Onderscheiden Russische soldaat.

D_Dutch

Onderscheiden Russische soldaat.

Berichtdoor D_Dutch » 29 Aug 2009, 17:40

Hallo,

Ik heb vandaag op de militariabeurs in Zwolle voor de eerste keer een foto van Russische soldaten gekocht.
Nu weet ik niet of de foto tijdens de Tweede Wereldoorlog is genomen, en welke onderscheidingen de Russische soldaat/officier draagt.
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? :)
Volgens mij draagt hij op zijn (voor hem) rechterborstzak de Znak "Gvardia", oftewel het Garde-Insigne.
Verder is hij volgens mij een майо́р, Majoor dus, maar dat kan ik fout hebben.
Hieronder de afbeelding;

Met vriendelijke groet,

Koen.

Henk-Willem
Moderator

Re: Onderscheiden Russische soldaat.

Berichtdoor Henk-Willem » 29 Aug 2009, 21:02

Het is inderdaad een garde insigne.
Kwa onderscheidingen is het wat lastig te zien voor mij. Volgens mij is de tweede op de eerste rij een Orde van de Rode Ster en de eerste van de tweede rij een overwinning op Duisland medaille. Maar Auke kan hier meer uitsluitsel op geven.
Ook denk ik dat de foto van na WOII is, aangezien de militair batons draagt. Maar ook hier weet Auke meer over.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Auke

Re: Onderscheiden Russische soldaat.

Berichtdoor Auke » 30 Aug 2009, 17:59

Batons werden in 1943 ingevoerd, maar dit is een naoorlogse foto (zeshoekige epauletten zijn naoorlogs, vijfhoekige oorlogs). De mannen links en rechts zijn majoors (twee strepen op de epaulette met één grote ster) en de man vooraan een luitenant (één streep met twee kleine sterren). De majoor links heeft inderdaad een Garde-Insigne. De batons zijn een beetje moeilijk af te lezen; de eerste moet haast wel een Soevorov, Koetoezov of Chmelnitski 2e Klasse zijn, de tweede een Rode Ster en de derde een Medaille voor Strijdverdiensten. Op de volgende rij zien we een Medaille voor de Overwinning op Duitsland en daarna een Medaille voor de Bevrijding van Warschau.

Terug naar “Rusland”