet per definitie rolmodellen te zijn voor de organisatie. Majoor Gijs Tuinmijn lijkt wel voorbestemd te zijn als boegbeeld van de krijgsmacht, dat is op zich goed, maar de MWO is er in eerste plaats niet voor de organisatie, maar voor de individuele militair die zich heeft onderscheiden door uitzonderlijke daden van moed, beleid en trouw.

officier

Berichtdoor officier » 07 Jun 2014, 14:01

René schreef:Majoor Tuinman zelf werd voor een eerdere heldendaad al onderscheiden met de Bronzen Leeuw.

Zal de BL van majoor Tuinman opgewaardeerd worden tot MWO of zal hij de MWO naast de BL krijgen? Het lijkt er op dat de MWO wordt toegekend voor andere daden dan waarvoor de BL is toegekend.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

corne05

Berichtdoor corne05 » 08 Jun 2014, 11:42

Nou wil ik niet negatief overkomen maar heeft iemand een verklaring waarom het hier wederom een officier betreft die de MWO krijgt?
Niet dat ik het de Majoor Tuinman niet gun, zeer zeker wel want, naar mijn idee hebben we deze helden hard nodig.
Het lijkt me alleen dat er ook onderofficieren of manschappen zijn die zich in de gevechten ook buitengewoon heldhaftig gedragen hebben.

m.v.gr.
Corne

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 08 Jun 2014, 13:05

Het begint er natuurlijk mee dat iemand je moet voordragen en er moeite voor moet doen (en in het geval van een MWO, heel veel moeite, vermoed ik). Zoals ik wel eerder op dit forum heb aangegeven heb ik het gevoel dat het verlenen van onderscheidingen bij Defensie, anders dan sportmedailles, diensttijdonderscheidingen en herinneringsmedailles die "iedereen" die bij een bepaalde missie betrokken was krijgt, niet erg leeft. M.a.w. voor individuele exceptionele prestaties, van welke aard dan ook, worden, naar mijn waarneming, bij Defensie nauwelijks onderscheidingen uitgedeeld. Misschien is het cultuur of gewoon onbekendheid.

Overigens is er van officiële zijde nog niets bevestigd, dus is het nog even afwachten. Los daarvan zou ik het voor zowel de Kap Kroon als de Maj Tuinman een goede zaak vinden als er nog wat meer MWO's zouden worden toegekend aan actief dienenden zodat toch iets minder exclusief alleen deze twee mensen in de publieke aandacht komen. Je zult maar, tegen wil en dank, van de ene dag op de andere een bekende Nederlander zijn geworden. Dat betekend nogal wat voor je leven. Je kunt het daarna eigenlijk alleen nog maar fout doen, de verwachtingen zijn tot onmenselijke proporties opgeblazen. Ik zou niet graag in hun schoenen staan...

Even doorfilosoferend: misschien moet men eens kritisch naar het stelsel van dapperheidsonderscheidingen kijken. We hebben nu de MWO in 4 klassen waarvan alleen al de laagste klasse eigenlijk haast nooit wordt toegekend en de overigen al helemaal niet, dan is er nog een Bronzen Leeuw, een Bronzen Kruis, een Kruis van Verdienste, een Vliegerkruis. Die "wildgroei" na mei 1940 is me nooit helemaal duidelijk geworden. Voor die tijd was het simpel: voor deelname aan operaties had je het Kruis voor Belangrijke Krijsgsverrigtingen (Expeditiekruis) met gespen per operatie en voor dapper optreden de MWO in 4 klassen. Tijdens de koloniale tijd was dat kennelijk voldoende. Mei 1940 betekende een trendbreuk, de hogere klassen MWO werden hoegenaamd niet meer toegekend en ook de MWO4 was redelijk zeldzaam in vergelijking met de koloniale tijd. Wel kwam er een flink aantal nieuwe onderscheidingen, zowel voor dapperheid als voor deelname aan operaties (Oorlogsherinneringskruis, Mobilisatie-Oorlogskruis, Nieuw-Guinea Herinneringskruis, Kruis voor Recht en Vrijheid, Herinneringsmedaille Multinationale Vredesoperaties, Herinneringsmedaille VN-Vredesoperaties, Herinneringsmedaille Vredesoperaties, Kosovo-medaille). Met de invoering van de Herinneringsmedaille Vredesoperaties die sindsdien als enige "campaign medal" wordt gebruikt heeft men al een soort vereenvoudiging doorgevoerd, wellicht dat men ook eens naar de dapperheidsonderscheidingen zou moeten kijken. Als men toch niet meer van plan is om hogere graden dan de MWO4 uit te reiken, schaf die dan af (na mei '40 hebben slechts een tweetal "gewone" militairen, SBN Doorman en Kapitein-vlieger-waarnemer ML-KNIL Van Helsdingen een MWO 3 ontvangen, beiden postuum. Verder ontving Prins Bernard een MWO2 en een aantal regeringsleiders het grootkruis). Of wees ruimhartiger met het toekennen van de MWO maar kijk dan of die andere lagere dapperheidsonderscheidingen nog wel nodig zijn.
Laatst gewijzigd door Spraakverwarring op 08 Jun 2014, 13:39, 3 keer totaal gewijzigd.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

