Hoogleraar levert uit protest Turkse onderscheiding in

Alex

Hoogleraar levert uit protest Turkse onderscheiding in

Berichtdoor Alex » 10 Mei 2016, 07:49

Erik-Jan Zurcher, hoogleraar Turkse talen en culturen aan de Universiteit Leiden, heeft zijn Turkse onderscheiding ingeleverd. Dat schrijft hij in een opinieartikel in NRC. ,,Ik moet dit nu doen. Als protest tegen het dictatoriale wanbeleid van president Erdogan in Turkije." Zurcher ontving in 2005 een gouden medaille uit handen van de Turkse minister van Buitenlandse Zaken vanwege zijn inspanning om Nederland en de Nederlandse politiek voor te lichten over Turkije. Nu heeft hij besloten om die medaille ,,netjes verpakt" terug te sturen. ,,Ik heb daar lang over geaarzeld", schrijft hij. ,,Zo'n demonstratief gebaar kan niet alleen mij schaden, maar ook de tientallen studenten en promovendi die ik in de loop der jaren heb begeleid en die naar Turkije zijn teruggekeerd."
Zurcher gaat verder: ,,Maar ik heb geen keus en moet dit nu doen. Juist omdat ik Turkijedeskundige heet te zijn. Ik had het bij het verkeerde eind. Turkije kan geen deel uitmaken van Europa. Dat zouden onze politieke leiders ook onomwonden moeten durven zeggen. Het is mooi geweest." Maandag werd bekend dat president Erdogan ook Mathias Döpfner, de president van de Duitse mediaconcern Axel Springer, wil aanklagen. Dat bracht de advocaat van Döpfner naar buiten. Axel Springer, uitgever van onder meer de tabloid Bild, koos eerder partij voor komiek Jan Böhmermann. Die is aangeklaagd vanwege het beledigen van het Turkse staatshoofd. Döpfner nam het in een open brief op voor de Duitse komiek Jan Böhmermann. ,,Ik vind zijn gedicht geslaagd. Ik heb er hard om moeten lachen'', schreef hij. ,,Ik sluit me, meneer Böhmermann, voorzichtigheidshalve inhoudelijk geheel en al aan bij uw formuleringen en honende opmerkingen.''

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... g-in.dhtml
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Terug naar “Azië”