Kenneth Mayhew Ridder Militaire Willems-Orde

wilparachute

Kenneth Mayhew Ridder Militaire Willems-Orde

Berichtdoor wilparachute » 29 Sep 2011, 21:40

Op18 september jl was er een herdenking van oorlogslachtoffers in Venray,hierbij was ook een oudstrijder aanwezig die de Militaire Willemsorde droeg. :shock:
Na onderzoek bleek deze man een oudmilitair uit Engeland te zijn,hij had de Militaire Willems-orde ontvangen bij Koninklijk Besluit op 24 april 1946.

Hoe het kan dat men niet wist dat deze man de MWO had is mij een raadsel,ergens is er misschien een document zoek geraakt? Wie het weet mag het zeggen!
Deze Ridder MWO heet Maj Kenneth G. Mayhew is geboren op 18 jan.1917 en woonachtig in Norwich, Norfolk UK.

Bovenstaande is nu inmiddels ook bekend bij de Kanselarij der Nederlandse Orden,die dit verder zal onderzoeken,hoe dit zo kon gebeuren.

Roel
Moderator

ken bbb

Berichtdoor Roel » 29 Sep 2011, 21:42

Ik heb intensief contact met Kenneth Mayhew, een en ander zal binnenkort in een artikel komen te staan.

Ik heb hem ontmoet in Venray en dit doorgegeven aan De Kanselarij en aan het Kapittel. We hebben nu dus 8 ipv 7 Ridders! Prachtig nieuws toch!

Ken is een ontzettend leuke en bescheiden man, hij is 94 maar ik hoop dat het nog lukt om hem naar Nederland te halen! De Militaire Willems-Orde is verdiend voor wapenfeiten bij Weert, Venray en Overloon.

Hoe men hem "kwijt" is geraakt is simpel, ander adres... Er zijn nog 2 Canadezen en een Britse Ridder Militaire Willems-Orde die mogelijk in leven zijn. Hier heeft de Kanselarij ook geen adres van. Hij is na de oorlog nog een keer op een receptie met Wilhelmina en Bernhard geweest. Daarna heeft hij niets meer van Nederland gehoord...
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

René

Oude Ridder Militaire Willems-Orde ‘ontdekt’

Berichtdoor René » 03 Nov 2011, 10:11

Sinds kort is bekend dat er niet 7, maar nog 8 Ridders Militaire Willems-Orde in leven zijn.

Bij de herdenking van de bevrijding van Venray, op 18 september 2011, werd bij toeval majoor Kenneth G. Mayhew ‘ontdekt’. De inmiddels 94-jarige Ken Mayhew verkeert in een uitstekende gezondheid, zo blijkt vandaag uit een interview in de Defensiekrant.

Inmiddels zijn de 'moderne' versierselen die bij Ridder 4e Klasse Militaire Willems-Orde horen aan Mayhew overhandigd. Kolonel buiten dienst G.J.C. Slots reisde hiervoor namens de Koninklijke Vereniging van Ridders der Militaire Willems-Orde af naar Engeland. “We zijn natuurlijk zeer verheugd dat hij is teruggevonden”, laat de kolonel weten.
Het contact met de reservemilitair van het Suffolk Regiment was halverwege de jaren zeventig verloren gegaan, waarna gedacht werd dat hij was overleden.

Ontmoeting Ridders Militaire Willems-Orde
Mayhew zelf kijkt al uit naar de kennismaking met de andere Ridders MWO. Het achttal bestaat uit Edward S. Fulmer (Verenigde Staten, 1919), Kenneth G. Mayhew (Verenigd Koninkrijk, 1917), Frits den Ouden (1914), Albert Hoeben (1920), Cornelis van den Hoek (1921), Pierre Louis baron d’Aulnis de Bourouill (1918), Giovanni Hakkenberg (1923) en Marco Kroon (1970).

Het interview met Ridder Militaire Willems-Orde Kenneth Mayhew staat in Defensiekrant nr. 37 van 2011.

Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2011/11/03/46190462/Oude_Ridder_Militaire_Willems_Orde_ontdekt
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Roel
Moderator

Re: Oude Ridder Militaire Willems-Orde ‘ontdekt’

Berichtdoor Roel » 03 Nov 2011, 11:46

Hier een foto die ik direct na mijn ontmoeting met Ken heb gemaakt! Het is een heel leuke en kwieke veteraan! We hebben met een aantal mensen weken lang intensief onderzoek verricht naar de belevenissen van Ken en dat nieuws mag nu, nu de andere Ridders en de instanties, op de hoogte zijn gebracht naar buiten komen.
Bijlagen
Ken Mayhew RMWO.jpg
Lid van SRO en OMSA

tuppie65

Re: Vergeten Ridder MWO

Berichtdoor tuppie65 » 04 Nov 2011, 01:05

AfbeeldingAfbeelding
bron; defensiekrant 3 nov. 2011

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 05 Nov 2011, 05:56

Vergeten oorlogsheld

Hè..?, dachten Roel Rijks en Henny Meijer afgelopen september bij de
herdenking op het oorlogskerkhof in Venray. Wat heeft die man op
zijn revers gespeld, de medaille van de Nederlandse Militaire Willems-Orde?
Bijlagen
vergeten_oorlogsheld.pdf
(285 Bytes) 153 keer gedownload
Lid van SRO en OMSA

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 06 Nov 2011, 02:41

Roel, een indrukwekkend verhaal...

Jan Viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 06 Nov 2011, 18:42

Voor geïnteresseerden, de voordracht voor een Bronzen Leeuw of Bronzen Kruis van Majoor Mayhew:
Mayhew, Kenneth George, Temporary Major, 130441

1st British Corps, 3rd British Infantry Division, 9th Canadian Infantry Brigade, The Suffolk Regiment, 1st Battalion.

===================================================================================================================

Landing with the Bn in the assault on NORMANDY Major KG Mayhew was continuously in action until 25 Feb 45, except for on short period in October when he was wounded.

He distinguished himself particularly in the attacks on OVERLOON and VENRAIJ. In October 1944, just before these two battles, in which the Bn suffered heavy casualties, Major Mayhew took over a rifle company. He probed himself a magnificent and courageous company commander, showing a contempt for his own safety which shortly was to win for him the admiration of every under his command.

When the infantry crossed the MOLEN BEEK on the way to VENRAIJ the tanks in support of the operation were not able to cross the stream owing to the treacherous nature of its banks. Without hesitation, Major Mayhew decided to continue the advance, which was by this time becoming increasingly difficult, owing to enemy small arms, mortar and shell fire. He pressed forward, encouraging his men, doubling fro platoon to platoon to give out his orders rather than send for his platoon commanders, for the enemy was contesting every yard of the way from OVERLOON to VENRAIJ.

At this point Major Mayhew was wounded. In less than three weeks however he has back with the Bn, before he had fully recovered. He remained a constant source of comfort and inspiration to his officers, NCOs and men during the long winter months spent on the banks of the River MAAS.

His very tall figure, proceeding unconcernedly from man to man under to dangerous conditions in action have won for him a place of admiration and respect achieved by the few in the campaign in North West Europe.
Bron: The National Archives, WO/373/144 1/1895, page 336/337.pdf
Laatst gewijzigd door Ralph Kolen op 06 Nov 2011, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 06 Nov 2011, 19:25

Hoi Ralph, ik moet nog reageren op je pm!

Dit is niet de citation van Ken Mayhew maar een voordracht door zijn commandanten voor een Bronzen Leeuw of Bronzen Kruis. (The National Archives. Ref: WO/373/144)

Zijn citation (Nationaal Archief. Koninklijk Besluit van 24 april 1946. no. 29) is:

Tijdens de gevechten ter bevrijding van het bezette Nederlandsche grondgebied zich onderscheiden door het bedrijven van uitstekende daden van moed, beleid en trouw. Daarbij herhaaldelijk blijk gegeven van buitengewone plichtsbetrachting en groot doorzettingsvermogen, en in alle opzichten, door een loffelijk voorbeeld, een inspiratie geweest voor allen in die roemvolle dagen.
Lid van SRO en OMSA

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 06 Nov 2011, 19:57

Hey Roel,

Is goed, ik wacht vol spanning af ;)

Wat betreft de citatie/voordracht heb je gelijk. Ging er alleen van uit/was in de veronderstelling dat de citatie hetzelfde bleef en dat de onderscheiding (in dit geval) "geüpgraded" is. Er zijn meer buitenlanders waar een andere orde of onderscheiding op de citatiekaart staat dan dat er in de London Gazette vermeld is.