RD

Berichtdoor RD » 08 Jun 2014, 13:06

corne05 schreef:Het lijkt me alleen dat er ook onderofficieren of manschappen zijn die zich in de gevechten ook buitengewoon heldhaftig gedragen hebben.

Dat denk ik ook, maar ik heb de indruk dat de lat nu wel erg hoog ligt. Ook leiderschapskwaliteiten worden meegewogen en communicatieve vaardigheden om als visitekaartje van de krijgsmacht te kunnen dienen. Daar is de MWO m.i. niet voor bedoeld.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 08 Jun 2014, 13:31

RD schreef:Dat denk ik ook, maar ik heb de indruk dat de lat nu wel erg hoog ligt. Ook leiderschapskwaliteiten worden meegewogen en communicatieve vaardigheden om als visitekaartje van de krijgsmacht te kunnen dienen. Daar is de MWO m.i. niet voor bedoeld.
Dat leiderschapskwaliteiten een rol spelen is op zich niet vreemd, de MWO is met name ook voor "beleid", maar daar hoef je geen officier voor te zijn. Ik hoop niet dat de MWO nu gereserveerd is voor militairen die het PR-technisch goed doen, het is toch een onderscheiding voor geleverde prestaties en geen beauty-contest.

René

Berichtdoor René » 08 Jun 2014, 13:50

corne05 schreef:Het lijkt me alleen dat er ook onderofficieren of manschappen zijn die zich in de gevechten ook buitengewoon heldhaftig gedragen hebben.

Dat ook onderofficieren, korporaals en manschappen zich buitengewoon heldhaftig hebben gedragen blijkt wel uit het feit dat zowel het Bronzen Kruis, als het Kruis van Verdienste (relatief) veelvuldig aan onderofficieren, korporaals en manschappen zijn toegekend.

Een beschouwing van de citaties van eerdere toekenningen leert mij het volgende:
Buitengewoon heldhaftig optreden onder vijandelijk vuur, tijdens één specifieke situatie, kan leiden tot toekenning van het KV;
Buitengewoon heldhaftig optreden richting de vijand (in de aanval gaan), tijdens één specifieke situatie, kan leiden tot toekenning van het BK;
Meerdere malen buitengewoon heldhaftig optreden, zowel onder vuur als richting de vijand, kan leiden tot toekenning van de BL of de MWO.
Waar het onderscheid ligt in deze tussen het toekennen van de BL of de MWO is mij niet duidelijk. Mogelijk dat het aantal malen dat er sprake was van buitengewoon heldhaftig optreden het onderscheid maakt.

