Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon voor VWO-docent

Teus Mejan

Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon voor VWO-docent

Berichtdoor Teus Mejan » 26 Nov 2011, 13:01

Bron: Perbericht Gemeente Bergen (NH)

BERGEN - Burgemeester drs. H. Hafkamp van Bergen reikt op woensdag 6 juli 2011 om 16.00 uur aan de heer drs. H.C. Burgering uit Bergen de Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon in Zilver uit. De Erepenning wordt uitgereikt in aanwezigheid van Zijne Excellentie, de heer Allan Wagner, ambassadeur van Peru. De uitreiking vindt plaats in de aula van de Berger Scholengemeenschap (Rondelaan 34) in Bergen ter gelegenheid van de diploma-uitreiking van de VWO-leerlingen van deze school.

De heer Burgering ontvangt de Erepenning omdat hij midden in de nacht, in een vreemd land, duizenden kilometers van huis, in een situatie die niemand ooit wenst te overkomen, koel, bedachtzaam en met de grootst mogelijke verantwoordelijkheid zijn eigen leven op het spel heeft gezet om de levens van 19 leerlingen en 5 andere begeleiders te redden.
De Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon wordt toegekend aan personen die een menslievende daad hebben verricht welke de kenmerken draagt van moed, beleid en zelfopoffering. Aan de toekenning van de Erepenning zijn alle bovengenoemde criteria verbonden

SituatieDe heer Burgering (58) is tijdens een excursie (educatieve reis) in Peru, waarvan hij de drijvende kracht was, heldhaftig opgetreden. Een groep van 19 leerlingen en leraren werd in de nacht van 6 op 7 mei 2010 in een tent aan de rand van de woestijn overvallen door 8 gewapende overvallers. Hij heeft hierbij een heldenrol vervuld. Door zijn kalme optreden heeft hij erger kunnen voorkomen. Twee reisleiders werden neergeslagen, waarvan één in beide knieën werd geschoten. Leerlingen voelden zich erg angstig en onveilig.

De heer Burgering heeft op een kalme manier contact gemaakt met de overvallers, liet hen weten dat de groep zich overgaf en heeft toestemming gevraagd om de gewonden te verzorgen. Tijdens de overval heeft hij de leerlingen gerustgesteld en onderhield hij contact met de overvallers door de bevelen rustig te vertalen naar de leerlingen toe. Hij hielp de overvallers bij hun werkzaamheden om zo paniek aan beide kanten te voorkomen. Na drie kwartier vertrokken de overvallers met buit, maar zonder dat de leerlingen iets was overkomen. Hij heeft er verder voor gezorgd dat de groep in veiligheid werd gebracht en de gewonden werden verzorgd en heeft hij later contact met de media en nazorg gezocht.

RD

Re: Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon voor VWO-docent

Berichtdoor RD » 25 Dec 2011, 13:50

Mooi dat voor deze moedige daad de enige juiste (Koninklijke) onderscheiding is toegekend die hiervoor is bedoeld en de man niet is afgescheept met een Carnegie-medaille.

officier

Berichtdoor officier » 25 Dec 2011, 14:19

RD schreef:Mooi dat voor deze moedige daad de enige juiste (Koninklijke) onderscheiding is toegekend die hiervoor is bedoeld en de man niet is afgescheept met een Carnegie-medaille.

RD,

Ik vind u opmerking over de medaille van het Carnegie heldenfonds nogal denergrerend. Ik ben het met u eens dat de Erepenning voor Menschlievend Hulpbetoon hier op z'n plaats is, maar dat doet niets af aan het feit dat ook de "Carnegie-medaille" hier op zijn plek zou zijn. Ze zouden zelfs beiden uitgereikt kunnen worden, aangezien de eerste een Koninklijke onderscheiding is en de tweede een particuliere onderscheiding.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

RD

Berichtdoor RD » 25 Dec 2011, 14:47

officier schreef: Ik vind u opmerking over de medaille van het Carnegie heldenfonds nogal denigrerend.

Ik heb wel even getwijfeld of ik het zo kon opschrijven, maar het geeft wel duidelijk mijn mening weer en zegt niets over degenen die de Carnegie-medaille hebben ontvangen. Deze is door de Kanselarij der Nederlandse Orden ergens onderaan in de hiërarchie geplaatst, ongeveer op het niveau van het Vierdaagse-kruis. Waar er sprake zou zijn van 'denigreren' is dit van overheidswege gebeurd. Kennelijk vindt de Kanselarij alles wat de overheid verstrekt belangrijker dan van een particuliere organisatie.

Ik vind dat helden met de Carnegie-medaille doorgaans tekort worden gedaan, vooral wanneer deze door een ambtsdrager wordt uitgereikt. Met wat meer moeite was een echte Koninklijke onderscheiding verstrekt. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de onbekendheid van de Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon.

officier

Berichtdoor officier » 25 Dec 2011, 15:07

Ik ben het met je eens dat de "Erepenning" vaker uitgereikt zou kunnen worden, maar niet iedereen die in aanmerking komt voor de "Carnegie-Medaille" komt ook in aanmerking voor de "Erepenning".

Ik vind het een goede zaak dat beiden bestaan. De ene als koninklijke onderscheiding. De ander vanuit het gedachtegoed van Andrew Carnegie. De reden dat de Carnegie-Medaille "laag op de draagvolgorde staat" is omdat het van een particuliere organisatie is. Dit doet niets af aan de belangrijkheid van de medaille. Zelfs een Victoria Cross (indien uitgereikt aan een Nederlander) zou na het "vierdaagse kruis" gedragen worden.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Terug naar “Nederlandse Dapperheidsonderscheidingen”