Tv-programma RamBam fopt Utrecht bij lintjesregen

Henk-Willem
Moderator

Tv-programma RamBam fopt Utrecht bij lintjesregen

Berichtdoor Henk-Willem » 27 Mei 2015, 07:45

Tijdens de traditionele lintjesregen in Utrecht heeft programmamaker Jelte Sondij van RamBam een onderscheiding in ontvangst genomen terwijl hij daar geen recht op had. Sondij had een plakbaard op en kreeg een lintje dat voor iemand anders bedoeld was.

De gemeente kreeg vermoedens toen een van de gedecoreerden direct na de uitreiking vertrok en ook niet op de foto ging, aldus een woordvoerster van de gemeente. Onderzoek moet uitwijzen wat er precies is gebeurd. Voor wie het lintje eigenlijk is bedoeld, wilde de gemeente niet zeggen.

Sondij zegt tegen NOSop3 dat hij het lintje had aangevraagd voor en willekeurige Utrechter. Met een paar verzonnen goede daden kreeg de Utrechter het lintje. Hij durfde die echter niet op te halen, waarna Sondij met een plakbaard op het lintje in ontvangst nam.

"Ik ben heel erg verbaasd dat dit zomaar kan", zegt Sondij tegen NOSop3. "Je zuigt wat projecten uit je duim en je krijgt een koninklijke onderscheiding ", aldus Sondij. Blijkbaar kun je de grootst mogelijke onzin insturen. Het is allemaal niet gecheckt, terwijl het met wat googelen te achterhalen was geweest."

De gemeente Utrecht gaat uitzoeken hoe RamBam het lintje heeft kunnen krijgen. Brugemeester Van Zanen zegt dat een lintje belangrijk is voor de ontvanger. "Het zou jammer zijn als zo'n bijzonder moment door een onjuiste uitreiking zou worden ontsierd."

Dat vindt Sondij ook en hij zal het lintje daarom teruggeven. "Als iemand hem niet verdiend heeft, ben ik het."

BRON: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1296196 ... recht.html
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Alex

Aangifte door kanselarij tegen TV-programma RamBam

Berichtdoor Alex » 29 Mei 2015, 10:41

De Kanselarij der Nederlandse Orden, verantwoordelijk voor onder meer het beheer van de lintjes, heeft aangifte gedaan tegen het tv-programma Rambam. Een medewerker van dat programma kreeg op Koningsdag een lintje van burgemeester Jan van Zanen van Utrecht op grond van verzonnen verdiensten. Jelte Sondij kreeg van burgemeester Utrecht een lintje. Het landelijk parket van het Openbaar Ministerie gaat beslissen of het programma of de medewerker worden vervolgd, zo bevestigt een woordvoerster van de kanselarij berichtgeving in het AD. Ze wil niet zeggen waarvan precies aangifte is gedaan. ''We vinden dit gedrag in elk geval niet passend bij het decoratiebeleid'', zei zij vrijdag. Rambam heeft het lintje donderdagmiddag terugbezorgd bij de kanselarij.

Bron: http://www.nu.nl/media/4058088/aangifte ... intje.html
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Longfiller

Re: Tv-programma RamBam fopt Utrecht bij lintjesregen

Berichtdoor Longfiller » 29 Mei 2015, 12:32

Ehmm misschien moet de kanselarij en de rest vervolgd worden? Dat was waarom rambam dit deed om te zien of jet kon en het kan. Zegt misschien iets over de hoeveelheid lintjes die voor zitters ban korfbalclubs Ed gekregen hebben. Eerst de voorzitter en dan de voorzitter de penningmeesters voor dragen. Ik heb weer een aantal mensen gezien die hooguit 25 jaar ergens bridgen met andere ouderen. Dus......

officier

Berichtdoor officier » 29 Mei 2015, 20:02

Longfiller schreef:Ehmm misschien moet de kanselarij en de rest vervolgd worden? ......... Dus
?? En waarom zou de kanselarij en "de rest" (welke rest) vervolgd moeten worden? Bijzondere opmerking....
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 30 Mei 2015, 12:48