Wat betreft citatie vs. voordracht; is het juist om te stellen dat de Engelse teksten 'voordrachten' zijn en de Nederlandse teksten als de echte 'citaties' gelden?

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 06 Nov 2011, 20:12

Zoals wij het nu kunnen reconstrueren is het in het geval van Ken grofweg zo gegaan:

1 Nederlandse regering doet na de oorlog een oproep aan Groot-Brittannië voor kandidaten voor een Nederlandse dapperheidsonderscheiding. Dit omdat de Nederlandse regering niet genoeg inzicht had in de krijgsverrichtingen van de Britten te velde.

2 De Britse regering zet het verzoek door aan de legerleiding en ontvangt voordrachten. In Ken’s geval is dit het besproken stuk: The National Archives. Ref: WO/373/144 voor een Bronzen Leeuw of Bronzen Kruis. (De Britten dachten overigens dat “The Order of the Bronze Lion” een Onderscheiding was zoals de DSO/DSM). Een stuk met best wel veel details over specifieke acties.

3 Deze voordracht wordt door een commissie van het Ministerie van Oorlog en het Ministerie van Buitenlandse zaken bekeken en in Ken’s geval geüpgrade naar een Willems-Orde (dat is het missende document geheim litt. z. 62)

4 De voordracht door de Minister voor de Willems-Orde wordt goedgekeurd en door de Kroon bevestigd in het Koninklijk Besluit van 24 april 1946. no. 29.
Op hetzelfde moment ontvangen meerdere Britten de Willems-Orde en wordt deze algemene omschrijving er aan gegeven:

Tijdens de gevechten ter bevrijding van het bezette Nederlandsche grondgebied zich onderscheiden door het bedrijven van uitstekende daden van moed, beleid en trouw. Daarbij herhaaldelijk blijk gegeven van buitengewone plichtsbetrachting en groot doorzettingsvermogen, en in alle opzichten, door een loffelijk voorbeeld, een inspiratie geweest voor allen in die roemvolle dagen.

Waarom men er voor gekozen heeft om zo'n algemene omschrijving er aan te geven is mij niet helemaal duidelijk. Feit is dat nu pas de archieven in Engeland goed (online) toegankelijk worden zodat het verhaal achter meer Nederlandse dapperheidsonderscheidingen aan Britten te achterhalen is.
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 10 Nov 2011, 21:46

Merkwaardig dat hij de MWO aan het einde van zijn groep draagt, terwijl de twee Britten die bij de ridderdag aanwezig waren de MWO vooraan hebben...
zie: viewtopic.php?f=55&t=1310
- sic Gloria transit Mundi -

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 11 Nov 2011, 06:11

Eigenlijk logisch, voor hem is het een buitenlandse onderscheiding en komt dus na zijn Britse campaign stars en medals. De twee Canadezen in je link (ondertussen beide overleden) hebben waarschijnlijk hun set opnieuw laten opmaken om deze in Nederland te dragen. Maar eigenlijk zijn hun sets volgens de "regels" van hun eigen land fout opgemaakt.

Waarschijnlijk zal Ken Mayhew op de eerst volgende Ridderdag alleen de nieuwe MWO dragen, iets wat een stilzwijgende traditie is geworden op Ridderdagen sinds de herdenking van het 175 jarig bestaan.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 20 Mar 2012, 08:15

Als alles goed gaat zal er in Liberty Park Overloon tzt een kleine expo komen over Ken Mayhew. We zijn hier nu druk mee bezig!
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 12 Mei 2012, 17:24

Ken Mayhew en zijn vrouw Trish zijn deze week in Nederland geweest. Ze zijn begeleid door Kolonel b.d. G. Slots, secretaris van het Kapittel van de Militaire Willems-Orde.

