Onderscheidingen overgrootvader

DarkEagle

Onderscheidingen overgrootvader

Berichtdoor DarkEagle » 19 Feb 2013, 07:33

Beste leden,

Ik heb de staat van dienst gekregen van mijn overgroot vader. Hij heeft een aantal onderscheidingen gekregen. Ik ben dan ook op zoek naar deze:

CERTIFICATEN, DECORATIES EN ONDERSCHEIDINGEN:

Toegekend het Onderscheidingsteken voor zesjarige dienst de 15mei18

Toegekend het Onderscheidingsteken voor langdurige, eerlijke en trouwe militaire
dienst; 12 jaar (Bronzen Medaille) de 15mei24

Toegekend het Onderscheidingsteken voor langdurige, eerlijke en trouwe militaire
dienst; 24 jaar (Zilveren Medaille) de 15mei36

Mocht iemand wat hebben liggen dan verneem ik dit ten zeerste.

dank u

Roel
Moderator

Re: Onderscheidingen overgrootvader

Berichtdoor Roel » 19 Feb 2013, 08:22

Mooi streven om de onderscheidingen van je overgrootvader te reconstrueren.

Alleen de laatste twee zijn medailles/onderscheidingen. De eerste was geloof ik (ik ben geen uniform kenner) een streep op het uniform.

Wat mij meteen opvalt is het volgende. Hij was in mei 1918 6 jaar in dienst. Dus ook tijdens de WOI/Mobilisatie periode. Het kan zo zijn dat hij ook gerechtigd was om het Mobilisatiekruis 1914-1918 te dragen. Immers:

Ingesteld op 1 augustus 1924 door het "Nationaal Comité Herdenking Mobilisatie 1914" en goedgekeurd om op het uniform te dragen bij Legerorder no. 396 van 1924. Aanvullingen werden nog gedaan bij Legerorder no. 55 van 1925. Het kruis werd uitgereikt aan:

a. hen, die in de periode augustus 1914 - november 1918 een door de regering erkend Nederlands uniform hebben gedragen; als ook aan alle beroeps- en verlof militairen (van alle categorieën), die in deze periode in Nederland of in de overzeesche gebiedsdelen dan wel bij de vloot gedurende kortere of langere tijd onder de wapenen zijn geweest;

"
bron www.onderscheidingen.nl

Waar heb je de staat van dienst van je overgrootvader van gekregen? Misschien kun je ergens nog dieper graven, bijv. in het archief van de sectie onderscheidingen van Defensie.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

DarkEagle

Berichtdoor DarkEagle » 27 Mei 2013, 12:55

Gekregen van het ministerie. Ik zou die idd nog aan kunnen vragen. Even verder onderzoeken. Ik probeer langzaam alles compleet te krijgen.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 28 Mei 2013, 15:08

Het onderscheidingsteken voor Trouwe Dienst (vastgesteld per KB 18-02-1904 Nr.30 en vervallen per 05-04-1951) bestond uit een gestyleerde letter "W" waarboven een koninklijke kroon en geborduurd van scharlaken rode wol op een patje van grijze, khaki-mêlé wollen of barathea stof, respectievelijk voor de grijze veldjas, jak-VT of jas-DT. Werd gedragen op de linker bovenmouw boven het rangondescheidingsteken door militairen beneden de rang van adjudant-onderofficier met een diensttijd van 6 jaren.
De militairen aan wie dit onderscheidingsteken was toegekend bleven gerechtigd het te dragen tot het tijdstip waarop aan hen de bronzen medaille voor Trouwe Dienst werd toegekend.
- sic Gloria transit Mundi -

Terug naar “Gezocht”