65e herdenking D-Day, Normandië

Wilco Ver.

Re: 65e herdenking D-Day, Normandië

Berichtdoor Wilco Ver. » 05 Feb 2012, 17:09

De halsorder met geel-blauw lint is overigens de Order of Saint Maurice
http://www.infantryassn.com/pages/awards.html

De andere om zijn hals lijkt me een lokale Franse gezien het lint.

De Air Medal kan overigens in overeenstemming zijn met zijn Glider Pilot Badge.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 05 Feb 2012, 17:50

Wilco Ver. schreef:De andere om zijn hals lijkt me een lokale Franse gezien het lint.

Dit zou zelfs een Nederlandse medaille kunnen zijn, gezien het rood-wit-blauwe lint en op de medaille zijn boven de kerk de letters ENTE te zien, mogelijk een onderdeel van het woord GEMEENTE, als iemand de kerk en het huis herkent is daar misschien wel uit te komen...
- sic Gloria transit Mundi -

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 05 Feb 2012, 18:13

Dit zou zelfs een Nederlandse medaille kunnen zijn, gezien het rood-wit-blauwe lint en op de medaille zijn boven de kerk de letters ENTE te zien, mogelijk een onderdeel van het woord GEMEENTE, als iemand de kerk en het huis herkent is daar misschien wel uit te komen...

Zou kunnen, hoewel er volgens mij weinig gemeentelijke penningen of onderscheidingen zijn met een halslint. De meesten zijn een losse penning of een draagspeld. De tekst kan evengoed latijn of Frans zijn.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 05 Feb 2012, 18:33

Het hoeft geen door de gemeente officieel ingestelde belonings- of erepenning te zijn.
[charcherend] In 1995, maar ook in andere jubeljaren, waren er veel lokale commitees die handenvol herdenkings- en onofficiële erepenningen uitdeelden aan iedere bejaarde met een baret op. Daarbij werd meestal niet naar de staat van dienst gevraagd, het feit dat iemand in de bus met veteranen zat of een blazer met speldjes en zo droeg was vaak al voldoende. Per slot van rekening waren dergelijke medailles niet duur, je kon ze bij veel bedrijven die ook sportmedailles maakten bestellen.

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 05 Feb 2012, 20:15

Het hoeft geen door de gemeente officieel ingestelde belonings- of erepenning te zijn.
[charcherend] In 1995, maar ook in andere jubeljaren, waren er veel lokale commitees die handenvol herdenkings- en onofficiële erepenningen uitdeelden aan iedere bejaarde met een baret op. Daarbij werd meestal niet naar de staat van dienst gevraagd, het feit dat iemand in de bus met veteranen zat of een blazer met speldjes en zo droeg was vaak al voldoende. Per slot van rekening waren dergelijke medailles niet duur, je kon ze bij veel bedrijven die ook sportmedailles maakten bestellen.

Gezien de andere onderscheidingen die hij draagt verwacht ik dit persoonlijk niet, maar ik hoop dat iemand er een voorbeeld van heeft zodat we deze kunnen identificeren. Overigens heb ik dergelijke penningen nog niet in deze vorm met halslint gezien, dus ik hoop dat iemand er afbeeldingen van heeft.

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 05 Feb 2012, 20:39

De nog onbekende halsonderscheiding kan overigens ook gewoon Amerikaans zijn. Ik heb tot nu toe op internet diverse van dergelijke 'onderscheidingen' met rood-wit-blauw halslint gezien uitgegeven door organisaties die zich richten op veteranen van een specifieke gebeurtenis dan wel uitgerijkt door een Amerikaanse stad tijdens één van de Veteran Day's.

Kapitein

Berichtdoor Kapitein » 11 Jun 2012, 13:12

Ik heb deze veteraan in 1994 voor het eerst ontmoet, het is William Ryan en een zeer bekend en inderdaad afgezwaaid als veteraan met 3 oorlogen op zijn naam.
Toen ik hem aansprak zei ik dat hij de echte private Ryan wel zou zijn met zoveel onderscheidingen, wat volgde was een boeiend verhaal. Mooi dat hij 15j later weer naar Normandy is gegaan!
Begonnen op zijn 17e als matroos bij de koopvaardij; 3 gevaarlijke reizen gemaakt naar Moermansk en hierna voor infanterie getekend, gewond geraakt op Omaha beach, heeft hierna getekend voor de para's 82nd AB en is oa gedropt in Holland en heeft gevochten in de Ardennen tijdens de Bulge.
Uiteindelijk in Tjechie einde vd oorlog meegemaakt, hierna beroeps geworden.
Nog steeds zeer trots op D-day actie, I Co , 16th inf reg. Geland op Fox green om 8uur. (3rd wave)
Dit is een echte hero en interessante man om mee te praten. Bill heeft 30j gediend en is mid jaren 60 inderdaad ook advisor geweest in Vietnam naast zijn tour in Korea. Afgezwaaid als CSM.
(Zijn gegevens zijn ook te vinden op site van 16inf reg)
De hals "onderscheidingen" zijn hem gegeven door veteranen associaties om hem te eren.
Link http://d-dayrevisited.co.uk/veterans/bill-ryan.html
Kapitein

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 11 Jun 2012, 14:42

Bedankt Kapitein voor deze interessante toevoeging waardoor deze imposante, maar tot dusver anonieme "chest" een identiteit heeft gekregen.
Waar het op dit onderscheidingenforum vooral om draaide, waren zijn onderscheidingen en met name de tot dusver niet geïdentificeerde.

Kapitein

Berichtdoor Kapitein » 11 Jun 2012, 16:20

Een zeer bijzondere set en zonder twijfel allemaal correct en verdient door deze veteraan.
Man heeft dus met 82ste in het Nijmeegse of Groesbeekse gesprongen.
Vermoed ook dat 2e hals order inderdaad een NL gemeentelijke (xxxeente)veteranen onderscheiding is maar van welke?
Hier een duidelijke foto, misschien toch Frans?
http://www.flickr.com/photos/heraldpost/3613046593/
Kapitein

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 13 Jun 2012, 12:51

Ik heb de foto gezien in groter formaat Flickr, daar is hij goed op te lezen. Het is een gemeentelijke medaille van Caumont l'Evente, Calvados., een Franse gemeentelijke derhalve.

Terug naar “Noord-Amerika”