Order of the British Empire, Military Devision

G.A. Kruys

Order of the British Empire, Military Devision

Berichtdoor G.A. Kruys » 10 Mar 2008, 22:25

Goede morgen,

Ik heb een vraag voor u: Is het waar dat de O.B.E.-military devision, die in W.O. II werd uitgereikt aan militairen, gemaakt werd van het metaal van neergehaalde Duitse Messerschmitts?

Heeft iemand zo'n ding wel eens in handen gehad en hem kunnen vergelijken met bijvoorbeeld een niet-militair exemplaar? Is het metaal wezenlijk zichtbaar anders?

Gaarne uw commentaar, waarvoor bij voorbaat dank.\
Hierbij een foto'tje van een replica-flut-exemplaartje.

Afbeelding

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 10 Mar 2008, 23:19

Ik heb de militaire en de burgerversie gezien in de medaillegroepen van Britse en Nederlandse veteranen en militairen. Er is maar een verschil en dat is het lint. De militaire versie heeft een streepje door het lint.

Aan de achterkant kun je aan de initialen zien door welke monarch de Orde is uitgegeven.

De versies van na 1937 hebben aan de zijkant van het lint een kleine band parelgrijs.

De set met militaire MBE van een bevriende ex commando;

Afbeelding
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 10 Mar 2008, 23:30

en wat weten we van het metaal? Messerschmitt"s??? Ik vind dat wel een geweldige Britse vinding trouwens, een staaltje van super Engelse humor.
Maar is het waar?? Ik hoorde dit verhaal van Dr. Ph. Bosscher, auteur van "De Koninklijke Marine in de tweede wereldoorlog" en oud-directeur van het Marine Museum in Den Helder.............

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 10 Mar 2008, 23:40

Zover ik weet niet. Het is overigens altijd mogelijk dat er in de oorlogsjaren diverse metalen e.d. gebruikt zijn...
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 30 Mei 2008, 21:20

Dit is een exemplaar dat gemaakt is uit zuiver scrapmetal van een neergehaalde "Duitsche Messerschmitt". Waarvan akte!!
Hij heeft zo'n mooie diepe kleur. Veel mooier dan de niet-militaire en de niet-W.O.II exemplaren! Die Engelsen zijn eigenaardige lui!
Bijlagen
OBE1.jpg
OBE1.jpg (249.53 KiB) 11181 keer bekeken

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 28 Mar 2009, 13:43

Naar aanleiding van bovenstaande foto van die "Military-devision-OBE" kreeg ik een berichtje met een bod voor het ding. Ik zal hier maar niet noteren hoe hoog dat bod was, maar ik denk dat je er een aardige verzameling "Niet-Military-Division"- OBE's voor kunt kopen. Ik geloof dat ik de kluis nog maar eens extra ga beveiligen.............

Marijn

Berichtdoor Marijn » 30 Mar 2009, 20:49

goed op foto's vastleggen en verzekeren misschien?

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 30 Mar 2009, 23:16

Ik ben stiekem toch wel heel erg benieuwd naar het bod dat is uitgebracht maar ik zal het, mede uit beleefdheid, toch maar niet vragen ;).

Zou u wel een foto kunnen laten zien van de akte? Ik heb vele OBE's gezien, met en zonder oorkonde, maar nooit waarop vermeld stond waar het metaal vandaan kwam.

PS. Wat u zegt, "een geweldige Britse vinding trouwens, een staaltje van super Engelse humor", helemaal mee eens :D.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 31 Mar 2009, 10:40

Ralph, mijn kreet "waarvan akte" is meer een uitdrukking dan een letterlijke akte. De bevestiging van het scrapmetal-verhaal kwam van de conservator van het Brits Marinemuseum in Greenwich. Daar staat namelijk een uniform van mijn vader opgesteld, een lange jas met steek en epauletten. (Het marinemuseum in Den Helder was niet geïnteresseerd, ze hadden al zo veel van dat soort uniformen.) Men wilde in Greenwich natuurlijk erg graag ook de onderscheidingen erbij hebben, vooral die OBE, maar dat heb ik toch maar liever niet gedaan. Nu zitten wel de correcte onderscheidingen op het uniform, maar niet de originele. Die conservator heeft wel de OBE van mijn vader bekeken en bevestigd dat het een Messerschmidt was geweest.........

Marijn

Berichtdoor Marijn » 31 Mar 2009, 19:38

Net zoiets als hun Victoriacross. Maar de Nederlanders hebben ook zoiets gedaan, met het Lombokkruis: gewoon van het brons van veroverde kanonnen!

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 31 Mar 2009, 20:28

Dat brons van die kanons sloeg op de Atjehmedaille. Ik heb daar op dit forum al eens een verhandeling over geschreven.
Kijk maar

HIER

Van onderscheidingen.nl komt dit knipseltje:
Bijlagen
Atjehmedaille1.jpg
Atjehmedaille1.jpg (85.43 KiB) 10299 keer bekeken

Terug naar “Groot-Brittannië”