Kriegsmarine batonset.

D_Dutch

Kriegsmarine batonset.

Berichtdoor D_Dutch » 23 Aug 2009, 12:25

Hallo,

Ik krijg aankomende week een zomertuniek nieuwe stijl (Weißer Rock Neuer Art, ingevoerd in 1937) binnen.
Het betreft een uniform van een Kriegsmarine Feldwebel.
Nu is er ook ruimte voor een batonset, maar ik zou niet weten welke batons een Kriegsmarine soldaat kon dragen.
Buiten het Eisernes Kreuz II Klasse (WOI en WOII), Ehrenkreuz für Frontkämpfer en de Dienstauszeichnungen heb ik verder geen idee waarvoor hij verder in aanmerking kon komen.
Het lijkt me sterk dat deze een baton kon dragen voor de Ostmedaille of Westwall medaille.
Zou iemand een voorbeeld hebben of kunnen zeggen welke batons er bijvoorbeeld wel mogelijk waren?
In ieder geval droeg deze man een baton voor het Eisernes Kreuz II Klasse (WOII) aangezien hij ook "lusjes" (ik weet de officiële benaming hiervoor niet) voor het Eisernes Kreuz I Klasse heeft.
Hoe groot de baton maximaal kan zijn weet ik niet, daarvoor heb ik een stukje uit de foto van het uniform gehaald, misschien weet iemand dan hoe groot de batonset kan zijn.

Met vriendelijke groet,

Koen. :wink:

Ed van Engeland
Moderator

Re: Kriegsmarine batonset.

Berichtdoor Ed van Engeland » 23 Aug 2009, 15:58

Afhankelijk van de periode en het militaire/politieke verleden van de drager kunnen vrijwel alle medailles vertegenwoordigd zijn in een Kriegsmarine baton.
Kriegsmarinepersoneel kon ook de Sudetenmedaille dragen; bijna de gehele vloot was gemobiliseerd en de betrokken militairen kwalificeerde zich dien ten gevolge voor deze medaille, echter zonder de Spange voor Prager Burg.
Ook de Memelmedaille kom je veel tegen bij KM-personeel. Ik heb verschillende oorkondes van zowel de Sudetenmedaille als de Memelmedaille uitgereikt aan KM-personeel.
Westwall is vrij schaars aan de KM, hoewel KM-pioniere er wel bij betrokken schijnen te zijn geweest.
Rettungsmedaille kom je ook wel eens tegen, het lint lijkt sterk op dat van de Westwallmedaille. Dienstauszeichnungen, voor beroepspersoneel.
Kriegesverdienstkreuz, uiteraard.
Olympiamedaille; de zeilevenementen die onderdeel uitmaakten van de Olympische Spelen werden te Kiel gehouden en de KM was verantwoordelijk voor uitvoering en begeleiding.
Roemeense en Bulgaarse medailles voor verdienste, maar ook Kruistocht tegen het communisme zijn verleend aan Duits personeel van de Zwarte Zeevloot. Sommige marinemensen (meestal officieren) kregen Spaanse verdienstorden, meestal i.r.t de inzet tijdens de Spaanse Burgeroorlog.
In mindere mate zie je soms ook KM-combinaties met trouwe dienst medailles van de RAD en NSDAP.
De medaille "Winterschlacht im Osten" kon ook worden verleend aan KM-personeel, mits ze voldeden aan de criteria: minstens 14 dagen deelname aan gevechten of 30 dagen voor vliegend personeel; verwonding of bevriezing, waarvoor ze ook het Verwundetenabzeichen hadden ontvangen; ononderbroken inzet gedurende minstens 60 dagen; gedurende de periode tussen 15-11-1941 en 15-4-1942 aanwezig zijn in de aangewezen oorlogsgebieden [oostelijk van het bevelsgebied van de Wehrmachtbefehlshaber Ukraine en Ostland, of in het operatiegebied Finland, oostelijk van de Fins-Russische grens van 1940. Dit maakte dat m.n. bemanningen van mijnenveegeenheden, artilleriepontons, kustartillerie, meteorologische stations, land-gestationeerde verbindingscentra, Marine-transporteenheden, Marinelazarett-personeel, kleine- en kustvaartuigen, vlootbases etc. zich kon kwalificeren.