Wellicht dat het antwoord op de eerdere vraag
officier schreef:Zal de BL van majoor Tuinman opgewaardeerd worden tot MWO of zal hij de MWO naast de BL krijgen?
hier duidelijkheid in schept.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 24 Sep 2014, 22:23

Heeft iemand nog informatie over het hoe en wanneer van de Willems-Orde aan Tuinman! Lijkt me een fantastisch gebeuren om een keer mee te maken!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 20 Okt 2014, 14:59

Toekenning vandaag bevestigd, uitreiking op 4 december. Persbericht: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2 ... llems-orde

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 20 Okt 2014, 21:42

Bij deze de dagorder.
Bijlagen
Dagorder_CDS_20141020.pdf
(285 Bytes) 114 keer gedownload
Lid van SRO en OMSA

RD

Berichtdoor RD » 04 Dec 2014, 19:02

Natuurlijk was het een heel indrukwekkende plechtigheid vandaag, waar weinig aan valt toe te voegen. Terecht zoveel waardering voor uitzonderlijke prestaties van moed, beleid en trouw. Ik hoop dat veel collega's, maar ook niet-militairen hierdoor worden geïnspireerd.

Wat mij opvalt is dat alle officiële bronnen en de media spreken over de Militaire Willemsorde als hoogste militaire (dapperheids-) onderscheiding, terwijl de MWO de allerhoogste is van alle (Koninklijke) onderscheidingen in ons land. Dit verklaart immers nog eens, waarom hiervoor alles uit de kast wordt gehaald.

Tenslotte bleek vanochtend nog het gemis aan een goede geklede buitenjas voor onze militairen, die echt uren hebben staan blauwbekken op het Binnenhof... ;-)

RD

Berichtdoor RD » 04 Dec 2014, 22:36

RD schreef:Wat mij opvalt is dat alle officiële bronnen en de media spreken over de Militaire Willemsorde als hoogste militaire (dapperheids-) onderscheiding, terwijl de MWO de allerhoogste is van alle (Koninklijke) onderscheidingen in ons land. Dit verklaart immers nog eens, waarom hiervoor alles uit de kast wordt gehaald.

Dit forum wordt kennelijk goed gelezen door de redactie van RTL's Late Night... :-)

Rogier

Berichtdoor Rogier » 05 Dec 2014, 08:31

De huidige Kanselier der Nederlandse Orden zul je nooit horen zeggen dat de Militaire Willems-Orde de hoogste onderscheiding is. De Militaire Willems-Orde is alleen als eerste genoemd in de draagvolgorde. Omdat de toekenningscriteria verschillend zijn, kunnen de Militaire Willems-Orde en de andere koninklijke en dapperheidsonderscheidingen niet met elkaar worden vergeleken.
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

RD

Berichtdoor RD » 05 Dec 2014, 12:13

Rogier schreef:De huidige Kanselier der Nederlandse Orden zul je nooit horen zeggen dat de Militaire Willems-Orde de hoogste onderscheiding is. De Militaire Willems-Orde is alleen als eerste genoemd in de draagvolgorde. Omdat de toekenningscriteria verschillend zijn, kunnen de Militaire Willems-Orde en de andere koninklijke en dapperheidsonderscheidingen niet met elkaar worden vergeleken.

Wat deze kanselier daar ook van moge vinden, er is nadrukkelijk sprake van een rangorde en daarin staat de MWO bovenaan. Dit betreft de Nederlandse onderscheidingen, omdat een buitenlands grootkruis natuurlijk belangrijker is dan het Nederlandse Vierdaagsekruis, maar in de regel na de Nederlandse onderscheidingen wordt gedragen. Ook gevoelsmatig staat voor mij de MWO bovenaan.

moos

Berichtdoor moos » 05 Dec 2014, 12:30

RD schreef:
Rogier schreef:De huidige Kanselier der Nederlandse Orden zul je nooit horen zeggen dat de Militaire Willems-Orde de hoogste onderscheiding is. De Militaire Willems-Orde is alleen als eerste genoemd in de draagvolgorde. Omdat de toekenningscriteria verschillend zijn, kunnen de Militaire Willems-Orde en de andere koninklijke en dapperheidsonderscheidingen niet met elkaar worden vergeleken.

Wat deze kanselier daar ook van moge vinden, er is nadrukkelijk sprake van een rangorde en daarin staat de MWO bovenaan. Dit betreft de Nederlandse onderscheidingen, omdat een buitenlands grootkruis natuurlijk belangrijker is dan het Nederlandse Vierdaagsekruis, maar in de regel na de Nederlandse onderscheidingen wordt gedragen. Ook gevoelsmatig staat voor mij de MWO bovenaan.

