Amerikaanse veteranen woest over drone-medaille

Iron Mike

Amerikaanse veteranen woest over drone-medaille

Berichtdoor Iron Mike » 19 Mar 2013, 17:36

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... ille.dhtml

Wat vinden de leden van het forum van deze onderscheiding en daarnaast van de huidige plek in de rangorde?
"If you've done it, it ain't bragging"

officier

Re: Amerikaanse veteranen woest over drone-medaille

Berichtdoor officier » 19 Mar 2013, 20:32

De Distinguished Warfare Medal (DWM) is ingesteld voor buitengewone prestaties (extraordinary achievements) met directe impact op militaire operaties (combat operations and other military operations) waarbij de prestatie erkenning verdient boven het niveau van de Bronze Star Medal, aldus het instellingsbesluit met de bijbehorende brief. Hierbij wordt tevens aangegeven dat er opzettelijk geen geografische limieten aan de toekenning verbonden zijn. Er wordt tevens in de begeleidende brief aangegeven dat gezien de positie van de onderscheiding; de level of precedence, de prestaties van de persoon waaraan de onderscheiding wordt toegekend van een dusdanig uitzonderlijk niveau (exceptional and outstanding) moet zijn, dat het hem/haar duidelijk onderscheid van anderen in een vergelijkbare situatie.

Ik begrijp de instelling van deze combat-related award, gezien de bijdrage van bijvoorbeeld drones (en dus hun bedienaars) in hedendaagse operaties. De andere combat-related awards kennen, voor zover bij mij bekend, de beperking dat de persoon welke de onderscheiding wordt toegekend gevarengeld (danger pay) ontvangt. In het voorbeeld van de bedienaars van Drones gaat dit niet op.

Wat betreft de level of precedence. Gezien de mate van uitzonderlijkheid van de prestatie, hoger dan dit van de Bronze Star Medal, snap ik ook de positie van de onderscheiding ten opzichte van bijvoorbeeld de Bronze Star Medal. Laten we vooral niet vergeten dat een Bronze Star Medal toegekend kan worden voor meritorious service in het inzetgebied en niet alleen voor "heldendaden" wat velen denken. De DWM kan juist niet voor heldendaden (acts of valor) worden toegekend.

Tegelijkertijd kan ik mij de ophef goed voorstellen, maar naar mijn mening heeft dat meer te maken met het durven erkennen van de bijdrage van bijvoorbeeld Drones en hun bedienaars in de hedendaagse combat operations, dan met de positie van de onderscheiding.

Blijft natuurlijk wel de vraag wat voor exceptionele prestatie iemand moet leveren om deze onderscheiding toegekend te krijgen.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Terug naar “Noord-Amerika”