Ritterkreuzträger Anton Schmid

D_Dutch

Ritterkreuzträger Anton Schmid

Berichtdoor D_Dutch » 17 Jun 2009, 19:35

Hallo,

Ik heb sinds kort een aantal foto's van Ritterkreuzträger Oberst Schmid.
Hoewel er relatief weinig over hem bekend is zaten er bij de foto's enkele krantenknipsels, een kopie van zijn Wehrpaß en zaten er brieven bij van ene Dipl. Ingenieur Zimmermann, waarschijnlijk iemand uit dezelfde eenheid als Schmid aangezien dhr. Zimmermann veel details over hem verteld.
Nu heb ik een aantal vragen.
Weet iemand waarvoor hij zijn Ritterkreuz ontvangen hij heeft en de hoeveelste verlening dit was?
Tevens heeft hij een Anerkennungsurkunde des Oberbefehlshaber des Heeres gekregen, maar waarvoor?

Voor zover bekend heeft hij de volgende medailles ontvangen:

- Eisernes Kreuz 1914-1918 II Klasse.
- Eisernes Kreuz 1914-1918 I Klasse
- Verwundetenabzeichen 1914-1918 in Bronze.
- Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes.
- 1939 Spange zum Eisernen Kreuzes 2er Klasse 1914.
- 1939 Spange zum Eisernen Kreuzes 2er Klasse 1914
- Deutschen Kreuzes in Gold.
- Panzerkampfabzeichen (ohne zahlen).
- Dienstauszeichnung der Wehrmacht 4.Klasse, 4 Jahre.
- Ehrenkreuz für Frontkämpfer.
- Anerkennungsurkunde des Oberbefehlshabers des Heeres.

Maar, hij heeft ook een flinke rij batons, zou iemand mij daarmee kunnen helpen?
Verder, de foto die ik erbij stuur is gedateerd op 2 februari 1942, maar hij draagt geen Deutsches Kreuz in Gold, terwijl hij deze zou moeten hebben ontvangen in 1941!
Op een andere, ongedateerde foto draagt hij deze wel, samen met het Panzerkampfabzeichen en Spange zum Eisernen Kreuzes 1er Klasse 1914.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 18 Jun 2009, 08:53

Hieronder mijn primaire reactie.

De volgende batons zijn herkenbaar, v.l.n.r.:
- EK2 (1914)
- onbekend
- Ehrenkreuz für Frontkämpfer (1935)
- Dienstauszeichnung
- onbekend (vermoedelijk Med. zur Erinnerung an den 10. März 1938, i.c. Anschluss Österreich)
- Med. zur Erinnerung an den 1. Oktober 1938, i.c. inval in Sudetenland / annexatie Bohemen en Moravië)
- onbekend

Omdat in het knoopsgat het lint voor EK2 (1914) met Wiederholungsspange wordt gedragen dateert de foto van na 01-01-1939. Op zich merkwaardig dat hij dit lint draagt, het is een dubbeling van het zelfde lint dat deel uitmaakt van de batons. In dit geval zou de Wiederholungsspange op dat baton moeten worden aangebracht, maar in de praktijk werd hier vaak de hand mee gelicht (What's new?).
Aangezien op de foto de leren schouderriem nog wordt gedragen, dateer ik de foto vóór mei 1940. Dit zou erop kunnen duiden dat hij zijn EK2 (1939) bij de inval in Polen heeft verworven.

Het Verwundetenabzeichen 1918 is niet in brons maar heeft de benaming Verwundetenabzeichen in Schwarz.

Ik zal er de komende dagen eens dieper induiken.
- sic Gloria transit Mundi -

love4history

Berichtdoor love4history » 18 Jun 2009, 14:16

Weet je uit welke regio Oberst Schmid afkomstig was? De tweede onderscheiding op de baton, tussen EKII en EFK zou wel 's het "staatsequivalent" van het EKII kunnen zijn.
4e inderdaad Dienstauszeichnung
5 Ben geen WOII expert, kunnen er zwaarden gedragen worden op de baton voor de Anschluss Österreich? Ik dacht in de eerste plaats aan één van de WOI commémos voor combatanten (Hongarije, Oostenrijk of Bulgarije)
6 inderdaad een van de Anschluss-medailles. Österreich of Sudetenland
7?

