Hulp bij ribbons gevraagd

Wilco Ver.

Hulp bij ribbons gevraagd

Berichtdoor Wilco Ver. » 30 Okt 2008, 11:20

Voor ik het elders probeer, wilde ik eerst eens de hulp hier vragen.
Op volgende foto ziet u een aantal ribbon bars:

Afbeelding

Ik ben op zoek naar de onderscheidingen behorende bij de ribbons op de onderste rij, uiters links en uiterst rechts.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 30 Okt 2008, 20:13

onderste rij uiterst links is de Franse Croix de Guerre 1940 - 1945
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 30 Okt 2008, 20:23

De middelste in de onderste rij is de Engelse Defence Medal.

Nog maar 1 te gaan....

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 30 Okt 2008, 20:51

Ik zit nou nogmaals naar deze set te kijken.

Naar mijn inzicht, ik hoor graag als ik het fout heb natuurlijk, kan deze set nooit van één en dezelfde persoon zijn en zitten de ribbons niet in de goede volgorde.

De Engelse en Franse ribbons zitten fout omdat de Franse Croix de Guerre 1940-1945 tussen de CVSM en de Defence medal in zit.

De reden waarom deze set niet van 1 persoon kan zijn is omdat de ribbons een te grote carriere vertegenwoordigen. Er zitten Tweede Wereld oorlogs campaign ribbons in deze set zitten maar ook een ribbon die pas in 1998 is goedgekeurd door de U.S.A.F.

Het gaat hier over de laatse ribbon in de 5de rij. Dit is de Military Training Instructor Ribbon.

Zou ik zo vrij mogen zijn om te vragen hoe u aan deze foto komt?

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 31 Okt 2008, 14:41

Mensen de ribbons kloppen, de man is in 1940 vrijwillig bij de Canadese Luchtmacht gegaan en vervolgens na deelname van de Amerikanen aan Wo2 opgenomen in de Army Air Corps. Deze man was commandant van een US Army Air Corps Troops Transport welke deelnam aan Normandië, Market Garden en de luchtlandingsoperatie bij de oversteek van de Rijn. De man is zeer gevierd bij de eenheid en tot recent betrokken bij reenactment in de VS van luchtlandingsoperaties. Na de Twede Wereldoorlog is de man als Reserve betrokken bij training en opleiding. De laatste onderscheidingen zijn in die zin met terugwerkende kracht verleend, iets wat heel gewoon is in de VS. De verlening is gegeven omdat hij manschappen trainde voor een officieel door de US Air Force erkende re-enacment unit.
O ja in de VS was men niet zo precies met de volgorde van met name buitenlandse onderscheidingen.

Linksonder is niet de Franse Croix de Guerre, die zit in de rij erboven middenin.
Afbeelding

Links onder lijkt in opzet op een Franse Crois de Guerre, maar heet goudkleurige banden.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 31 Okt 2008, 15:47

Wilco Ver. schreef:Mensen de ribbons kloppen, de man is in 1940 vrijwillig bij de Canadese Luchtmacht gegaan en vervolgens na deelname van de Amerikanen aan Wo2 opgenomen in de Army Air Corps. Deze man was commandant van een US Army Air Corps Troops Transport welke deelnam aan Normandië, Market Garden en de luchtlandingsoperatie bij de oversteek van de Rijn. De man is zeer gevierd bij de eenheid en tot recent betrokken bij reenactment in de VS van luchtlandingsoperaties. Na de Twede Wereldoorlog is de man als Reserve betrokken bij training en opleiding. De laatste onderscheidingen zijn in die zin met terugwerkende kracht verleend, iets wat heel gewoon is in de VS. De verlening is gegeven omdat hij manschappen trainde voor een officieel door de US Air Force erkende re-enacment unit.
O ja in de VS was men niet zo precies met de volgorde van met name buitenlandse onderscheidingen.

Linksonder is niet de Franse Croix de Guerre, die zit in de rij erboven middenin.
Afbeelding

Links onder lijkt in opzet op een Franse Crois de Guerre, maar heeft goudkleurige banden.

Dan zat ik er naast.

Het leek mij alleen erg vreemd dat een Tweede Wereld oorlogsveteraan nog in actieve dienst was in 1998 om de Military Training Instructor Ribbon te ontvangen.

Het klopt dat het met terugwerkende kracht is uitgegeven maar nummer 3 van de 6 criteria is: "The authorization to wear the ribbon is retroactive for any individual who has successfully completed 12 months duty as an MTI and is currently on active duty or a member of a reserve component as of the establishment date (7 Dec 98 )".

Maar door uw verhaal is het nu duidelijk.

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 01 Nov 2008, 13:42

Overigens voor de geïnteresseerden het gaat hier om Colonel Loyd G. Neblett, voormalig commandant 301st Troop Carrier Squadron, 441st Troop Carrier Group.

Maar buiten iedere andere discussie, blijft staan de vraag of iemand de ribbons weet te identificeren op de onderste rij aan de linker en de rechterkant.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 06 Nov 2008, 01:14

Ik heb de vraag die u hier stelde toch op een Amerikaans forum gesteld om te kijken of die misschien verder kwamen dan wij.

