Ivan Matvejevitsj Nosov - Orde van de V.O. 1e Klasse 88496

Auke

Ivan Matvejevitsj Nosov - Orde van de V.O. 1e Klasse 88496

Berichtdoor Auke » 25 Jun 2009, 00:45

Van Ivan Matvejevitsj heb ik alleen zijn Orde van de Vaderlandse Oorlog 1e Klasse. Hij kreeg ook nog een Orde van de Rode Ster en een Orde van de Vaderlandse Oorlog 2e Klasse, maar die heb ik helaas niet. Alledrie de onderscheidingen heb ik laten natrekken om een compleet plaatje te kunnen schetsen van korporaal Nosov.

Ivan Matvejevitsj Nosov werd in 1911 geboren in een dorpje in de oblast Jaroslavl. Hij rondde de basisschool af en trouwde met Feodosia Romanovna Tarapova.

Al in juni 1941 werd hij opgeroepen voor militaire dienst. Op 15 juni ging hij officieel in dienst bij het Rode Leger. Nosov kreeg vervolgens waarschijnlijk zijn opleiding en werd op 19 november 1941 ingedeeld bij het Leningradfront. Al op 20 februari 1942 sloeg het noodlot toe en raakte Nosov zwaar gewond. Een jaar later was hij weer op de been en werd hij ingedeeld bij het Noord-Westelijke Front. Op 7 maart 1943 en 13 september 1943 raakte hij licht gewond.

In oktober 1943 werd soldaat Nosov onderscheiden met de Orde van de Rode Ster:

Tijdens de aanval van onze onderdelen op 12 september 1943 droeg kameraad Nosov zorg voor de verbindingslijn van de observatiepost van de regimentscommandant. Ondanks het vijandelijke bombardement van de vijand in de buurt van de observatiepost zette kameraad Nosov het zorg dragen voor de lijn voort. De verbindingslijn werd op twaalf plaatsen doorbroken. Kameraad Nosov raakte gewond door een bomscherf. Eenmaal gewond zette hij zijn werk aan de lijn voort en de verbinding werd in tien minuten hersteld.

Voor getoonde moed en dapperheid verdient kameraad Nosov de regeringsonderscheiding Orde van de Rode Ster.

Hij werd later bevorderd tot korporaal en in juli 1944 onderscheiden met een Orde van de Vaderlandse Oorlog 2e Klasse:

Kameraad Nosov verzorgde op 17 juli 1944 de verbindingen van de observatiepost van de divisiecommandant. In deze periode opende de vijand een sterk mortiervuur. Kameraad Nosov raakte gewond, maar zette het zorg dragen voor de lijn voort. Dankzij de dapperheid en moed van kameraad Nosov bleef de verbindingslijn in de periode intact. Hierdoor werd de divisiecommandant in staat gesteld tijdig noodzakelijke opdrachten door te geven aan de chef-staf.

Kameraad Nosov verdient de regeringsonderscheiding Orde van de Vaderlandse Oorlog 2e Klasse.

Een maand later werd hij, werkzaam als telefonist in een verbindingscompagnie, weer voorgedragen voor een onderscheiding, ditmaal de hoge Orde van de Rode Banier:

In de nacht van 9 augustus 1944 legde korporaal Nosov onder hevig vijandelijk artillerievuur een telefoonkabel over de rivier de Visla [Wijssel]. In de loop van 9 augustus 1944 vocht de divisie om het bruggenhoofd uit te breiden op de linkeroever van de rivier.

De lijn werd zeven keer in het water doorbroken door vijandelijk artillerievuur en kameraad Nosov zwom erheen om de breuken te vinden en ze te repareren.

Dankzij zijn moed kon het commando de telefoonverbindingen in stand houden met de operationele groepen, de rivieroversteekplaats en de achterhoede van de divisie.

Voor getoonde moed en dapperheid verdient kameraad Nosov de regeringsonderscheiding Orde van de Rode Banier.

De aanbeveling werd opgesteld door de compagniescommandant en goedgekeurd door de chef van de verbindingstroepen van de divisie en de divisiecommandant, maar de korpscommandant besloot de onderscheiding te verlagen naar een Orde van de Vaderlandse Oorlog 1e Klasse (die op de scans hieronder). Op 9 september 1944 werd de orde officieel verleend.

Naast de hierboven beschreven drie onderscheidingen kreeg Nosov een Medaille voor de Overwinning op Duitsland. Hij overleefde de oorlog verder zonder kleerscheuren. Na de oorlog woonde hij in Kostroma en in september 1946 lag hij in een ziekenhuis. Er wordt geen melding gemaakt van zijn baan op dat moment. Hij werd geen lid van de Communistische Partij.
Bijlagen
ovo1_4_v.jpg
ovo1_4_a.jpg
Laatst gewijzigd door Auke op 27 Jun 2009, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed van Engeland
Moderator

Re: Ivan Matvejevitsj Nosov - Orde van de V.O. 1e Klasse 88496

Berichtdoor Ed van Engeland » 25 Jun 2009, 07:30

Een hoogst interessant verhaal Auke. Hoe heb je die gegevens gevonden, n.a.v. het nummer op de decoratie? Is dat een volgnummer dat correspondeert met een toegankelijk register? Ik ben niet bekend met medailleonderzoek in de voormalige Sovjet-Unie.
- sic Gloria transit Mundi -

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 25 Jun 2009, 08:28

Inderdaad wederom een interessante geschiedenis. De daden van iemand, meer dan 65 jaar terug, weer tot leven gewekt!

Kun je ons een korte introductie geven in het archiefonderzoek in Rusland?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Auke

Berichtdoor Auke » 25 Jun 2009, 11:15

Ik zal zo even een apart topic openen over archiefonderzoek.

Wat ik trouwens erg opmerkelijk vind, is hoe snel in een land als de Sovjet-Unie, dat toch als zeer bureaucratisch bekend staat, het verleningsproces van onderscheidingen doorlopen werd. Vaak nam dit maar een week in beslag. Neem nou Nosovs tweede onderscheiding. De voordracht hiervoor werd op 22 juli opgesteld, op 23 juli werd deze goedgekeurd door de divisiecommandant, op 28 juli goedgekeurd door de korpscommandant, op 31 juli officieel verleend en op 1 augustus werd het papierwerk verwerkt.

Terug naar “Rusland”