Defensie karig met eren held

Marco

Defensie karig met eren held

Berichtdoor Marco » 14 Okt 2007, 09:47

Afbeelding

bron: Telegraaf 14 oktober 2007

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 14 Okt 2007, 09:49

Bedankt voor het plaatsen. Ik zet het even in `in het nieuws`

Dit is het bericht waarnaar men verwijst;

viewtopic.php?t=303
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Marco

Berichtdoor Marco » 14 Okt 2007, 20:43

Dank je Roel. Ik had in de gauwigheid even niet op gelet.

Ik ben het trouwens persoonlijk niet eens met de uitspraak van deze Marlies Verhoef in het stuk.
Het gaat er naar mijn mening niet om of een militair behoefte heeft om meer en/of hogere onderscheidingen te krijgen, maar om de waardering die ze krijgen voor wat ze, met gevaar voor eigen leven, doen. Welke onderscheiding ze daar voor krijgen zal, denk ik, niet zoveel uitmaken.
Neemt niet weg dat ik me aan sluit bij de uitspraak van Minister Van Middelkoop, dat we wat meer respect moeten tonen aan de Nederlandse troepen. Het is inderdaad tijd voor een Militaire Willemsorde.

Marijn

Berichtdoor Marijn » 16 Okt 2007, 17:51

en dan lees ik net dat er een Medal of Honor is toegekend aan een 29-jarige luitenant van de NavySeals...

Opmerkelijk is het wel, maar de Amerikanen zijn sowieso wat scheutiger met medailles. Als je nagaat hoeveel bronze stars, silvers stars, army commendation medals, en zelfs navy crosses en DSC's zijn uitgereikt aan Amerikanen in Irak en Afghanistan. Deze MoH is weliswaar de tweede deze eeuw en de eerste voor Afghanistan (de andere was aan Paul Smith geloof ik in Irak) En ook de Engelsen doen goed mee, met alweer 3 VC's, een paar GC's, DSO's, MC's, QGM's, MiD, en ik geloof ook een enkele DFC. Maar dat heeft ook te maken met de veranderingen in ons decoratiebestel (1992?).

Voor zover ik weet:
2 vliegerkruizen (1 amerikaan), voor voorm. Joegoslavie
1 bronzen kruis (KMarns, Cambodja)
2 Kruizen van Verdiensten, maar dat aantal weet ik niet zeker. Voorm Joegoslavie? ook in Afghanistan?

Dus het wachten is op de BL.

Wat betreft de MWO: als je kijkt naar de amerikaanse MoH: laatste 4 personen kregen deze posthuum. En dan heb ik het over Mogadishu, Irak en Afghanistan. Van de VC's is er 1 posthuum. Ik hoop niet dat de MWO ook een onderscheiding wordt die je haast alleen posthuum kan krijgen. De reeds uitgereikte dapperheidsonderscheidingen zijn tot nog toe niet posthuum, ik zie dat graag.

Overigens zou ik graag willen zien dat Van Aalten een hogere, meer gewaardeerde erkenning krijgt..

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 16 Okt 2007, 18:36

Euh, sinds 2001 zijn verleend:

1x MWO.4 (Polen tbv WO2)
1x BL (Sosabowski tbv. WO2)
1x BK (Vonk tbv. Cambodja)
2x VK (Duivestein / tbv. Joegoslavië)
7x KV (Beekman / Brian / Van der Meijde / Schoonhoven / Sman tbv. Afghanistan ; Jongbloed / Kloek tbv. Irak)

Toegeven, er worden meer EvV'en uitgereikt, maar als je de procedure van de Commissie Dapperheidsonderscheidingen leest snap je waarom het zo lang moet duren. Vonk mocht zijn EvV in zilver immers gewoon houden naast zijn BK, terwijl beiden voor hetzelfde zijn uitgereikt.

Wie zegt dat er niet alsnog meer dapperheidsonderscheidingen worden uitgereikt voor acties waar al een EvV voor is uitgereikt. Persoonlijk vindt ik dat sergeant-majoor Van der Slik, welke in 1996 een EvV in zilver kreeg voor het redden van een adjudant uit een mijnenveld, waarbij hij zelf blink raakte en zwaargewond aan zijn benen, een hogere onderscheiding krijgt! Een Bronzen Kruis lijkt me niet meer dan reëel, aangezien hij ongeveer hetzelfde heeft doorgemaakt als Daan Vonk.

Aan de ene kant geef ik overste Phielix gelijk, aan de andere kant denk ik dat door de ingewikkelde procedure voor het verlenen van een dapperheidsonderscheiding de minister ook aan handen en voeten gebonden is als iets 'snel' verleend moet worden.

Gr.,

Erik

PS.: Alex, mocht je dit lezen, neem svp even contact met mij op, heb een vraag voor je, maar je mailadres werkt niet meer.

Marijn

Berichtdoor Marijn » 16 Okt 2007, 18:55

Erik, dank je wel voor de stand van zaken mbt KvV!
Maar wat ik bedoelde: de MWO en BL zijn voor acties uit WO2. Zo worden er nog steeds MoH's uitgereikt voor bijvoorbeeld WO2, Korea, Vietnam. Ik doelde op verlening naar aanleiding van de recentere ontwikkelingen, dus eigenlijk na de val van de Muur ahw.

Erik, heb je een link of verwijzing van de procedure van de Commissie Dapperheidsonderscheidingen?
Zou er niet een versnelling in de procedure moeten komen? Ik weet wel dat veel veteranen niet gaan vragen om een erkenning/onderscheiding, maar vaak zit er zo'n periode tussen de gebeurtenis en de uitreiking, dat ik me kan voorstellen dat de toekenning een beetje zuur overkomt. Zeker als je je bedenkt dat een behoorlijk aantal van `onze jongens` toch te maken krijgt met PTS.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 16 Okt 2007, 19:12

PTSS bedoel je? ;-)

De procedure is te vinden op http://onderscheidingen.mindef.nl.

Gr.,

Erik

Marco

Berichtdoor Marco » 16 Okt 2007, 19:33

Even een zijstraat;

Je kunt ook je waardering laten zien door stickers aan te schaffen op www.ondersteuntroepen.nl

Dit stond vandaag ook in veel kranten. Het heeft natuurlijk niets met dit forum te maken, maar ik meld het toch eventjes.

Afbeelding

Marijn

Berichtdoor Marijn » 16 Okt 2007, 21:01

Of het nou Post Traumatische Stress is of echt een Syndroom... Het hakt er bewust of onbewust behoorlijk in, zo´n uitzending. Ik wilde niet meteen over die S van Syndroom beginnen. Ken een paar jongens, en het is toch anders na zo´n missie. Maar begrijp je punt hoor Erik :wink:

@Marco: :!:

Marco

Berichtdoor Marco » 16 Okt 2007, 21:22

Het hakt er zeker in Marijn.
Mijn vader heeft 45 jaar geleden in Nieuw Guinea gezeten, en die wordt af en toe 's nachts nog steeds zwetend wakker.

Wat bedoel je eigenlijk met :!: ?

Marijn

Berichtdoor Marijn » 16 Okt 2007, 21:39

Goede zaak !

Het gaat er niet om of je het eens bent met de missie of niet, het gaat er om om onze jongens (en meiden, uiteraard) te steunen voor het feit dat ze daar zijn om hun werk te doen.

Marco

Berichtdoor Marco » 17 Okt 2007, 08:03

Yep! :D

Terug naar “Nederlandse Dapperheidsonderscheidingen”