Eerste onderscheiding van WOII

Roel
Moderator

Eerste onderscheiding van WOII

Berichtdoor Roel » 23 Okt 2009, 12:28

Lieutenant Hans Albrecht Herzner ontving de allereerste onderscheiding voor WOII.

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Jab%C5%82o ... w_Incident
Bijlagen
eerste.jpg
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Auke

Re: Eerste onderscheiding van WOII

Berichtdoor Auke » 23 Okt 2009, 13:40

Dat zou dan betekenen dat in de twee voorgaande maanden (1 sep - 29 okt) geen enkele van de oorlogsvoerende partijen een onderscheiding heeft verleend... Lijkt me sterk...

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 23 Okt 2009, 14:53

Hij is gegeven voor deze actie:

According to Adolf Hitler's order, the invasion of Poland was planned for 4:25 a.m., on August 26, 1939[4]. However, on August 25, the attack was delayed because on that day the German Chancellor learned that Britain had signed a new treaty with Poland, in which it promised military support if Poland was attacked[5]. Nevertheless, the situation along the Polish - German and Polish - Slovak border was tense, as a number of German agents were ready to take action against Polish outposts (see Operation Himmler). One of these groups was commanded by Abwehr officer Lieutenant Hans Albrecht Herzner of Abwehrstelle Breslau, who later became commandant of the Nachtigall Battalion, the first foreign legion of the Wehrmacht. The task of the Herzner's unit that was to capture the strategic Jablonkow Pass, protect the tunnel from destruction, and keep it open for the advancing units of the Wehrmacht[6].

The Jabłonków Pass, which separates mountain ranges of Moravian-Silesian Beskids and the Silesian Beskids, is one of the most important transport routes in the Western Carpathians. In the fall of 1938, together with the territory of Zaolzie, it was annexed by the Second Polish Republic; therefore, Poland controlled a key railroad connection, the Košice-Bohumín railway line. The rail tunnel and the station at Jabłonków are part of the line. The Germans knew that failure to capture the line and the tunnel would seriously affect Wehrmacht moves in southern Poland[7].
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 27 Okt 2009, 22:19

Auke schreef:Dat zou dan betekenen dat in de twee voorgaande maanden (1 sep - 29 okt) geen enkele van de oorlogsvoerende partijen een onderscheiding heeft verleend... Lijkt me sterk...

Dat is sterk, ware het niet dat de datum van ondertekening van de oorkonde altijd later is dan de dag waarop de dappere daad werd verricht - in dit geval blijkbaar 2 maanden later. De Poolse veldtocht werd eind september 1939 beëindigd.

Hieronder een soortgelijke oorkonde uit mijn collectie, van een Unteroffizier van het 57e Pionier Bataljon (onderdeel van de 1ste Lichte Divisie) die ook werd gedecoreerd wegens de veldtocht in Polen. Zijn oorkonde is gedateerd op 23 oktober 1939.
Afbeelding

Een foto van Uffz. Hugo Thüs, met het IJzeren Kruis, op de dag van uitreiking.
Afbeelding

De vroegste oorkondes van het EK2 die ik heb gezien dateert van 27 september 1939, verleend aan een luitenant van de Luftwaffe.
- sic Gloria transit Mundi -

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 27 Okt 2009, 22:52

De eerste IJzeren Kruizen werden dus toegekend voor de Poolse Veldtocht, in relatief geringe aantallen. Naarmate de oorlog langer duurde, en zeker na de inval in de Sovjet Unie nam het aantal verleningen toe.
De eerste die werd gedecoreerd met het Ridderkruis was General der Artillerie Walther von Reichenau, opperbevelhebber van het 10e legerkorps (30-09-1939). Al eerder ontving hij de Spangen behorende bij het EK2 en EK1.
De tweede militair die het Ridderkruis kreeg (hij was de eerste marineman) was de legendarische Günther Prien (18-10-1939), egens het tot zinken brengen van het Britse slagschip "Royal Oak" dat voor anker lag in de baai van Scapa Flow.
Op 25-09-1939 verkreeg hij het EK2, op 17-10-1939 het EK1 en op 18-10-1939 het RK.
Zijn bemanningsleden ontvingen allen het IJzeren Kruis 2de klasse.
- sic Gloria transit Mundi -

Terug naar “Duitsland”