Het televisieprogramma Pauw had er gisteravond een item over (zie hier vanaf 24:25). Lijkt me dat degene die de aanvraag indiende kan worden vervolgd wegens valsheid in geschrifte (Wetboek van Strafrecht, art 225) en degene die het lintje in ontvangst nam voor het ongeoorloofd dragen van Nederlands ordeteken (Wetboek van Strafrecht, art 435 lid 1). Er staat respectievelijk maximaal 6 jaar cel en EUR 81.000 boete op (valsheid in geschrifte) en maximaal EUR 4.050 boete (ongeoorloofd dragen Nederlands ordeteken). We zullen zien hoe heet deze soep zal worden gegeten. Ik verwacht er eigenlijk niet zoveel van, met name omdat dit in een "journalistieke context" gebeurde, dan zijn rechters doorgaans geneigd mild te oordelen (als het überhaupt al tot vervolging komt).
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

RD

Berichtdoor RD » 30 Mei 2015, 13:36

Het is duidelijk det Rambam hiermee een journalistiek en maatschappelijk doel heeft willen dienen en daarin is geslaagd. Het doet afbreuk aan de onderscheiding, wanneer men zo slordig is bij de toekenningsprocedure en dat mogen de betrokkenen zich aantrekken. De Hoop Scheffer maakt zich volstrekt belachelijk met zijn aangifte.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 30 Mei 2015, 13:48

RD schreef:Het doet afbreuk aan de onderscheiding, wanneer men zo slordig is bij de toekenningsprocedure en dat mogen de betrokkenen zich aantrekken.
"Slordig", tja, ik weet het niet. Uiteindelijk is ook dit weer een centenkwestie. Per jaar worden er bijna 5400 voorstellen gedaan voor een koninklijke onderscheiding en de "Afdeling toetsing en Advisering" kent 10,5 FTE (bron: meest recente jaarverslag (2012)). M.a.w. per FTE moeten zo'n 514 voorstellen worden beoordeeld. Zo'n enorme werklast tegenover een relatief gering personeelsbestand kun je simpelweg niet elk voorstel uitgebreid uitrechercheren. Natuurlijk verloopt de procedure ook via de gemeente en de Commissaris van de Koning maar ook daar zit er per gemeente maar 1 ambtenaar die over de lintjes gaat en deze taak doorgaans slechts in deeltijd "er bij" doet, ook die zal niet de tijd hebben om al die voorstellen uitgebreid inhoudelijk te onderzoeken. Wil je dat veranderen, dan moet je er meer menskracht tegenaan zetten en dat kost geld...
RD schreef:De Hoop Scheffer maakt zich volstrekt belachelijk met zijn aangifte.
Dat ben ik niet met je eens. Als hij het op z'n beloop zou laten is het hek natuurlijk helemaal van de dam, er is dan immers aangetoond dat je er probleemloos mee weg komt en dan zal het aantal nepvoorstelen hand over hand toenemen. Vanuit zijn verantwoordelijkheid als voorzitter van het Kapittel voor de Civiele Orden moet hij wel een signaal afgeven, hij kan niet anders.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 03 Jun 2015, 12:09

@Officier ik bedoel daarmee dat idd het valsheid in geschrifte is van de indiener. Maar het stukje van RD vind ik eea wel uitleggen hoe ik het ook zie. En dat er te veel aanvragen zijn en te weinig FTE is vervelend, maar deze aanvraag, daarvan klopte er dus helemaal niets behalve de naam van de aanvrager.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 03 Jun 2015, 12:11

En dus vind ik het een gotspe als de toekenner faalt dat de aanvrager, als Journalistiek iets en dus niet om zon ding te krijgen, vervolgd moet worden. Dat de kanselarij ed vervolgd moet worden natuurlijk ook niet!!! maar andersom is wel een snelle manier om je eigen faal beleid te maskeren.

Terug naar “Nederlandse Koninklijke Orden en Huisorden”