Jacques Pierre Jean Verberne BL overleden

Roel
Moderator

Jacques Pierre Jean Verberne BL overleden

Berichtdoor Roel » 01 Mar 2011, 08:09

Uit mijn mailbox:

Het Bestuur van de Vereniging Dragers Militaire Dapperheidsonderscheidingen, maakt met leedwezen bekend, dat op zaterdag 19 februari 2011 is overleden.

De heer Jacques Pierre Jean Verberne
Reserve Majoor der Infanterie b.d.
Huisarts
Drager van de Bronzen Leeuw
het Oorlogs-Herinneringskruis met de gesp Nederland Mei 1940
het Draaginsigne Veteranen

* Deventer, 30 juli 1911 † Den Haag, 19 februari 2011

Weduwnaar van Wilhelmina Petronella Verberne-de Vries 1993 †
En Helena Hendrika de groot 2002 †

De Reserve Majoor der Infanterie b.d. J.P.J. Verberne is voor ons land in de strijd tegenover de overmachtige vijand in de Tweede Wereldoorlog tijdens de gevechten op de Grebbeberg mei 1940, van zeer grote betekenis geweest en genoot binnen de Koninklijke Landmacht zeer veel achting en waardering.

Wij verliezen in hem niet alleen een verenigingsvriend, maar ook een dapper man die zijn Vader-land door bijzonder moedige en beleidvolle daden in de strijd tegenover de vijand en met gevaar voor eigen leven heeft gediend.

De Reserve Majoor der Infanterie b.d. J.P.J. Verberne is voor zijn bijzondere moedige en beleid-volle daden, door Hare Majesteit Koningin Wilhelmina bij Koninklijk Besluit onderscheiden met de Bronzen Leeuw.

De Bronzen Leeuw (BL) ingesteld bij Koninklijk Besluit van 30 maart 1944. De Bronzen Leeuw kan worden toegekend aan militairen in dienst van het Koninkrijk der Nederlanden, die zich in de strijd tegenover de vijand door het bedrijven van bijzonder moedige en beleidvolle daden hebben onderscheiden. Sinds 1944 is de Bronzen Leeuw 1208 keer uitgereikt.

De Bronzen Leeuw is na de Militaire Willems-Orde een van de belangrijkste Nederlandse Ko-ninklijke Militaire Dapperheidonderscheidingen. Evenals bij de Militaire Willems-Orde, de hoogste Nederlandse Ridderorde en dapperheidsonderscheiding, worden ook deze onderschei-dingen bij Koninklijk Besluit verleend.

De Bronzen Leeuw werd hem bij Koninklijk Besluit van besluit van 29 mei 1947 No. 23 toege-kend en dat luidde als volgt:

Wij Wilhelmina, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje Nassau, enz., enz., enz.,

Op de voordracht van onze Minister van Oorlog:

HEBBEN GOEDGEVONDEN EN VERSTAAN:

Toe te kennen de BRONZEN LEEUW aan:

De Reserve-eerste-luitenant Jacques Pierre Jean VERBERNE,
van het wapen der infanterie,

wegens:
“Heeft zich door het bedrijven van zeer moedige en beleidvolle daden in de strijd tegen-over de vijand onderscheiden, door op 12 en 13 Mei 1940 tijdens de strijd op de Grebbeberg, nadat hij als bataljonsadjudant het verband met een reeds in gevecht gewikkeld ander bataljon had moeten opnemen, op onverschrokken wijze onder zwaar vijandelijk vuur bij één van de on-derdelen van dit bataljon aan het gevecht deel te nemen, toen hij ondanks herhaalde pogingen zijn eigen bataljon niet meer in de oorspronkelijke opstelling of in de omgeving daarvan had kunnen terugvinden. Daarbij zelf een mitrailleur te bedienen en handgranaten te werpen, waar-door de in en achter de eigen loopgraven doorgedrongen vijand verliezen werden toegebracht en deze zich slechts voet voor voet verder kon werken.
Door zijn onversaagde, opgewekte, bemoedigende en uiterst flinke houding te midden van de handgranatenstrijd op korte afstand het moreel van een kleine groep, welke de aftocht dekte en waarvan hij het bevel op zich had genomen, op te voeren en aldus omsingeling door de overmachtige vijand te beletten.“
Onze Minister enz.
Het Loo, den 29 Mei 1947
(get.) WILHELMINA
De Minister van Oorlog,
(get) A.H.J.L. FIEVEZ

Zijn moed, beleid, volharding, bekwaamheid en plichtsbetrachting zijn een voorbeeld voor onze samenleving. Op deze wijze zullen wij hem blijvend met respect en waardering gedenken.

get.

Wim F.J. Elgers
Secretaris/penningmeester

Rust in vrede
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Re: Jacques Pierre Jean Verberne BL overleden

Berichtdoor Roel » 14 Mar 2011, 11:02

Een reactie hierop van Dhr. Meijer:

Omdat ik deze man persoonlijk heb gekend, ik bezocht hem in zijn huis aan de Maas bij Well-Ayen. Later verhuisde hij weer naar Helden, waarhij in de oorlog huisarts was en lid van de grootse Verzetgroep in Nederland, in Helden.De leider wasWiel Houwen Medal of Freedom with Silver Palm)
(Niet genoemd door Lou de Jong!)

Je doet Verberne te kort en ik refereer naar het boek Rechtvaardigen onder de Volkeren, Nederlanders met een Yad Vashem-onderscheiding voor hulp aan joden. blz. 893:

Verberne, Leonardus Josephus Antonius (1910)
Leonardus Verberne was een arts die een grote praktijk had in Helden-Panningen (Limburg), met patienten uit de hele omgeving. Leonardus behoorde bij een verzetsgroep die gecoordineerd werd door Tini van de Bilt en Jan Knapen, die als doel had zo veel mogelijk joden te behoeden voor vervolging.Leonardus gebruikte zijn vele contacten om veilige schuiladressen te vinden en rantsoenkaarten te distribueren. Hij hield zich eveneens bezig met andere vormen van verzet. Begin juli 1943 slaagde hij erin het bejaarde echtpaar Thy en Marie Janssen uit Neerkant (Noord- Brabant) over te halen om het jonge joodse verzetslid Emanuel de Metz in huis te nemen. Emanuel was de eerste jood die in Neekant onderdook, en na verloop van tijd werden dat er 91. Elke week reisde Leonardus naar Neerkant om er problemen op te lossen en gratis medische hulp te verstrekken aan zieke vluchtelingen. Een van de patienten die hij onder zijn hoede had genomen, was Kitty Granaat, Emanuels toekomstige vrouw, die aan chronische voorhoofdholte ontsteking leed. In de zomer van 1944 werd Leonardus gearresteerd en ter dood veroordeeld. Gelukkig wist hij te ontsnappen, en heeft de oorlog overleeft.

Later werd hij voor zijn verzetswek onderscheiden.
Zijn onderscheidingen:
Bronzen Leeuw voor 12-13 Mei 1940 Grebbeberg
Yad Vashem
Het Eisenhouer Certificaat
Verzetsherdenkingskruis 1980
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Wilco Ver.

Re: Jacques Pierre Jean Verberne BL overleden

Berichtdoor Wilco Ver. » 16 Jun 2011, 23:18

Ik zag de reactie van dhr Meijer, maar ik snap hem niet helemaal. Gaat de reactie nu over Jacques Pierre Jean Verberne of over Leonardus Josephus Antonius Verberne, de laatste heeft namelijk niet de Bronzen Leeuw maar het Bronzen Kruis ontvangen.

Terug naar “Nederlandse Dapperheidsonderscheidingen”