Vladimir Ivanovitsj Ivanov - Orde van de Rode Ster 103683

Auke

Vladimir Ivanovitsj Ivanov - Orde van de Rode Ster 103683

Berichtdoor Auke » 24 Jun 2009, 15:38

Het mooie aan de dapperheidsonderscheidingen uit de Sovjet-Unie is dat ze genummerd zijn en na te trekken zijn in het archief van het Russische Ministerie van Defensie. Doordat diverse verzamelaars lijsten hebben gemaakt met de serienummers van hun onderscheidingen en de bijbehorende verleningsdata, kun je zo ook een serienummer ruwweg aan een datum koppelen en kijken of een bepaalde onderscheiding het natrekken waard is.

Een paar jaar geleden schatte ik dat de volgende onderscheiding rond februari 1943 moest zijn verleend en hoopte ik vanwege mijn interesse voor de slag om Stalingrad dat deze onderscheiding voor acties tijdens deze slag zou zijn verleend, wat later ook waar bleek te zijn. Hieronder een samenvatting van de onderzoeksresultaten. Ik zal zo af en toe nog wat interessante resultaten posten.

Vladimir Ivanovitsj Ivanov werd in 1923 geboren in het plaatsje Karpovo in de rayon Znamenka in de oblast Smolensk. Hij woonde in Leningrad en zijn moeder heette Irina Ivanovna Ivanova. Hij werd opgeroepen voor militaire dienst door het Regionale Militaire Commissariaat in Vologda.

Op 25 februari 1942 ging Ivanov in dienst bij het Rode Leger. In september 1942 werd hij ingedeeld bij het Donfront. Hij was een soldaat in het 341e Zelfstandige Sappeursbataljon van de 233e Jagerdivisie.

Sappeur-verkenner V.I. Ivanov en de soldaten Doedarevitsj en Pesterevy werden in de gevechten om “Dorp Zonder Naam” op een gevechtsmissie gestuurd. De opdracht was een heuvelrug te veroveren [?] [?] waarop de Duitsers zich bevonden en onze aanvallende infanterie beschoten met machinegeweren op de flank en geweren. Soldaat Ivanov naderde ongemerkt de eerste bunker en wierp twee granaten door het raam, waardoor 5 Duitse soldaten werden gedood. Samen met Doedarevitsj en Pesterevy maakte hij vervolgens 23 Duitse soldaten krijgsgevangen. In de gevechten om de Barrikady-fabriek en -wijk op 2 februari 1943 gooide soldaat Ivanov granaten in een loopgraaf met Duitse soldaten die weerstand boden, waarbij 13 Duitse soldaten werden gedood en 18 Duitse soldaten en officieren krijgsgevangen werden gemaakt. Terwijl hij genieverkenning uitvoerde bij “Dorp Zonder Naam” ontdekte soldaat Ivanov 8 anti-tankmijnen en maakte hij ze onschadelijk.

De schattingen van gedode soldaten zijn net als luchtoverwinningen altijd sterk overdreven, maar je mag toch aannemen dat het regimentshoofdkwartier wel krijgsgevangenen kon tellen! De voordracht is ondertekend op 2 februari door de commandant van het 341e Zelfstandige Jagerbataljon, kapitein Pozdnjakov, en kort hierna goedgekeurd door de commandant van de 233e Jagerdivisie, generaal-majoor Barinov. De verlening vond al op 6 februari officieel plaats.

Ivanov raakte niet gewond tijdens de oorlog. In 1946 werd hij lid van de VLKSM (Komsomol). Later (ik heb geen idee wanneer) is Ivanov officier geworden en kort na de oorlog was hij als kapitein commandant van een tankcompagnie in het 112e Gemotoriseerde Tankregiment van de 22e Jagerdivisie van het 137e Jagerkorps in het Verre-Oostelijke Militaire District. Aangezien alle tanks gemotoriseerd zijn zullen hier wel gemotoriseerde aanvalskanonnen bedoeld worden, die bijvoorbeeld de Duitsers Sturmgeschütze zouden noemen.

Deze Rode Ster was Ivanovs enige dapperheidsonderscheiding. Hij kreeg verder nog wel een Medaille voor de Verdediging van Stalingrad, Medaille voor de Overwinning op Duitsland, Medaille voor 30 Jaar Sovjetleger en -Vloot, Medaille voor Militaire Verdienste (voor 10 jaar dienst) en een tweede Orde van de Rode Ster (voor 15 jaar dienst).
Bijlagen
orst3v.jpg
orst3a.jpg
res_4_3b.jpg

49thRecce

Re: Vladimir Ivanovitsj Ivanov - Orde van de Rode Ster 103683

Berichtdoor 49thRecce » 24 Jun 2009, 16:53

Mooi hoor,zeker met deze info!!
"Maybe I was brave, I don't know. At the time I was just doing the job, I didn't have time for other thoughts."—Private Johnson Beharry VC.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 24 Jun 2009, 21:45

Door zulke mogelijkheden tot onderzoek ga ik, als geschiedenisfreak, altijd twijfelen of ik niet Russische onderscheidingen erbij moet gaan verzamelen.....
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Auke

Berichtdoor Auke » 30 Jun 2009, 21:59

Van Ivanov had ik nog nooit het dienstdossier opgevraagd, dus dat heb ik afgelopen week maar een gedaan. Al na drie dagen had ik foto's van de archiefdocumenten in m'n mailbox en deze laten interessante info zien die nog niet in een van de twee documenten stond die ik al had.

Deze documenten laten naast het totale overzicht van bekleedde functies talloze kleine details zien. Ivanov trouwde met Ljoebov Nikolajevna Ivanova, die in 1910 was geboren en dus 13 jaar ouder dan hem was. In 1953 kregen ze een zoon, Joeri. In de oorlog was Ivanov nog maar een soldaat, maar na de oorlog klom hij nog behoorlijk hoog op. In 1948 slaagde hij aan de Tankschool van Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan, en daarna werd hij nog meerdere malen bevorderd:

- 03-06-1948: luitenant
- 21-04-1950: eerste luitenant
- 09-02-1952: kapitein
- 14-09-1961: majoor
- 30-04-1975: luitenant-kolonel

Dit ging uiteraard gepaard met een klim in functies, dus van pelotonscommandant naar compagniescommandant, etc.

En deze documenten bevatten ook nog twee foto's van onze onverschrokken militair. Op de eerste, van eind jaren '40, is hij een luitenant der tanktroepen in M1943-dienstuniform, en op de tweede, duidelijk een aantal jaar later gemaakt, heeft hij burgerkleding aan.
Bijlagen
ivanov1.jpg
ivanov2.jpg

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 01 Jul 2009, 16:24

Weer heel interessant. Ik kan niet wachten totdat ik antwoord heb. (Als er wat te vinden is in het archief)
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Rusland”