Presidential Medals of Freedom uitgereikt

Alex

Presidential Medals of Freedom uitgereikt

Berichtdoor Alex » 26 Nov 2014, 16:50

Meryl Streep en Stevie Wonder kregen een Presidential Medal of Freedom. Dat meldt het Witte Huis. De hoge eer kwam deze maand toe aan negentien bijzondere Amerikanen. President Barack Obama huldigde de groep op 24 november in het Witte Huis. "Van activisten die vochten voor verandering tot kunstenaars die de verste uithoeken van onze verbeelding opzochten. Van wetenschappers die Amerika op het scherpst van de snede hielden tot ambtenaren die nieuwe hoofdstukken aan onze geschiedenis hebben toegevoegd. Deze burgers hebben bijzondere bijdragen geleverd aan ons land en de wereld", zo meldt Obama in een statement.
President Obama prijst Meryl Streep als "één van Amerika's leading ladies". Dat zei hij toen hij een Presidential Medal of Freedom uitreikte aan de actrice. "Ik hou van Meryl Streep", zei de Amerikaanse president. "Haar man weet dat ik van haar hou. Michelle weet dat ik van haar hou. Er is niks dat ze er tegen kunnen doen." De actrice kreeg vervolgens de hoge onderscheiding uitgereikt in het Witte Huis. Ook de andere geëerde ontvangers werden overladen door complimenten en luchtige anekdotes door Obama. "Toen ik elf was kocht ik van mijn zakgeld mijn eerste album, dat was van Stevie Wonder", vertelde hij voordat de blinde zanger de medaille omgehangen kreeg. "Dat album heb ik compleet versleten."
Onder anderen danser en choreograaf Alvin Ailey (postuum), schrijfster Isabel Allende, actrice Marlo Thomas, golfer Charles Sifford, Ethel Kennedy en Tom Brokaw werden eveneens vereerd met de presidentiële onderscheiding.
Eerder werden onder meer Oprah Winfrey, Bill Clinton, Bob Dylan en Walt Disney gesierd met de medaille. De medaille wordt bijna ieder jaar uitgereikt en is de hoogste onderscheiding voor burgers in de VS.

Bronnen:
http://www.nu.nl/achterklap/3925519/oba ... onder.html
http://www.nu.nl/achterklap/3937139/oba ... treep.html
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Terug naar “Noord-Amerika”