Dat geldt in het buitenland ook en daarom droeg ridder Mayhew zijn MWO aan het eind van zijn Engels rijtje.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 05 Dec 2014, 14:16

moos schreef:
Dat geldt in het buitenland ook en daarom droeg ridder Mayhew zijn MWO aan het eind van zijn Engels rijtje.

En dat geeft voor veel mensen nog altijd verwarring! Ken draagt trouwens nog altijd zijn oude MWO in zijn set. Hij heeft ook een nieuwe. De oude set droeg hij toen ik hem "herontdekte" in 2012.
Lid van SRO en OMSA

René

Berichtdoor René » 06 Dec 2014, 15:39

officier schreef:
René schreef:Majoor Tuinman zelf werd voor een eerdere heldendaad al onderscheiden met de Bronzen Leeuw.

Zal de BL van majoor Tuinman opgewaardeerd worden tot MWO of zal hij de MWO naast de BL krijgen? Het lijkt er op dat de MWO wordt toegekend voor andere daden dan waarvoor de BL is toegekend.

Duidelijk is nu dat Majoor Tuinman de MWO toegekend heeft gekregen naast de Bronzen Leeuw die hij al mocht ontvangen.
Dit plaatst hem in een illuster rijtje, aangezien hij pas de vierde Nederlander is die deze combinatie heeft ontvangen:

L.A.R.J. van Hamel (beide onderscheidingen postuum ontvangen),
H.J. Mulder,
P. Tazelaar.

moos

Berichtdoor moos » 06 Dec 2014, 16:35

Hebben Mulder en Tazelaar deze bij leven ontvangen?
Ik heb in de wandelgangen gehoord dat Tuinman de eerste was die bij leven beide onderscheidingen heeft gekregen.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Dec 2014, 20:10

moos schreef:Hebben Mulder en Tazelaar deze bij leven ontvangen?
Dat valt gemakkelijk na te gaan met de onlangs gepubliceerde Databank Dapperheidsonderscheidingen van Defensie. Voor Tazelaar klopt het, hij ontving de MWO4 op 12 september 1944 en de BL op 12 juli 1955. Hij overleed op 6 juni 1993. Voor wat betreft H.J. Mulder kan ik alleen een MWO vinden op 2 augustus 1946. Wel vond ik een H. (Herman) Mulder; MWO4 op 6 oktober 1947, BL op 19 juni 1950 (overleden op 4 juli 1971).

Tuinman is overigens wel de eerste die eerst een BL kreeg en daarna de MWO, bij de andere 3 was dat andersom.

moos

Berichtdoor moos » 07 Dec 2014, 10:54

Dat valt gemakkelijk na te gaan met de onlangs gepubliceerde Databank Dapperheidsonderscheidingen van Defensie.

De database is een prachtig stuk werk van een kennis van mij wat echter nog niet compleet is.
Veel is er terug te vinden maar 100% zal het voorlopig nog niet zijn (als het dat al ooit wordt want nog dagelijks komt er data beschikbaar).

moos

Berichtdoor moos » 16 Feb 2015, 16:12

Zo maar even een beeldimpressie van hetgeen waar dit topic over gaat (met toestemming van de eigenaar).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

officier

Berichtdoor officier » 16 Feb 2015, 16:48

Unieke set. Schitterend. Ook mooi opgemaakt, alleen jammer van de numeral op de NATO medal (zowel baton als groot model).
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

moos

Berichtdoor moos » 16 Feb 2015, 17:53

alleen jammer van de numeral op de NATO medal

Is dit fout of vind je het gewoon niet mooi?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 16 Feb 2015, 18:07

Op deze manier is het in ieder geval fout, zie ook dit topic en dit document van de NATO. In het kort komt het er op neer dat numerals op deze manier alleen bestaat voor uitzendingen tussen 1999 en 1 jan 2003 (maar de originele zagen er "sierlijker" uit, dit zijn standaard NLD numerals), per 1 jan 2011 zijn er weer numerals ingevoerd maar die zien er anders uit, zie het NATO-document.

Terug naar “Nederlandse Dapperheidsonderscheidingen”