Medaillelint Amerikaanse onderscheidingen

officier

Re: Medaillelint Amerikaanse onderscheidingen

Berichtdoor officier » 07 Feb 2014, 13:32

officier schreef:Zal een foto posten als alles is opgemaakt.
Het heeft even mogen duren, maar het resultaat mag er naar mijn mening zijn. Met dank aan Onderscheidingenhuis St. Oedenrode.
Bijlagen
klein model.jpeg
groot model.jpeg
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 07 Feb 2014, 17:27

Netjes gedaan, maar ben niet anders gewend van ze! Goed bezig en... HDTV! :mrgreen:
"If you've done it, it ain't bragging"

RD

Berichtdoor RD » 07 Feb 2014, 18:29

Ik wil de pret niet bederven hoor, maar de miniaturen horen toch aan de onderkant van de rij op gelijk hoogte te hangen...?

officier

Berichtdoor officier » 07 Feb 2014, 19:05

RD schreef:Ik wil de pret niet bederven hoor, maar de miniaturen horen toch aan de onderkant van de rij op gelijk hoogte te hangen...?

Je ziet ze waarbij de onderzijde van de medailles/kruizen gelijk is en waarbij de onderzijde van het lint gelijk is. Wat officieel is, is mij niet bekend. Heb nog nooit een boek of voorschrift over opmaak gezien. Persoonlijk vind ik dit mooier.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Feb 2014, 19:22

Mooie set! Bijzonder ook die Amerikaanse Army Commendation Medal, die heeft niet iedereen :)
Van de opmaak van miniaturen weet ik niet zoveel, ik zie hier nu dat men 2 uitzendingen (met dezelfde operatie) met een cijfer "2" op het lint aangeeft i.p.v. een cijfer op de gesp. Hoe gaat het nu als er een deelname aan een andere operatie bij komt? Extra gesp en cijfer 3? Of alleen een extra gesp?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

officier

Berichtdoor officier » 07 Feb 2014, 19:41

Spraakverwarring schreef:Mooie set! Bijzonder ook die Amerikaanse Army Commendation Medal, die heeft niet iedereen :)
Van de opmaak van miniaturen weet ik niet zoveel, ik zie hier nu dat men 2 uitzendingen (met dezelfde operatie) met een cijfer "2" op het lint aangeeft i.p.v. een cijfer op de gesp. Hoe gaat het nu als er een deelname aan een andere operatie bij komt? Extra gesp en cijfer 3? Of alleen een extra gesp?

Op het groot model HVO een extra gesp, op baton HVO een 3. Voor de miniatuur HVO bestaan ook gespen 2-ISAF, maar die zie je niet vaak. Het zou vreemd zijn een extra gesp en een 3 te doen. Met de gesp 2-ISAF zou er een gesp bij kunnen. Anders alleen een 3, denk ik.

Alex

Berichtdoor Alex » 07 Feb 2014, 20:11

Volgende vraag: waarom zijn de miniaturen half over elkaar i.p.v. naast elkaar opgemaakt? Het zijn er niet zoveel dat het niet naast elkaar zou passen.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Feb 2014, 20:14

officier schreef:Op het groot model HVO een extra gesp, op baton HVO een 3. Voor de miniatuur HVO bestaan ook gespen 2-ISAF, maar die zie je niet vaak. Het zou vreemd zijn een extra gesp en een 3 te doen. Met de gesp 2-ISAF zou er een gesp bij kunnen. Anders alleen een 3, denk ik.
De vervolgvraag zou dan zijn: wat als nu 2x aan een andere operatie wordt meegedaan, bv een multinationale operatie. 2 verschillende gespen (resp. ISAF en MULTINATIONALE OPERATIES) en 2x het cijfer 2, of 1x het cijfer 4 op het miniatuur?

René

Berichtdoor René » 07 Feb 2014, 20:34

Mooi set!

V.w.b. de gesp(en) en nummer(s) op het miniatuur geeft het instellingsbesluit Herinneringsmedaille Vredesoperaties geen uitsluitsel.

Het instellingsbesluit spreekt helemaal niet over het mogen dragen van een miniatuur medaille met gesp(en).
Dit in tegenstelling tot de instellingsbesluiten van de Herinneringsmedaille VN-Vredesoperaties en de Herinneringsmedaille Multinationale Operaties (art 8.2. "Het is de begiftigde vergund een medaille, eventueel met gesp(en), van verkleind model te dragen.").
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 07 Feb 2014, 20:36

officier schreef:
Spraakverwarring schreef:Mooie set! Bijzonder ook die Amerikaanse Army Commendation Medal, die heeft niet iedereen :)

Op het groot model HVO een extra gesp, op baton HVO een 3. Voor de miniatuur HVO bestaan ook gespen 2-ISAF, maar die zie je niet vaak. Het zou vreemd zijn een extra gesp en een 3 te doen. Met de gesp 2-ISAF zou er een gesp bij kunnen. Anders alleen een 3, denk ik.

Hier kan ik wel antwoord op geven; daar is geen (eenduidige) regelgeving over.

