Limburgse bevrijders willen Willems-Orde

Spraakverwarring

Limburgse bevrijders willen Willems-Orde

Berichtdoor Spraakverwarring » 13 Sep 2014, 15:43

Een aantal Amerikaanse veteranen die in 1944 Zuid-Limburg hebben bevrijd vinden dat ze alsnog daarvoor de Militaire Willems-Orde zouden moeten krijgen. Zij hebben hiervoor een brief naar koning Willem-Alexander gestuurd. Ze vinden het onterecht dat ze door Nederland nooit de erkenning hebben gekregen die hen wel in Frankrijk en België te beurt viel.
De militairen maakten deel uit van de 30th Infantry Division van de U.S. Army. Zondag 14 september is er op de Limburgse lokale zender L1 een documentaire te zien over deze divisie.

Zie http://www.l1.nl/nieuws/267585-limburgs ... llems-orde en http://www.l1.nl/algemeen/267499-strijd ... 99-divisie
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Iron Mike

Re: Limburgse bevrijders willen Willems-Orde

Berichtdoor Iron Mike » 13 Sep 2014, 18:45

Vragen om een dapperheidsonderscheiding?? Inpakken en wegwezen die lui
"If you've done it, it ain't bragging"

RD

Berichtdoor RD » 13 Sep 2014, 22:33

MCPJSmits schreef:Vragen om een dapperheidsonderscheiding?? Inpakken en wegwezen die lui

Het is niet ongebruikelijk dat een MWO door de betrokkene zelf wordt aangevraagd, maar er is wel wat meer onderbouwing voor nodig.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 14 Sep 2014, 14:16

RD schreef:
MCPJSmits schreef:Vragen om een dapperheidsonderscheiding?? Inpakken en wegwezen die lui

Het is niet ongebruikelijk dat een MWO door de betrokkene zelf wordt aangevraagd, maar er is wel wat meer onderbouwing voor nodig.

Volgens het nieuwsbericht lijkt het erop dat, omdat ze onderscheiden zijn in Frankrijk etc, dat hier ook maar zou moeten. Misschien had ik het woord "vragen" anders moeten omschrijven, al blijf ik bij het standpunt dat je niet verzoekt om een dapperheidsonderscheiding (en al helemaal niet om de hoogste die we hebben), maar dat je hiervoor voorgedragen dient te worden.
"If you've done it, it ain't bragging"

Alex

Berichtdoor Alex » 14 Sep 2014, 14:49

Ben benieuwd welke onderscheidingen ze dan in Frankrijk en Belgie hebben gekregen. En er is ook nog zoiets als 'ne bis in idem', oftewel de stilzwijgende afspraak tussen landen om mensen niet meer dan eenmaal voor hetzelfde feit te decoreren.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

officier

Berichtdoor officier » 14 Sep 2014, 14:56

Alex schreef:Ben benieuwd welke onderscheidingen ze dan in Frankrijk en Belgie hebben gekregen. En er is ook nog zoiets als 'ne bis in idem', oftewel de stilzwijgende afspraak tussen landen om mensen niet meer dan eenmaal voor hetzelfde feit te decoreren.

Ik zou de bevrijdingen van Noord-Frankrijk, Oost-België en Zuid-Nederland niet het zelfde feit willen noemen.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 14 Sep 2014, 16:05

De documentaire "Strijders tot het bittere einde" is terug te zien op deze link en duurt 21 min 10 sec. Als ik het goed begrijp wil men de MWO voor de eenheid als geheel, er worden vergelijkingen gemaakt naar de 1e Zelfstandige Poolse Parachutistenbrigade die de MWO aan het vaandel kreeg gehecht in 2006. In de intro komt een aantal veteranen in beeld die om de MWO vragen waarvan er één het met name over de "orange lanyard" heeft.
De onderbouwing waarom de eenheid de MWO zou moeten krijgen is verder niet echt uitgewerkt. De 30e Infanteriedivisie heeft kennelijk slag geleverd tijdens het Ardennenoffensief en later tijdens de Slag om Aken en is onderweg van België naar Aken door Maastricht getrokken maar heeft op Nederlandse bodem hoegenaamd geen schot gelost als ik het goed begrijp.
Persoonlijk lijkt me dat de MWO er voor deze eenheid niet in zit, de andere twee buitenlandse eenheden die wel een MWO ontvingen voor WOII (respectievelijk de U.S. 82nd Airborne Division en de 1e Zelfstandige Poolse Parachutistenbrigade) hebben wel op Nederlands grondgebied zwaar gevochten. Andere buitenlandse eenheden die op Nederlands grondgebied actief waren bij de bevrijding van WOII ontvingen ofwel een lagere onderscheiding (Bronzen Leeuw voor het Franse 2e en 3e Regiment Chasseurs Parachutistes, oranje erekoord voor 101st Airborne Division en IXth Army Air Force Troop Carrier Command) ofwel helemaal niets, ook niet de Britse en Canadese troepen die toch in vrij grote getale slag leverden op Nederlandse bodem. Wel ontvingen individuen verschillende dapperheidsonderscheidingen maar die waren voor zover ik heb kunnen nagaan ook allemaal voor daadwerkelijke gevechtshandelingen op Nederlandse bodem. Dat de Maastrichtenaren hun bevrijders een MWO gunnen snap ik best, maar in de historische context bezien lijkt het me niet heel waarschijnlijk dat dat er van komt.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 15 Sep 2014, 07:17

Achtergrond info:
Bijlagen
willemsorde.jpg
maastricht.jpg
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 14 Okt 2014, 09:43

Roel, heb je van het laatste stuk een hogere resolutie/grotere afbeelding? Ik kan de tekst niet lezen.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 14 Okt 2014, 10:46

Nee helaas niet. Ik zal kijken of ik hem nog ergens kan opduiken!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Nederlandse Koninklijke Orden en Huisorden”