EK1914 + 1939 combi, is het mogelijk?

Henk-Willem
Moderator

EK1914 + 1939 combi, is het mogelijk?

Berichtdoor Henk-Willem » 18 Okt 2009, 18:25

Wellicht een beetje verwarrende titel, maar laat mij het uitleggen.
Zoals velen van jullie weten krijg je een wiederholungsspange als je een EK14 2e klasse hebt en in WO2 weer voor een EK2 in aanmerking komt. Deze draag je dan op het lint van de WO1 versie, zowel bij het grootmodel als bij de baton.

Nu zat ik vanmiddag de nieuwe DVD van 'Alo 'Alo (geweldige serie) te kijken en zag bij lieutenant gruber het volgende:
Afbeelding
Hij draagt de baton EK2-14 met wiederholungsspange EN in zijn knoopsgat het lint van EK2-39.

En dan nu de vraag: Was dit toegestaan/gebruikelijk?
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Ed van Engeland
Moderator

Re: EK1914 + 1939 combi, is het mogelijk?

Berichtdoor Ed van Engeland » 19 Okt 2009, 08:04

Waar jij een Wiederholungsspange zien weet ik niet, maar het lijkt mij dat hij op de borst 2 batons draagt: Kriegsverdienstkreuz mit Schwertern + Ostmedaille, op de plooi van de borstzak het EK1 en in het knoopsgat het lint van EK2. Allemaal geheel volgens de voorschriften....
Het enige zou kunnen zijn, dat hij al een EK1 heeft, maar nog geen (Panzer-)/Sturmabzeichen.

Overigens werd door Duitse militairen, zo blijkt uit foto's in mijn collectie, veel afgeweken van de voorschriften. Een van de meest voorkomende afwijkingen is, dat men zowel het EK2/KVK/Ostmedaille lint in het knoopsgat draagt als ook een set batons waarin dit lint voorkomt. Andere afwijkingen zijn: lintjes in de verkeerde volgorde; de batons worden niet boven maar op de klep van de borstzak gedragen en soms zelfs op de borstzakplooi (!).

Het dragen van decoraties in films en televisieseries blijkt voor veel producenten/regisseurs een brug te ver. Met name van Duitse onderscheidingen wordt een rommeltje gemaakt (zie o.m. de overgewaardeerde film "Zwartboek", de klungel die daar de adviezen heeft gegeven had blijkbaar alleen een boekje van Rossignoli in de kast), maar zelfs in Britse producties waarin Britse decoraties worden gedragen zijn regelmatig missers te zien.
Daarom is het telkens een verademing als er eens niets valt aan te merken op de decoraties, insignes en/of uniformen.
- sic Gloria transit Mundi -

Auke

Berichtdoor Auke » 19 Okt 2009, 14:48

Het doel van dergelijke films en series is niet om een 100% correct historisch plaatje neer te zetten, maar om een onderhoudende oorlogsfilm te maken. Voor 99,9% van de kijkers zagen de Duitsers er met hun onderscheidingen gewoon overtuigend uit. 100% historische correctheid neerzetten is trouwens simpelweg onmogelijk en het is toch maar een zeer klein percentage kijkers dat foutjes ontdekt. Moet je dan echt een expert inhuren op het gebied van onderscheidingen, en een op het gebied van uniformen, voertuigen, wapens, gebruiksvoorwerpen, taalgebruik, gebouwen, etc.? Hoe ver moet je gaan bij een film die in de eerste plaats toch gewoon een eenvoudig oorlogsdrama is?

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 19 Okt 2009, 15:20

Als je het zo bekijkt heb je gelijk Auke.
Alleen is het zo, dat producenten juist wel experts en zelfs de krijgsmacht inhuren om een overtuigend histroisch plaatje neer te zetten. De een slaagt daarin beter dan de ander, maar de moraal is (voor mij en ik denk ook voor veel andere liefhebbers van het genre 'historische kostuumproducties') dat de opgroepen sfeer mede wordt bepaald door de historische correctheid van de details. Zeker als met veel bombarie wordt aangekondigd, dat een bepaalde productie een bijna documentaire weergave is van de werkelijkheid.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 19 Okt 2009, 17:26

Een KVK? Dan ga ik binnenkort toch nog eens even de serie terug kijken. Ik dacht echt dat het een EK2 was.
Maargoed, heel erg bedankt voor het rechtzetten van dit misstapje.
Henk-Willem

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 19 Okt 2009, 22:26

SVP PB voor nadere uitleg....

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 29 Okt 2009, 12:33

Ik heb zojuist nog eens gekeken, maar het is inderdaad een KVK:
Afbeelding
Het is niet goed te zien, maar je ziet meer kleuren dan alleen zwart/wit van het EK 1914 lint.
Henk-Willem

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 29 Okt 2009, 12:56

Hier een betere foto

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 03 Nov 2009, 11:17

Ach het is nog niet zo erg als de film Desert Fox, waar de Duitse militairen met Britse medaillelinten van na WO2 lopen ;-)

Maar inderdaad sluit ik me bij Ed aan als het gaat om irritaties door verkeerd gebruik van onderscheidingen en/of uniformen in films. Zo heeft de conservator van het Politiemuseum Zaandam ooit heel veel moeite gestoken in het adviseren over de politieuniformen van de film Kruimeltje (speelt zich af in Rotterdam). Uiteindelijk heeft de producent een uniform laten dragen van de Amsterdamse politie, puur en alleen omdat hij die mooier vond :-(

Terug naar “Duitsland”