De gespen 2-ISAF voor de miniatuur HVO heb ik nog nooit gezien en ook bij Onderscheidingenhuis St Oedenrode kennen ze deze niet; zelf heb ik de gespen "SFOR" en "2-ISAF" op mijn grootmodel HVO zitten, op de miniatuur heb ik de gesp "SFOR", de gesp "ISAF" en hierboven dezelfde 2 als officier (zie foto). Na gevraagd te hebben waarom dan een 2 was het antwoord dat er geen gespen "2-ISAF" voor de miniatuur HVO in omloop waren en dat de "2" refereert aan de "ISAF" gesp. Er zit dus bij mij geen "3" op, zoals hierboven gedacht; achteraf had ik liever 2 x dezelfde "ISAF" gesp onder elkaar gehad (dat zie je wel vaker), nu ziet het er wat vreemd uit. Bij de eerstvolgende keer dat ik mijn set op laat maken ga ik dit voorstellen.
Bijlagen
65CEDF69.jpg
65CEDF69.jpg (9.56 KiB) 7555 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Iron Mike op 07 Feb 2014, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

officier

Berichtdoor officier » 07 Feb 2014, 20:44

MCPJSmits schreef:Hier kan ik wel antwoord op geven; daar is geen (eenduidige) regelgeving over.

De gespen 2-ISAF voor de miniatuur HVO heb ik nog nooit gezien en ook bij Onderscheidingenhuis St Oedenrode kennen ze deze niet; zelf heb ik de gespen "SFOR" en "2-ISAF" op mijn grootmodel HVO zitten, op de miniatuur heb ik de gesp "SFOR", de gesp "ISAF" en hieronder dezelfde 2 als officier. Na gevraagd te hebben waarom dan een 2 was het antwoord dat er geen gespen "2-ISAF" voor de miniatuur HVO in omloop waren en dat de "2" refereert aan de "ISAF" gesp. Er zit dus bij mij geen "3" op, zoals hierboven gedacht; achteraf had ik liever 2 x dezelfde "ISAF" gesp onder elkaar gehad (dat zie je wel vaker), nu ziet het er wat vreemd uit. Bij de eerstvolgende keer dat ik mijn set op laat maken ga ik dit voorstellen.
De miniatuurgesp 2-ISAF bestaat wel. Zie onderstaande afbeelding van de miniaturen van Lkol van de Riet Afbeelding
Laatst gewijzigd door officier op 07 Feb 2014, 20:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 07 Feb 2014, 20:50

officier schreef:
MCPJSmits schreef:Hier kan ik wel antwoord op geven; daar is geen (eenduidige) regelgeving over.

De gespen 2-ISAF voor de miniatuur HVO heb ik nog nooit gezien en ook bij Onderscheidingenhuis St Oedenrode kennen ze deze niet; zelf heb ik de gespen "SFOR" en "2-ISAF" op mijn grootmodel HVO zitten, op de miniatuur heb ik de gesp "SFOR", de gesp "ISAF" en hieronder dezelfde 2 als officier. Na gevraagd te hebben waarom dan een 2 was het antwoord dat er geen gespen "2-ISAF" voor de miniatuur HVO in omloop waren en dat de "2" refereert aan de "ISAF" gesp. Er zit dus bij mij geen "3" op, zoals hierboven gedacht; achteraf had ik liever 2 x dezelfde "ISAF" gesp onder elkaar gehad (dat zie je wel vaker), nu ziet het er wat vreemd uit. Bij de eerstvolgende keer dat ik mijn set op laat maken ga ik dit voorstellen.
De miniatuurgesp 2-ISAF bestaat wel. Ik heb 'm één keer gezien bij dhr. Frits Becht in Harderwijk.

Zei ook niet dat hij niet bestond, alleen dat ik hem nog nooit had gezien en ze hem in St Oedenrode ook niet kennen/ gebruiken (erg jammer).

Alex

Berichtdoor Alex » 07 Feb 2014, 21:04

Kunnen we meteen de opmaak van de miniaturen vergelijken. Ik vind naast elkaar en de onderkant gelijk veel mooier en strakker. De Nederlandse gesp 2-ISAF op de NAVO medaille is niet juist, maar wel elegant.
Wat is trouwens de medaille met het rode lint? Waarschijnlijk iets van de Maltezer orde, gezien het Maltezer kruis. Is deze officieel toegestaan?
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 07 Feb 2014, 21:11

officier schreef:

De miniatuurgesp 2-ISAF bestaat wel. Zie onderstaande afbeelding van de miniaturen van Lkol van de Riet Afbeelding

Hmmm, dan ga ik ze dat daar maar eens vertellen de eerstvolgende keer! Is toch veel mooier, vind je niet? Wel inderdaad jammer van de 2-ISAF op de NAVO miniatuur; het is OF op de manier zoals jij (officier) hem hebt OF niet (zoals bij mij).

