Ivan Ivanovitsj Kortsjev - Orde van de Rode Banier 223004

Auke

Ivan Ivanovitsj Kortsjev - Orde van de Rode Banier 223004

Berichtdoor Auke » 08 Jul 2009, 14:02

Ik heb deze ook al op andere fora gepost, maar ik vond de aanbeveling erg gaaf vanwege het citaat erin, dus daarom plaats ik hem ook hier. Deze Orde van de Rode Banier was een van mijn eerste Sovjetordes, en afgelopen week heb ik er de archiefdocumenten voor aangevraagd.

Ivan Ivanovitsj Kortsjev werd geboren op 6 oktober 1917 in het dorpje Sjkoedim in de oblast Penza. In 1932 had hij de middelbare school doorlopen en in 1935 ging hij naar de medische school in Koeznetsk, niet ver van zijn geboorteplaats. Hij werkte daarna als verpleger. In 1939 werd hij lid van de Communistische Partij en op 1 september van dat jaar ging hij in dienst bij het Rode Leger. Hij vocht in de Winteroorlog tegen de Finnen van december 1939 tot maart 1940, waarna hij naar de Militair-Politieke School in Smolensk ging.

In de Grote Vaderlandse Oorlog vocht Kortsjev bij de volgende fronten:

- Westelijke Front: juni 1941 - juni 1943
- Brjanskfront: juni 1943 - januari 1944
- Wit-Russische Front: januari 1944 - mei 1945

Hij werd door de jaren diverse malen bevorderd:

- Junior politroek: 2 juni 1941
- Politroek: 8 augustus 1941
- Senior politroek: 28 oktober 1942
- Kapitein: 28 november 1942
- Majoor: 16 december 1944
- Luitenant-kolonel: 27 april 1954

En deze onderscheidingen kreeg hij:

- Orde van de Rode Ster: 10 september 1943
- Orde van de Vaderlandse Oorlog 2e Klasse: 22 februari 1944
- Orde van de Rode Banier: 21 april 1945
- Medaille voor de Overwinning op Duitsland: 9 mei 1945
- Orde van de Rode Banier: 4 juni 1945
- Medaille voor de Inname van Berlijn: 9 juni 1945
- Medaille voor de Bevrijding van Warschau: 9 juni 1945
- Medaille voor 30 jaar Sovjetleger en -Vloot: 22 februari 1948

Kortsjev raakte tijdens de oorlog tweemaal gewond: licht gewond op 13 augustus 1941 in de buurt van Mogiljov en zwaar gewond in januari 1942 in de buurt van Vjazma. Hij bekleedde door de jaren heen diverse functies, bijna allemaal als plaatsvervangend commandant voor politieke zaken van een onderdeel. Als plaatsvervangend afdelingscommandant voor politieke zaken in het 135e Mortierregiment, 2e Mortierbrigade, 6e Doorbraak-Artilleriedivisie, werd hij op 19 maart 1945 voor een Orde van Lenin voorgedragen:

Een groep Duitsers van tegen de 2000 man drong op 11 maart 1945 in de buurt van het dorp Lüchentin, 1 kilometer ten zuiden van de kust van de Oostzee, door onze infanterie en brak door naar de gevechtsopstelling van de afdeling. Plaatsvervangend afdelingscommandant voor politieke zaken majoor Kortsjev, die zich bij de vuurpositie bevond, bereidde het personeel voor op het afslaan van de aanval van de Duitse infanterie met handvuurwapens en granaten.

Vooruitgeschoven waarnemers, die alvast vooruit waren gestuurd door kameraad Kortsjev, openden tegen 10:00 uur op 11 maart 1945 het vuur op de aanvallende Duitsers en gaven de vuurposities door dat een grote groep Duitsers zich op 400 meter afstand bevond.

Samen met majoor Gavrilov beval kameraad Kortsjev de waarnemers om te schieten met basislading en rechtstreeks te richten en de rest om te zijn voorbereid op het afslaan van de aanval met handvuurwapens. Toen de Duitsers op 100 meter afstand waren, deed kameraad Kortsjev zijn soldaten tot het aanvallen van de vijand overgaan, na met zijn eigen machinepistool 10 Duitsers en met een goed gerichte treffer van een granaat midden in een groep vijanden 5 Duitsers te hebben gedood. De vijandelijke aanval werd afgeslagen. Tegen de 80 vijandelijke soldaten en officieren werden gedood. Na 10 minuten brak een nieuwe groep Duitsers van tegen de 700 man uit de Berlijnse Junker-Marineluchtvaartschool door in de vuurposities van de afdeling. Majoor kameraad Kortsjev kwam helemaal omhoog uit de loopgraaf en riep met een stem vol van wil en overtuiging: “Kameraden, geen stap terug! We zullen sterven, maar niet terugtrekken!” Geestdriftig door het dappere voorbeeld van kameraad Kortsjev gingen de soldaten de vijand te lijf, waarbij in man-tegen-mangevechten 92 Duitsers werden gedood. Tijdens dit gevecht doodde kameraad Kortsjev persoonlijk 6 Duitse soldaten en 1 officier.

Op 12 maart 1945 organiseerde kameraad Kortsjev, na zijn patronen en granaten te hebben aangevuld, vanuit zijn batterij de compagnies en ging hij naar de aanval van de vuurposities. Hij verdreef de Duitsers uit het dorp Lüchentin en ging naar de kust van de Oostzee na de eerdere positie te hebben heroverd.

Voor de hierbij getoonde persoonlijke dapperheid en de organisatie van een sterke verdediging en het onderwijzen van zijn personeel verdient de onbevreesde kameraad Kortsjev de regeringsonderscheiding ‘Orde van Lenin’.

Later werd deze Leninorde verlaagd naar een Orde van de Rode Banier.

Kortsjev overleefde de oorlog en diende van 1945 tot 1947 in Duitsland. Daarna keerde hij weer terug naar de Sovjet-Unie. Met zijn vrouw Valentina Fjodorovna (geboren in 1918) woonde hij in Jaroslavl en kreeg hij twee zonen: Oleg in 1947 en Nikolaj in 1949. In 1950 studeerde hij aan Universiteit voor Marxisme-Leninisme.

Door de jaren heen bleef hij politiek officier in het Sovjetleger. In april 1955 was hij als luitenant-kolonel plaatsvervangend afdelingscommandant voor politieke zaken, dezelfde functie die hij in de oorlog ook al vervulde, en op 15 juli 1955 werd hij naar de reserve overgeplaatst.
Bijlagen
kortsjev.jpg
kortsjev1.jpg
kortsjev2.jpg

Roel
Moderator

Re: Ivan Ivanovitsj Kortsjev - Orde van de Rode Banier 223004

Berichtdoor Roel » 08 Jul 2009, 14:21

Ik heb hem op het GMIC al gezien, prachtig verhaal en citation!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Rusland”