Ze zijn op dinsdag aangekomen per vliegtuig en met een auto van Defensie op de landingsbaan bij het vliegtuig opgehaald! Vanuit daar zijn ze naar de VIP ontvangstruimte van Schiphol gebracht voor een ontmoeting met Luitenant-generaal der Infanterie b.d. J. de Kleyn, voorzitter van het Kapittel van de Militaire Willems-Orde.

Woensdag heeft Ken Mayhew met zijn vrouw een privé audiëntie gekregen bij de Majesteit op Paleis Huis ten Bosch. Daarna in het Hotel in Apeldoorn een gezellige bijeenkomst met Henny Meijer, Ria Schmieder, Kolonel Slots, Kolonel Slots zijn vrouw en mijzelf. De dag erna waren ze te gast bij de jaarvergadering van de Vereniging van dragers van de Militaire Willems-Orde op de Zwaluwenberg in aanwezigheid van alle Ridders behalve Dhr. Fulmer RMWO en Majoor Kroon RMWO. De laatste dag hebben ze doorgebracht in Amsterdam.

Ik zal zo een foto plaatsen van de ontmoeting in Apeldoorn.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 12 Mei 2012, 17:35

Hier een foto van Kenneth Mayhew, rechts Kolonel Slots. Tijdens deze foto was Ken mij net aan het vertellen (ik zit rechts net buiten beeld) dat hij zijn MWO echt ziet als een onderscheiding voor alle militairen in zijn eenheid die in Nederland zijn omgekomen!
Bijlagen
Mayhew.jpg
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 12 Mei 2012, 17:38

Op de foto hierboven draagt ken het Reverinsigne van de MWO, het symbool van zijn regiment (The Suffolk Regiment) en het draagspeldje behorende bij het ereburgerschap van Venray. Deze eer was hem tijdens deze ontmoeting overhandigd door Henny Meijer namens de Gemeente Venray.
Bijlagen
penning 3.jpg
penning 2.jpg
penning 2.jpg (61.67 KiB) 12974 keer bekeken
penning 1.jpg
penning 1.jpg (60.61 KiB) 12974 keer bekeken
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Re: Kenneth Mayhew RMWO

Berichtdoor Roel » 22 Mei 2012, 15:07

Hier een interessante foto met de andere aanwezige Ridders bij de Jaarvergadering.

Foto met dank aan Mevr. Pauline Barones van Till, begeleidster van Pierre Louis baron d’Aulnis de Bourouill RMWO
Bijlagen
Zes_ridders_MWO.JPG
Lid van SRO en OMSA

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 22 Mei 2012, 15:36

WOW, gave foto! Mis alleen de jongste ridder.....

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 23 Mei 2012, 10:32

Kapitein Kroon RMWO was op cursus, De Amerikaan Fulmer RMWO was te oud om nog te reizen.
Lid van SRO en OMSA

Rick

Re: Kenneth Mayhew Ridder Militaire Willems-Orde

Berichtdoor Rick » 02 Mei 2013, 12:04

Vorig jaar tijdens zijn bezoek aan Nederland heb ik Kenneth Mayhew geportretteerd.
Hieronder zijn portret.

Afbeelding

Ik heb de overige Ridders die vorig jaar aanwezig waren tijdens de jaarlijkse MWO vergadering op de Zwaluwenberg ook gefotografeerd.
Op mijn website kunt u daar de foto's vinden.

http://www.ricksmulders.nl/

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 02 Mei 2013, 17:05

Mooie fotos Rick. Tot maandag?
Lid van SRO en OMSA

Rick

Berichtdoor Rick » 02 Mei 2013, 21:05

Ja tot maandag. ;) Zal er een fotoreportage van maken.

Terug naar “Nederlandse Dapperheidsonderscheidingen”