officier

Berichtdoor officier » 07 Feb 2014, 21:16

Alex schreef:Wat is trouwens de medaille met het rode lint? Waarschijnlijk iets van de Maltezer orde, gezien het Maltezer kruis. Is deze officieel toegestaan?
Dat is de Ruban Rouge van de souvereine militaire Orde van Malta. Dit is één van de erkende ridderorden. Of de Ruban Rouge gedragen mag worden weet ik echter niet.

officier

Berichtdoor officier » 07 Feb 2014, 21:18

MCPJSmits schreef:Hmmm, dan ga ik ze dat daar maar eens vertellen de eerstvolgende keer! Is toch veel mooier, vind je niet? Wel inderdaad jammer van de 2-ISAF op de NAVO miniatuur; het is OF op de manier zoals jij (officier) hem hebt OF niet (zoals bij mij).
Vind het ook mooier. Helemaal in het geval van een tweede gesp (zoals bij jou).

René

Berichtdoor René » 08 Feb 2014, 13:00

Alex schreef:Volgende vraag: waarom zijn de miniaturen half over elkaar i.p.v. naast elkaar opgemaakt? Het zijn er niet zoveel dat het niet naast elkaar zou passen.

De Kanselarij der Nederlandse Orden geeft in hun uitreikstuk "Draagwijzer" (http://lintjes.nl/download) middels een foto aan dat de miniaturen naast elkaar dienen te hangen.
Dit is mi ook niet verwonderlijk daar grootmodel onderscheidingen, hangend aan het lint, eveneens naast elkaar hangen en niet overlappend.

(Ter verdediging moet ik dan weer wel stellen dat de Kanselarij in hetzelfde schrijven stelt dat maximaal twee grootmodel onderscheidingen, hangend aan het lint, naast elkaar mogen worden gedragen, hetgeen voor miniaturen weer niet op gaat.)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 08 Feb 2014, 13:37

Ik denk dat de conclusie te rechtvaardigen is dat er op het gebied van miniaturen, behalve de draagvolgorde, verder hoegenaamd niets formeel is voorgeschreven. Mij lijkt dat de miniaturen zo veel mogelijk de modelversierselen zouden moeten volgen, het is immers een verkleinde uitvoering daarvan. Dus bijvoorbeeld geen Nederlandse "2-ISAF" gesp op een NATO-medal, maar slechts één gesp en geen (losse) cijfers indien de deelnames aan ISAF voor 2011 plaatsvonden. Naar analogie lijken me de cijfers op het lint van de HVO "buitenmodel" als er ook miniatuur-gespen bestaan met cijfer op de gesp. Overigens weet ik niet of alle beschikbare gespen voor de HVO ook allemaal in miniatuur bestaan.
Mijn miniaturen heb ik, op de inhuldigingsmedaille na die je alleen bij 's Rijks Munt kunt bestellen, bij Van Wielik gekocht maar ik weet niet of die ze zelf maakt of elders betrekt. Weet iemand dit? Verder lijken me miniaturen toch vooral "voor de heb", dat geldt in ieder geval voor mij; ik heb ze voor de aardigheid aangeschaft maar tot nu toe nog nooit daadwerkelijk gedragen.

officier

Berichtdoor officier » 08 Feb 2014, 14:07

Spraakverwarring schreef:Ik denk dat de conclusie te rechtvaardigen is dat er op het gebied van miniaturen, behalve de draagvolgorde, verder hoegenaamd niets formeel is voorgeschreven. Mij lijkt dat de miniaturen zo veel mogelijk de modelversierselen zouden moeten volgen, het is immers een verkleinde uitvoering daarvan. Dus bijvoorbeeld geen Nederlandse "2-ISAF" gesp op een NATO-medal, maar slechts één gesp en geen (losse) cijfers indien de deelnames aan ISAF voor 2011 plaatsvonden. Naar analogie lijken me de cijfers op het lint van de HVO "buitenmodel" als er ook miniatuur-gespen bestaan met cijfer op de gesp. Overigens weet ik niet of alle beschikbare gespen voor de HVO ook allemaal in miniatuur bestaan.
Ik denk dat het tijd wordt dat er een voorschrift komt, waarin de exacte wijze van opmaak voor groot model, klein model en batons staat beschreven. Zowel de wijze waarop de linten dienen worden opgemaakt, de soorten gespen en numerals, enz. Op dit moment is er te veel verschil mogelijk, zonder dat het buiten de "regelgeving" gaat.
Spraakverwarring schreef:Mijn miniaturen heb ik, op de inhuldigingsmedaille na die je alleen bij 's Rijks Munt kunt bestellen, bij Van Wielik gekocht maar ik weet niet of die ze zelf maakt of elders betrekt. Weet iemand dit? Verder lijken me miniaturen toch vooral "voor de heb", dat geldt in ieder geval voor mij; ik heb ze voor de aardigheid aangeschaft maar tot nu toe nog nooit daadwerkelijk gedragen.
Voor mij is het niet voor de heb; ik draag de miniaturen met enige regelmaat. Buiten dat, het moet gewoon kloppen.

Terug naar “Noord-Amerika”