[GEZOCHT] onderscheidingen padvinderij / scouting

whistle

[GEZOCHT] onderscheidingen padvinderij / scouting

Berichtdoor whistle » 08 Okt 2009, 22:22

Beste forummers,

Ten eerste wil ik mij hier voorstellen:
Ik ben Brian en ben een verzamelaar van objecten van de padvinderij / scouting. Met name metalen voorwerpen, zoals speldjes, maken deel uit van mijn verzameling.

In mijn collectie bevinden zich ook enkele onderscheidingen van de padvinderij. Hoewel ik er al wel een aantal heb, blijft het zoeken en zo probeer ik ook hier mijn hengel eens uit te gooien. Wie weet heeft er iemand op dit forum wel de medailles die ik zoek!

Mocht iemand medailles/ onderscheidingen (of speldjes e.d.) van de padvinderij hebben, dan hoor ik dat heel graag! Het liefste met een foto erbij. Bij twijfel over een medaille of het iets is wat ik zoek, dan mogen er ook foto's gestuurd worden. Ik weet namelijk precies wat ik zoek.

Helaas kan ik niemand van jullie verder helpen met onderscheidingen, omdat mijn verzamelgebied daar dus veel beperkter in is.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik zal hieronder nog enkele foto's plaatsen van enkele medailles die ik nog zoek. Er bestaan er echter nog veel meer!

whistle

Re: [GEZOCHT] onderscheidingen padvinderij / scouting

Berichtdoor whistle » 08 Okt 2009, 22:25

erekruis.jpg
ZJstaf.jpg
zilvervis.jpg
zilvervis.jpg (12.86 KiB) 10570 keer bekeken

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 09 Okt 2009, 07:28

Interessant verzamelgebied!

Ik weet dat op de grotere internationale dealersites vaker scouting medailles worden aangeboden. Daarbij soms schaarse en prijzige stukken zoals de zilveren of bronzen wolf!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

whistle

Berichtdoor whistle » 09 Okt 2009, 11:12

Ja, zilveren en bronzen wolven komen inderdaad wel eens langs. Helaas gaat het dan veelal om replica's.
Vooral vanuit Oost-Aziatische landen worden er veel replica's aangeboden. Gelukkig zijn er geen replica's bekend over de Nederlandse scouting-onderscheidingen. Ik beperk me dan ook enkel tot alles wat van Nederlandse bodem komt. Binnen scouting over de hele wereld bestaat er teveel aan onderscheidingen om het overzicht te kunnen bewaren.

Marijn

Berichtdoor Marijn » 31 Okt 2009, 20:40

ik weet zelf dus echt helemaal niets over dit soort medailles. Is het wat om hier op het forum wat info te plakken zodat iedereen weet wat er is? vergroot misschien ook je kans dat iemand iets ergens herkent!

En natuurlijk: welkom op het forum :-)

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 31 Okt 2009, 21:49

Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

whistle

Berichtdoor whistle » 31 Okt 2009, 22:42

http://nl.scoutwiki.org/Onderscheiding
Ook deze link geeft wat informatie weer over de onderscheidingen van scouting van de jongensbeweging. Meisjes hadden andere onderscheidingen.

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... ingen.html
En in deze advertentie heb ik nog een oproep geplaatst.

Scouting bestaat inmiddels 100 jaar en heeft veel organisatorische wijzigingen meegemaakt. Zo zijn er landelijk meer dan 10 verschillende bewegingen geweest onder de vlag van scouting. Door de vele fusies en afsplitsingen is er aardig wat in te vinden, zoals veel verschillende onderscheidingen. De laatste fusie van 1973 heeft opgeleverd dat er nog maar één landelijke vereniging bestaat. Daardoor is ook de veelvoud aan verschillende onderscheidingen verdwenen en kennen we nu enkel nog een gouden, zilveren en bronzen waarderingstekens (van hoog naar laag).

nedmed

Berichtdoor nedmed » 04 Jul 2011, 22:30

Wie kan mijn vertellen of dit een originele scouting Jan van Hoof erekruis is voor uitzonderlijke moed is?? Het kruis is 24 mm breed en 28 mm hoog incl knop. Deze medailles zijn zo extreem schaars dat ik er geen afbeelding van kan vinden op het internet.. Dit is trouwens de hoogste onderscheiding voor het redden van mensen met gevaar voor eigen leven binnen de Scouting
Bijlagen
scouting reddings medaille brons jan van hoof ak.jpg
scouting reddings medaille brons jan van hoof.jpg
" het is niet allemaal goud wat er blinkt.."

whistle

Berichtdoor whistle » 09 Jul 2011, 08:23

Mooie medaille, hoor.
Maar ik zeg je meteen dat dit geen Jan van Hoofkruis is.
Aan het model van de Franse lelie is te zien dat deze uit België komt. (Jan van Hoofkruizen zijn Nederlands)
Als je meer informatie over die medaille wilt, raad ik je aan contact te zoeken met het scoutingmuseum in Leuven.

Ik heb hier ergens thuis nog wel afbeeldingen van de Jan van Hoofkruizen. Deze bestonden in drie graden: Goud (blauw/rood lint), zilver (blauw lint) en brons (rood lint), waarbij brons de hoogste was en goud de laagste. Het onderscheid van het moedig optreden werd bepaald aan de hand van het gevaar voor eigen leven.

EDIT: de eerste medaille in het tweede bericht van dit onderwerp is een Gouden Jan van Hoofkruis (vóór WOII werd dit het erekruis genoemd).

Terug naar “Gezocht”