D_Dutch

Berichtdoor D_Dutch » 18 Jun 2009, 14:32

Ed van Engeland schreef:Aangezien op de foto de leren schouderriem nog wordt gedragen, dateer ik de foto vóór mei 1940. Dit zou erop kunnen duiden dat hij zijn EK2 (1939) bij de inval in Polen heeft verworven.

Het Verwundetenabzeichen 1918 is niet in brons maar heeft de benaming Verwundetenabzeichen in Schwarz.

Het is mij voor zover nog onduidelijk of Schmid aan de invasie van Polen heeft deelgenomen, ik heb zelf heel weinig kunnen vinden over waar hij gezeten heeft. :(
Maar het zou wel goed mogelijk kunnen zijn, de datering die achterop de foto zelf staat klopt dus eigenlijk geen enkele meter.
Bedankt voor het corrigeren van het Verwundetenabzeichen!

love4history schreef:Weet je uit welke regio Oberst Schmid afkomstig was? De tweede onderscheiding op de baton, tussen EKII en EFK zou wel 's het "staatsequivalent" van het EKII kunnen zijn.

Anton Schmid is geboren in Berlijn, in 1897.
Misschien brengt dit dan wat meer duidelijkheid! :wink:
Maar bedankt voor alle informatie tot nu toe!

Schiavona13

Re: Ritterkreuzträger Anton Schmid

Berichtdoor Schiavona13 » 18 Jun 2009, 18:58

D_Dutch schreef:Weet iemand waarvoor hij zijn Ritterkreuz ontvangen hij heeft en de hoeveelste verlening dit was?

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Anton_Schmid_(Oberst)

verder
Oberst
Schmid, Anton
* 23.07.1897 Berlin
+ 29.04.1945 b. Weitin/Neubrandenburg (vermist.)
Ritterkreuz am: 10.02.1945
als: Oberst
Funktion: Kampfgruppenführer 286.InfDiv

D_Dutch

Berichtdoor D_Dutch » 18 Jun 2009, 19:27

Schiavona13 schreef:
D_Dutch schreef:Weet iemand waarvoor hij zijn Ritterkreuz ontvangen hij heeft en de hoeveelste verlening dit was?

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Anton_Schmid_(Oberst)

verder
Oberst
Schmid, Anton
* 23.07.1897 Berlin
+ 29.04.1945 b. Weitin/Neubrandenburg (vermist.)
Ritterkreuz am: 10.02.1945
als: Oberst
Funktion: Kampfgruppenführer 286.InfDiv

Die wikipedia pagina heb ik zelf aangemaakt! Haha wel leuk dat ie hier zo tegenkomt! :)

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 19 Jun 2009, 10:42

love4history schreef:5 Ben geen WOII expert, kunnen er zwaarden gedragen worden op de baton voor de Anschluss Österreich? Ik dacht in de eerste plaats aan één van de WOI commémos voor combatanten (Hongarije, Oostenrijk of Bulgarije)

Op (de batons van) de3 Anschlussmedailles (voor Oostenrijk, Sudetenland/Tsjechië, Memelgebied) werden geen zwaarden gedragen. Hoogstens ontvingen zij die reeds in bezit waren van de Sudetenmedaille, als ze daarna betrokken waren bij de annexatie van Tsjechië, de gesp "Prager Burg".
De medailles van met het Duitse Rijk geallieerde staten, zoals Hongarije, Bulgarije of Roemenië werden achter de Duitse medailes gedragen.

love4history

Berichtdoor love4history » 19 Jun 2009, 12:51

Klopt Ed. Ook de commémo's WOI kunnen het dus niet zijn. Maar toch zie ik zwaarden op de 5e baton. Dan valt de Anschluss Oostenrijk zoals je doorgaf als vermoedelijk (zie hieronder) ook uit de boot niet?