Zij wisten ook niet welke medaille het batton links onder vertegenwoordigd maar degene rechts onder zou van een lokale veteranen organisatie zijn.

Nou niet om weer van u vraag af te wijden, maar ook op dat forum kwamen er opmerkingen over de echtheid van deze ribbonset.

Hieronder de link naar het onderwerp:

http://www.usmilitariaforum.com/forums/ ... opic=29776

Daarnaast heb ik ook een link gevonden met informatie over de betreffende veteraan, die u waarschijnlijk zelf al heeft gevonden, het is ook maar meer voor het idee.

http://www.wwiiadt.org/Our_Heroes/Neblett/Neblett.htm

NLLegioen

Medaille links onder

Berichtdoor NLLegioen » 01 Dec 2008, 14:09

Mooie discussie,

Ik weet nog goet dat ik zelf enige tijd geleden met dit probleem worstelde.
Ik kreeg een Franse barette met daarin een rood-goud gesteept lint, verder identiek aan het croix de guerre 1939-1945.
De oplossing kwam toen ik weer enige tijd later een croix de guerre 1939-1945 met eenzelfde lint kocht.
Het betreft een typische verkleuring van het groene deel van oudere croix de guerre linten.
Mijn conclusie, deze man heeft in zijn baton reeks twee maal het croix de guerre opgenomen, eenmaal met zilveren palm (oude verkelurde lint) en een keer zonder citation niveau (moderne lint).
Wat rechtsonder is weet ik ook niet een foto met iets meer detail zou kunnen helpen.

Groet
Frans

Sine Pari

Berichtdoor Sine Pari » 05 Jun 2009, 20:46

Beste Wilco Ver. ik wil hier ongraag een oude post nogeens oprakelen, maar aangezien mij het een en ander opvalt wou ik toch even wat vragen? Ken je deze "Colonel", en je hoe weet je dat hij legit is?

Er zitten op zijn rack namelijk ondermeer de Army Service Ribbon en de Army Overseas Service ribbon. Beide ribbons (er bestaan geen medals voor) waren Effective na August 1st 1981. Om deze ribbons te hebben had men na deze datum in active dienst van de U.S. Army moeten zijn, zelfs bij terug werkende kracht. Dit zou dus betekenen dat deze "colonel" rond 1942 in dienst van de Army is getreden, daarna in 1947 deel ging uitmaken van de Air Force en weer in de Army was op of na August 1st 1981. De foto is van een Army Air Corps Lieutenant Colonel, als het zo als het lijkt om silvere oak leaves gaat. En dan zou deze beste man enkel met de rang van Colonel uit dienst zijn getreden? Ik als simple 1st Sergeant kan er natuurlijk naast liggen, maar het lijkt me zeer sterk als het hier om een legit veteraan gaat.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

love4history

Berichtdoor love4history » 09 Jun 2009, 07:58

Hmm... de kleuren doen me niet vreemd, maar waar heb ik dit nog gezien... De rij erboven midden is dus het Franse CdG 40-45. Rij onderaan midden is de Defence Medal. Ofwel is onze gezochte medaille dus de laatste Franse in de rij of de eerste Britse. Ik denk eerder Brits, het palmpje doet me denken aan een MiD embleem. Wat is het meest rechtse lint tweede rij van onder?

Never mind: reeds gevonden: Canadian Volunteer Service Medal 1940-1945. Onze gezochte medaille kan dus ook Canadees zijn (of nog iets anders....)

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 09 Jun 2009, 08:52

war medal met mid komt na de defence medal en niet ervoor.
het lint klopt ook niet als het een mid zou zijn!

love4history

Berichtdoor love4history » 09 Jun 2009, 10:35

Weet ik. Is niet het lint van de War Medal trouwens

Ik zei gewoon dat het palmpje me deed denken aan een MiD

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 09 Jun 2009, 10:36

Het rare is ook, buiten de set in zijn geheel, dat er geen Engelse War Medal bij zit (wat een beetje vreemd overkomt door de aanwezigheid van de CVSM en de Defence Medal).

Daarnaast is dit ook geen Engels MID embleem, het lijkt meer op de palm die op de Vietnam Gallentry Cross. Maar dit kan ook niet want daarvoor klopt de baton niet waar het vermeende MID embleem op zit.

Al met al blijf ik er bij dat de set niet zo is zoals hij zou moeten zijn (als hij bij de betreffende, toch zeker zeer interessante, man zou moeten horen).

love4history

Berichtdoor love4history » 09 Jun 2009, 15:03

Heb het geheel eens goed bekeken en eens serieus gegrasduind op het net en ik moet akkoord gaan met Frans:
Het betreft een typische verkleuring van het groene deel van oudere croix de guerre linten.
Mijn conclusie, deze man heeft in zijn baton reeks twee maal het croix de guerre opgenomen, eenmaal met zilveren palm (oude verkelurde lint) en een keer zonder citation niveau (moderne lint).
Wat rechtsonder is weet ik ook niet een foto met iets meer detail zou kunnen helpen.
Groet
Frans

Heb verkleurde CdG ribbonbars gezien die exact hetzelfde beeld tonen als op de foto...

Terug naar “Noord-Amerika”