Army Gold Medal/Cross

Henk-Willem
Moderator

Army Gold Medal/Cross

Berichtdoor Henk-Willem » 17 Nov 2015, 15:21

Beste leden, ik heb hulp nodig. Ik kom er even niet uit. Ik werk aan een artikel voor Decorare. Dit artikel gaat over het Army Gold Medal/Cross in het algemeen en degene die aan Koning Willem II is uitgereikt.

Mijn vragen zijn:

- Bestaat de gesp "Sahagun & Benevente" of zijn dit losse gespen "Sahagun" en "Benevente"? Of bestaan ze wellicht alle drie?
- Hetzelfde voor "Roleia & Vimiera". Staan deze samen op een gesp, of zijn dit twee aparte gespen?
- Bij welk besluit is de gesp Maida ingesteld?

Ik heb de London Gazette erop nageslagen en deze noemt het over het algemeen de "battle against the enemy in Spain". De literatuur die ik voorhanden heb is beperkt en geeft verder geen uitsluitsel.

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Henk-Willem
Moderator

Re: Army Gold Medal/Cross

Berichtdoor Henk-Willem » 17 Nov 2015, 15:26

De eerste vraag heb ik kunnen beantwoorden. Er is een gesp SAHAGUN-BENEVENTE ingesteld.
Henk-Willem

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 19 Nov 2015, 10:00

"Roleia & Vimiera" komt alleen voor op als opschrift op de Kleine Gouden Medaille (18x), op de Grote Gouden Medaille (5x) en op het Gouden Kruis (9x), doch niet als gesp.
"Sahagun & Benevente" bestaat evenmin als losse gesp, maar wel als opschrift op de Kleine Gouden Medaille (4x), op de Grote Gouden Medaille (1x) en op het Gouden Kruis (2x).
Voot "Maida"geldt hetzelfde, 11 Kleine Gouden Medailles, 2 Grote Gouden Medailles en 4 Gouden Kruisen.
[zie: "British Battles & Medals" by E.C. Joslin, uitg. Spink]

In "A Handbook of British and Foreign Orders, War Medals and Decorations awarded to the Army and Navy" door A.A.Payne is hierover het volgende te lezen:
Bijlagen
img040.jpg
img039.jpg
- sic Gloria transit Mundi -

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 19 Nov 2015, 16:50

Interessant. Diezelfde dr. A.A. Payne schrijft dat de gesp SAHAGUN & BENEVENTE, en de twee gespen voor de individuele slagen lukraak werden uitgegeven, waardoor het lastig is om te onderscheiden of iemand slechts één van de twee slagen heeft meegemaakt of aan beide heeft deelgenomen.

BRON: W. Augustus Steward, War medals and their history, 1915

Voor MAIDA bestaan er wel degelijk gespen, of althans één. Die van Robert Ross zit in het National Museums Northern Ireland in Belfast.

Binnenkort maar even dat boek British Battles & Medals bestellen. Is dat naast Joslin ook geschreven door Major Lawrence Gordon?

Voot "Maida"geldt hetzelfde, 11 Kleine Gouden Medailles, 2 Grote Gouden Medailles en 4 Gouden Kruisen.

Hmm, zijn hier nu twee verschillende groottes van de Maida Gold Medal, of verwijzen naar het opschrift Maida op de Army Gold Medal?
Henk-Willem

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 19 Nov 2015, 17:44

Major Gordon schreef de eerdere edities, na diens overlijden heeft Joslin het overgenomen.

Zoals je wellicht bekend is, zijn er kleine en grote gouden medailles, de grote waren bestemd voor opperofficieren (generaals), de kleine voor hoofdofficieren of officieren van gelijke rang. Alle medailles zijn voorzien van de ingegraveerde naam en rang van de ontvanger, in de rand van de medaille.

Zie ook pagina 36 (bijgevoegd)

Voorts een overzicht dat ik ooit eens maakte van alle kruisen, medailles en gespen en de uitgereikte aantallen (negeer de rode aantekeningen, die dienden ooit een ander doel). Dit lijstje komt overeen met het overzicht uit "British Battles & Medals"
Bijlagen
img042.jpg
img041.jpg

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 20 Nov 2015, 10:49

Dan hebben we het over verschillende medailles. Van de Army Gold Medal zijn inderdaad twee groottes. Ik had het naast deze ook nog over de Maida Gold Medal, welke aan 13 officieren is verleend. Hier is maar 1 grootte van.

Hierbij een de set van Ross, waarin dus de MAIDA gesp zit.

Robert Ross - Ulster Museum.jpg
Henk-Willem

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 20 Nov 2015, 11:12

Je vroeg aanvankelijk naar de Maida gesp... Naar mijn idee hoort de Maida gesp niet op de Maida Medal maar op het lint van de Kleine Gouden Medaille gedragen te worden.
Het klopt dus wel dat behalve de 13 Maida Gold Medals ook 13 Maida gespen zijn verstrekt, welke behoren te worden gedragen op het lint van de Army Gold Medal respectievelijk de Army Small Medal.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 20 Nov 2015, 11:53

Maar zijn er daadwerkelijk 13 uitgereikt? Slechts vier van de 13 Maida medal ontvangers is na het ontvangen in aanmerking gekomen voor de army gold medal en cross. Het lijkt mij een beetje zinloos om de Maida medal en de gesp tegelijkertijd uit te reiken.
Henk-Willem

Terug naar “Groot-Brittannië”