De volgende batons zijn herkenbaar, v.l.n.r.:
- EK2 (1914)
- onbekend
- Ehrenkreuz für Frontkämpfer (1935)
- Dienstauszeichnung
- onbekend (vermoedelijk Med. zur Erinnerung an den 10. März 1938, i.c. Anschluss Österreich)
- Med. zur Erinnerung an den 1. Oktober 1938, i.c. inval in Sudetenland / annexatie Bohemen en Moravië)
- onbekend

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 19 Jun 2009, 13:00

Interessant topic, om in de lijn van het forum te blijven verplaats ik hem even naar Buitenlandse Onderscheidingen.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 19 Jun 2009, 14:02

love4history schreef:Klopt Ed. Ook de commémo's WOI kunnen het dus niet zijn. Maar toch zie ik zwaarden op de 5e baton. Dan valt de Anschluss Oostenrijk zoals je doorgaf als vermoedelijk (zie hieronder) ook uit de boot niet?

Inderdaad, MITS je de vage kruisen op de 2e en 5e baton wilt interpreteren als zwaarden.
Ik heb dan niet gedaan, vandaar mijn voorlopige conclusie. Wat mij ertoe brengt de 5e baton als Anschluss Österreich te interpreteren, is de smalle witte randen en de positie t.o.v. de duidelijk als Sudetenlandmedaille herkenbare 6de baton.
Vanwege de invoering van het Ehrenkreuz für Frontkämpfer in 1935 zijn allerlei Landesauszeichnungen, herinnerings- en verenigingsmedailles voor de eerste wereldoorlog komen te vervallen, ze mochten dus niet meer worden gedragen op de uniformen. Aangezien ik momenteel niet van thuis ben en derhalve geen gebruik kan maken van mijn naslagwerken kan ik ook niet preciezer reageren, maar ik zal er eens induiken en wellicht kom ik later nog met aanvullende informatie.

Overigens, als men Duitse unformen en/of i.r.t. onderscheidingen beschouwd als een interessante uitbreiding van dit voornamelijk op Nederlandse onderscheidingen gefocuste forum denk ik dat het wellicht mogelijk is de categorie Buitenlandse Onderscheidingen voor de duidelijkheid apart per land onder te verdelen USA, GB, B, D, F, etc.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 19 Jun 2009, 14:16

Overigens, op de site "Lexicon der Wehrmacht" wordt als voornaam van Oberst Schmidt Willi gegeven i.p.v. Anton. Welke naam is correct?

D_Dutch

Berichtdoor D_Dutch » 19 Jun 2009, 14:29

Ed van Engeland schreef:Overigens, op de site "Lexicon der Wehrmacht" wordt als voornaam van Oberst Schmidt Willi gegeven i.p.v. Anton. Welke naam is correct?

Anton Schmid is de juiste naam, staat ook in zijn Wehrpaß.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 21 Jun 2009, 13:38

In het register van het Duitse Kruis in Goud kan ik alleen een Feldwebel Anton Schmidt vinden, maar geen officier met dezelfde voornaam. Als je zijn Wehrpass hebt, kan je mij dan (per pb) kopieën sturen van de relevante pagina's. Als ik een Standort of ander houvast heb kan ik gerichter zoeken.

De naam Schmidt komt heel veel voor en dat bemoeilijkt het zoeken in hoge mate, vooral omdat veel ranglijsten en sterkte-overzichten geen initialen/voornamen vermelden. In de Rangliste des Heeres (10 mei 1944) worden vier kolonels Schmidt genoemd die mogelijk aan het zoekprofiel voldoen. In de eerste kolom de bevorderingsdatum (Oberst) daarachter de eenheid:
1-4-42 Gren.Rgt. 106
1-3-43 Füs.Rgt. 39
1-7-43 Gren.Rgt. 31
1-2-44 Pz.Gren.Rgt. 5

Ik heb ook nog de Heereseinteilung 1939 als bron, maar dan moet ik eigenlijk meer gegevens hebben.

D_Dutch

Berichtdoor D_Dutch » 21 Jun 2009, 13:58

Ed van Engeland schreef:In het register van het Duitse Kruis in Goud kan ik alleen een Feldwebel Anton Schmidt vinden, maar geen officier met dezelfde voornaam. Als je zijn Wehrpass hebt, kan je mij dan (per pb) kopieën sturen van de relevante pagina's. Als ik een Standort of ander houvast heb kan ik gerichter zoeken.

