Vertrekkend plv Commandant KMar Genmaj Peperkoorn benoemd tot Ridder ON met de zwaarden

René

Vertrekkend plv Commandant KMar Genmaj Peperkoorn benoemd tot Ridder ON met de zwaarden

Berichtdoor René » 18 Nov 2018, 14:47

Generaal-majoor André Peperkoorn is bij zijn afscheid als Plaatsvervangend Commandant van de Koninklijke Marechausse benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij ontving de versierselen, met de zwaarden, uit handen van Minister van Defensie Bijleveld.

Bron: https://twitter.com/MinBijleveld/status/1063187752102047745
Bron: https://twitter.com/wapenadjudant/status/1063183585715339264
Laatst gewijzigd door René op 18 Nov 2018, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Iron Mike

Re: Vertrekkend plv Commandant KMar Genmaj Peperkoorn benoemd tot Ridder ON met de zwaarden

Berichtdoor Iron Mike » 18 Nov 2018, 16:33

René schreef:Generaal-majoor André Peperkoorn is bij zijn afscheid als Plaatsvervangend Commandant van de Koninklijke Marechausse benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij ontving de versierselen, met de zwaarden, uit handen van Minister van Defensie Bijleveld.

Bron: https://twitter.com/MinBijleveld/status/1063187752102047745

Maar een uitzending in die bijna 40 jaar zat er niet in zie ik....
"If you've done it, it ain't bragging"

G.A. Kruys

Re: Vertrekkend plv Commandant KMar Genmaj Peperkoorn benoemd tot Ridder ON met de zwaarden

Berichtdoor G.A. Kruys » 22 Dec 2018, 11:35

Ik vind “ridder” ON toch wel erg magertjes voor een afscheid nemende generaal. Officier was toch wel iets feestelijker geweest...............(of commandeur?)

moos

Berichtdoor moos » 22 Dec 2018, 14:09

Ik ben toch benieuwd welke orde ik ga krijgen als ik na (op 3 maanden na) 45 jaar de dienst ga verlaten.

Ik denk geen.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

René

Berichtdoor René » 22 Dec 2018, 22:14

G.A. Kruys schreef:Ik vind “ridder” ON toch wel erg magertjes voor een afscheid nemende generaal. Officier was toch wel iets feestelijker geweest...............(of commandeur?)

Sinds de herziening van het decoratiestelsel is er mijns inziens een duidelijke lijn te herkennen in de graden ON die vertrekkende 'top' VLOPn toegekend krijgen:
- CDS -> Commandeur;
- C-OPCO/DO -> Officier;
- Plv C-OPCO/DO -> Ridder

Uitzondering was LGen De Kruif. Hij was al benoemd tot commandeur ON voor zijn optreden als C-RCSouth (AFG).
Bij zijn vertrek werd hij onderscheiden met het Ereteken voor Verdienste in goud.
(Bevordering tot Grootofficier ON werd te 'hoog' geacht?)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Alex

Berichtdoor Alex » 22 Dec 2018, 22:23

Toch geen eenduidig beleid, de vorige P-CLAS werd wel benoemd tot officier bij zijn afscheid:
viewtopic.php?f=55&t=4141&p=18478&hilit=marc+van+uhm#p18458
Maar hij had dan ook veel voor de Nederlandse strijdkrachten betekend en werd uitgezonden naar Bosnië en Afghanistan.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 24 Dec 2018, 20:32

moos schreef:Ik ben toch benieuwd welke orde ik ga krijgen als ik na (op 3 maanden na) 45 jaar de dienst ga verlaten.

Ik denk geen.

:lol:
"If you've done it, it ain't bragging"

Terug naar “Nederlandse Koninklijke Orden en Huisorden”