Marco Kroon, RMWO-4, geschorst.

Draagbalk

Marco Kroon, RMWO-4, geschorst.

Berichtdoor Draagbalk » 16 Apr 2019, 09:35

Las in de media dat Marco Kroon geschorst is hangende het onderzoek naar
het incident waarbij hij betrokken was tijdens het Bossche carnaval.
Het periodiek terugkerende geëmmer rondom deze man blijft helaas maar
doorgaan. De boodschap dat je geacht wordt een exemplarisch leven te leiden
als Ridder MWO ontgaat hem blijkbaar nog steeds. Binnen Defensie wordt het
ook steeds moeilijker een baantje voor hem te creeëren. Zijn laatste functie
was al iets onbeduidends bij de IGK. Bij KCT hebben ze het inmiddels al helemaal
met hem gehad. Misschien moet meneer dan ook zelf maar eens op het idee
komen om elders emplooi te zoeken. En de rest van zijn leven in de luwte
van het dagelijkse nieuws door te brengen. Teneinde de schade van een en
ander voor Mindef in binnen- en buitenland zo beperkt mogelijk te houden.

Draagbalk
Ik ben van na de oorlog. En wil dat graag zo houden.

Schiavona13

Re: Marco Kroon, RMWO-4, geschorst.

Berichtdoor Schiavona13 » 18 Apr 2019, 19:39

Beste ,
Helaas ben ik het met je gedachte gang niet eens en heb ik uit mijn onderzoeken naar MWO dragers veel van dit soort zaken zien langs komen zelfs onder dragers van het Eeresabel die zijn kinderen zwaar mishandelde.

Het eerste wat je je eens zou moeten afvragen is waarom verdient iemand een MWO. De in 1815 geformuleerde criteria waren : tot belooning van uitstekende daden van moed, beleid en trouw, bedreven door diegenen, welke, zoo ter zee als te lande, in welke betrekking ook, en zonder onderscheid van stand of rang, Ons en het Vaderland dienen " . In het geval Marco Kroon is de "reden " voor zijn benoeming : Kroon wist met gewaagde commandoacties nachtelijke aanvallen van de Taliban af te slaan, voorkwam dat er slachtoffers vielen onder zijn manschappen en zag er op toe dat gewonde tegenstanders werden verzorgd." Zijn heroïsche daden leidden tot een onderzoek van ruim twee jaar waaruit bleek dat Marco Kroon inderdaad aan de criteria voor de Willems-Orde voldeed. Als je deze opgave goed leest en zeker het stukje gewaagde commandeacties dan weet je dat je te maken hebt met iemand die risico's neemt ( al dan niet goed doordacht ) en als die fout afliepen er een hele grote kans op krijgsraad had kunnen zijn. Kort om Marco Kroon is een persoon die uit een ander stuk hout gesneden is dan de normale mens en niet zelf om al die aandacht heeft gevraagd daarbij komt ook dat bij Defensie men bekent was met zijn persoonlijkheid. Vervolgens komt daarbij dat er kans is dat Marco Kroon PTSS heeft. Als je de woorden van het hoofd van Kenniscentrum Militaire Geestelijke Gezondheidszorg, overste Jan Ambaum, die Marco Kroon de afgelopen tijd bijstond leest .Want behandeling achtte Ambaum onnodig. De psycholoog nam bij Marco Kroon geen posttraumatische stressstoornis waar. Het feit dat Marco Kroon nu met een boek komt, geeft het tegendeel aan. ,,Mensen die aan ptss lijden, houden het meestal voor zich.”
Oud minister van Defensie Middelkoop is van mening dat de Willems-Orde die Marco Kroon kreeg, naast een eer, ook een ‘belasting’ voor de oorlogsheld vormde. „We hebben je wel wat aangedaan met die Militaire Willems-Orde”, sprak hij tegen Kroon.

Verder overwoog Marco Kroon na het toekennen van zijn ridderschap het leger de rug toe te keren, maar bleef vanwege een ‘groot respect voor het koningshuis’ en vermoedelijk druk van binnen Defensie kortom zijn daad dat hij een politieagent een kopstoot verkoopt is natuurlijk niet acceptabel en hij zal hiervoor ook be- of veroordeeld worden. Maar gezien de Persoon Marco Kroon waren zulke zaken gewoon te verwachten en denk ik dat wij nog meer van zulke zaken in het nieuws zullen zien langskomen. En zoals Marco Kroon gewaagde commandeacties in Afghanistan heeft uitgevoerd was het in mijn ogen een gewaagde actie van Defensie en de Kanselarij om Marco Kroon een MWO 4 toe te kennen. Wel zeggende dat in mijn ogen hij die dubbel en dwars verdient heeft .
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels

Terug naar “Nederlandse Dapperheidsonderscheidingen”