Ik heb zelf zijn Wehrpaß niet, één kopie helaas, maar op een foto draagt hij wel zijn Deutsches Kreuz in Gold.
Ik neem dus aan dat hij deze uitgereikt heeft gekregen.
Trouwens, niet kwaad bedoeld, maar het is Schmid zonder 't' erachter.

Toelichting bij Deutschen Kreuzes in Gold:

Rang: Major.
Eenheid: Kommandeur I./Panzer-Regiment 10.
Toegekend op: 18 oktober 1941.
Laatst gewijzigd door D_Dutch op 21 Jun 2009, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

D_Dutch

Berichtdoor D_Dutch » 21 Jun 2009, 14:02

Hierbij nog een foto van zijn Ritterkreuz uitreiking.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 21 Jun 2009, 15:19

Dan heb ik me vergist; Schmids zonder 't' zijn een stuk zeldzamer. Ik heb de volgende gegevens voor je gevonden.

In de "Heereseinteilung 3-1-1939": Oberstleutnant bij Panzer-Abwehr-Abt. 10. Standort: Straubing. Onderdeel van de 10. Division, XIII Armeekorps.

In de Rangliste 1944: bevorderd tot Oberst am 1. Nov. 1943 (Panzer-Abteilung 67).

Pz.Rgt. 10 (met 3 Abteilungen) was onderdeel van de 8. Pz.Div. (zie ook: "Die gepanzerten und motorisierten deutschen Grossverbände" van Rolf Stoves voor verdere info over dit regiment). Het regiment nam o.m. deel aan de veldtocht in Polen...! Tijdens het verloop van de oorlog raakte Pz.Rgt. 10 eerst de II. Abt. kwijt en later werden Stab en III. Abt. toegevoegd aan de reserves in Frankrijk van het OKH. De I. Abt met enkele ondersteunende compagnieën bleven tot eind 1944 bij de 8. Pz.Div.

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 10 Jul 2009, 08:21

De eerste is niet het 1914EK1, maar zal waarschijnlijk een Pruisische zijn en wel de Goldenes Militärverdienstkreuz,
Militärehrenzeichen 1. of 2. Klasse am schwarz-weißen Band.
De tweede kan een Oostenrijkse zijn voor Wo2, hier komen een hele reeks voor in aanmerking.
De onderscheiding rechts van de Dienstauszeichnung en links van de 1 oktober 1938 onderscheiding is zeker niet de 13 maart 1938 onderscheiding. Hij toont zwaarden en die heeft hij niet. De laatste ribbon is ook moeijlijk te zien, het is niet de 13 maart, mogelijk zie ik daar ook zwaarden.

Verwundetenabzeichen 1914-1918 in Bronze: Ook deze is onmogelijk, in Wo1 waren er ook gewoon zwart, zilver en goud.

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 10 Jul 2009, 08:38

Inderdaad, MITS je de vage kruisen op de 2e en 5e baton wilt interpreteren als zwaarden.
Ik heb dan niet gedaan, vandaar mijn voorlopige conclusie. Wat mij ertoe brengt de 5e baton als Anschluss Österreich te interpreteren, is de smalle witte randen en de positie t.o.v. de duidelijk als Sudetenlandmedaille herkenbare 6de baton.
Vanwege de invoering van het Ehrenkreuz für Frontkämpfer in 1935 zijn allerlei Landesauszeichnungen, herinnerings- en verenigingsmedailles voor de eerste wereldoorlog komen te vervallen, ze mochten dus niet meer worden gedragen op de uniformen. Aangezien ik momenteel niet van thuis ben en derhalve geen gebruik kan maken van mijn naslagwerken kan ik ook niet preciezer reageren, maar ik zal er eens induiken en wellicht kom ik later nog met aanvullende informatie.

Heel veel militairen bleven gewoon hun voormalige Wo1 ribbons dragen, zeker van de hogere landsonderscheidingen, dit wordt ondersteund door vele foto's en overgebleven ribbonbars.

Terug naar “Duitsland”