Het meeste KM-personeel kwam, veteranen uit de eerste wereldoorlog uitgezonderd, niet verder dan 4, hoogstens 5 batons.

Overigens, vanaf september 1939 werd de weisse Rock nog nauwelijks gedragen.

Hieronder enkele voorbeelden van KM-personeel met batons uit mijn collectie, een veteraan uit de eerste wereldoorlog had natuurlijk wat meer lintjes...

Afbeelding
Marine-Oberassistenzärzt d.Res. met 5 batons: EK2 (1914), KVK (Bayern), onbekend, Ehrenkreuz f.F., onbekend

Afbeelding
Leutnant zur See met 4 batons: EK2 (1914), Ehrenkreuz f.F, onbekend, Treudienst-Ehrenzeichen 2. Stufe

Afbeelding
(rechts) Korvettenkapitän met 6 batons: EK2 (1914), onbekend, onbekend, Ehrenkreuz f.F, onbekend, Weltkriegserinnerungsmedaille (Ungarn)

Afbeelding
Korvettenkapitän met 7 of 8 batons (dubbele rij)

Afbeelding
Stabsober... (dienstvak niet zichtbaar) met 3 batons: 1x DA, Sudetenmedaille, Memelmedaille

Afbeelding
Stabsobersteuermann met 4 batons: 2x DA, Sudetenmedaille, Memelmedaille

Afbeelding
Feldwebel, Marine-Artillerie met 3 batons
- sic Gloria transit Mundi -

D_Dutch

Berichtdoor D_Dutch » 23 Aug 2009, 17:25

Bedankt voor de goede uitleg en de prachtige foto's! :P
Ik heb trouwens wel veel foto's voorbij zien komen (op het internet) van U-boot personeel, waarvan velen wel hun Weißer Rock droegen.
Een erg mooie foto vind ik zelf is die van Alfred Eick, een Ritterkreuzträger.

Alfred Eick.jpg

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 23 Aug 2009, 18:51

Natuurlijk werd de witte Rock nog wel gedragen, bij geschikte gelegenheid, maar die waren er steeds minder en ook de oorlogsindustrie werd tijdens de oorlog ingesteld op andere prioriteiten. Het merendeel van de nog in omloop zijnde officiers-witte roktunieken is gemaakt door particuliere kleermakers. Het was, voor zover ik weet - en voor zover het personeel betrof dat dienst deed buiten de keerkringen, een Eigentums Bekeidungsstück (waarschijnlijk dat daarom een relatief groot aantal witte rok jassen (broeken beduidend minder) de oorlog hebben overleefd.

Maar goed, deze discussie hoort thuis op een ander forum.
- sic Gloria transit Mundi -

D_Dutch

Berichtdoor D_Dutch » 23 Aug 2009, 19:31

Ed van Engeland schreef:Natuurlijk werd de witte Rock nog wel gedragen, bij geschikte gelegenheid, maar die waren er steeds minder en ook de oorlogsindustrie werd tijdens de oorlog ingesteld op andere prioriteiten. Het merendeel van de nog in omloop zijnde officiers-witte roktunieken is gemaakt door particuliere kleermakers. Het was, voor zover ik weet - en voor zover het personeel betrof dat dienst deed buiten de keerkringen, een Eigentums Bekeidungsstück (waarschijnlijk dat daarom een relatief groot aantal witte rok jassen (broeken beduidend minder) de oorlog hebben overleefd.

Maar goed, deze discussie hoort thuis op een ander forum.

Bedankt voor de verdere uitleg!
Volgens de verkoper zou de batonset op het uniform vijfdelig zijn.
Zal ik maar eens op zoek gaan naar een mooie, zodra het uniform compleet is zal ik deze eens posten! :wink:

Terug naar “Duitsland”