65e herdenking D-Day, Normandië

Ed van Engeland
Moderator

65e herdenking D-Day, Normandië

Berichtdoor Ed van Engeland » 05 Jul 2009, 19:30

Het geborduurde borstembleem is de Regimental Crest van 16th US Inf.Rgt. / 1st US Inf.Div. één van de eerste US eenheden die op 6 juni 1944 landden.

Afbeelding
- sic Gloria transit Mundi -

Roel
Moderator

Re: 65e herdenking D-Day, Normandië

Berichtdoor Roel » 05 Jul 2009, 20:33

Ik zie zojuist dat een van de veteranen die dit jaar het Legioen van Eer heeft gekregen notabene een veteraan is die een aantal jaren terug in mijn dorp te gast was tijdens het project "Thank you Britain". Ik zat in het organiserende comité!

Ernie gefeliciteerd!

http://www.borehamwoodtimes.co.uk/news/ ... ch_honour/
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Sine Pari

Berichtdoor Sine Pari » 06 Jul 2009, 05:09

Wow, Rambo laat groeten. Man heeft nogal wat dienst jaren gemaakt, en in verschillende oorlogen gediend. @Ed van Engeland weet je wie de drager is? En uit welke landen komen de andere onderscheidingen, lijkt wel Oost Duits of Russisch?
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 06 Jul 2009, 08:15

Vermoedelijk is de (mij onbekende) drager een Amerikaan die gediend heeft bij het 16e Regt. Inf. De meeste onderscheidingen op zijn linkerborst zijn militaire, verleend door USA, Koreaanse Republiek, Rep. Zuid-Vietnam en United Nations.
De Wings op linker- en rechter revers zijn USA (para & glider), Canada (para) en Groot-Brittannië (para).
Het vijfarmig kruis behoort bij de graad van Chévalier de la Légion d'Honneur en is (uiteraard) Frans (is het centrale medaljon eruit verwijderd?), deze ridderorde is de laatste jaren uitgereikt aan vele geallieerde veteranen.
De vijf militaire herinneringsmedailles aan het 5-hoekig lint zijn Sovjet/Russisch.
De bovenste halsdecoratie is vermoedelijk een soort verenigingsonderscheiding, de "Order of St.Maurice", die eronder kan een ereburgerschap zijn van een Franse gemeente, of een Franse verenigingsonderscheiding.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 06 Jul 2009, 08:18

Hij mist inderdaad de centerpiece van zijn Legion de Honnour!

Worden tegenwoordig de vets letterlijk van het strand geplukt voor de Legion de Honnour?
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 06 Jul 2009, 08:33

Na enig snuffelen kwam ik deze foto op een ander forum tegen:

http://www.arrse.co.uk/Forums/viewtopic/p=2640642.html

Sine Pari

Berichtdoor Sine Pari » 06 Jul 2009, 19:13

Wat mij bv. alleen opvalt (net als een andere op het forum waar Ed van England) een link naar geeft) is dat hij de SSI van een niet Airborne eenheid draagt terwijl hij een wing heeft met een gevechtssprong onderscheiding er op. Aangezien hij voor zo wel WWII, Korea, en Vietnam onderscheidingen heeft zou hij of bij een van de PIR's van de 82nd of 101st, bij de 187th (Rakkasans) of bij de 173rd (The Herd) hebben meoten gediend. (Andere combat jumps in de tijd waar deze heer gediend heeft zijn enkel door SOF eenheden gemaakt.) En ik moet de eerste War Veteran nog tegen komen die bij een van deze eenheden heeft gediend maar niet de SSI van zijn oude eenheid draagt, maar wel die van een niet Airborne eenheid. En wat ook opvalt is dat hij Warsaw Pact onderscheidingen draagt, waarbij men toch zou aannemen dat hij na een plaatsing in West-Berlijn, en acties in Korea en Vietnam nu niet meer echt een voorstander van de USSR of diens satellite staten zou zijn. Wat mij ook bevreemd is dat hij (zover ik weet) de medals in de juiste oorde draagt, maar drie niet standard medals in zijn rack draagt.

Orde van medals is Legion of Merit (Officer), Bronze Star Medal (4x met V voor Valor), Purple Heart (2x), Meritorious Service Medal, Air Medal, Army Commendation Medal, Good Conduct Medal (NO loop clasp?!?), American Campaign Medal, European-African-Middle Eastern Campaign Medal, WW II Victory Medal, Army Occupation Medal (Berlin met Airlift Device, 06/24/48 – 05/11/49), National Defense Service Medal, Korean Service Medal (06/25/50 – 06/27/53), Armed Forces Expeditionary Medal (Dominican Rep. invatie??? 04/28/65 - 09/--/66), Vietnam Service Medal, Korea Defense Service Medal, Mij Onbekend, Mij Onbekend, United Nations Service Medal Korea, Republic of Vietnam Gallantry Cross, Republic of Vietnam Campaign Medal, Mij Onbekend.
DULCE BELLUM INEXPERTIS

You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 06 Jul 2009, 19:39

De laatste is de Republic of Korea War Service Medal.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Auke

Berichtdoor Auke » 07 Jul 2009, 00:02

Interessant dat hij de Sovjet/Russische medailles voor 20, 30, 40, 50 en 60 jaar overwinning heeft! Gewoon een plaatsing in West-Duitsland ofzo was daar (officieel) niet genoeg voor, hij moet echt in de oorlog actief zijn geweest in een gebied waar hij contact had met de Sovjets. De bekendste Geallieerde ontvangers van deze medailles zijn veteranen van de konvooien naar Moermansk. Ik ben benieuwd waar deze veteraan ze voor heeft gekregen!

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 07 Jul 2009, 08:51

Voor zover ik het kan bepalen zijn de miniatuur medailles op de linker revers de volgende (van boven naar beneden en van links naar rechts):
A.1. Legion of Merit
A.2. Bronze Star with V for Valor
A.3. Purple Heart
B.1. Meritorious Service Medal
B.2. Air Medal
B.3. Army Commendation Medal
C.1. Army Good Conduct Medal
C.2. American Campaign Medal
C.3 ETO-Medal
C.4. WW2 Victory Medal
D.1. Army of Occupation of WW2, with clasp for Berlin Air Lift
D.2. National Defense Service Medal
D.3. Korean Service Medal
D.4. Armed Forces Expeditionary Medal
E.1. Vietnam Service Medal
E.2. ?
E.3. ?
E.4. ?
F.1. UN Korea Service Medal
F.2. Rep. of Vietnam, Cross of Gallantry
F.3. Rep. of Vietnam, Campaign Star
F.4. Rep. of Korea, Korean War Service Medal

49thRecce

Berichtdoor 49thRecce » 07 Jul 2009, 18:33

Ik zie ook een Engelse en Canadese parawing......
US parawing met een combat jump,glider wing......

Komt mij zeer ongeloofwaardig over.......maar wie ben ik??

Ps heeft hij ook een Nederlandse penning/medaille om zijn nek hangen......
"Maybe I was brave, I don't know. At the time I was just doing the job, I didn't have time for other thoughts."—Private Johnson Beharry VC.

Sine Pari

Berichtdoor Sine Pari » 08 Jul 2009, 04:47

49thRecce schreef:US parawing met een combat jump,glider wing......

Dit is geen glider wing, maar de zogenaamde "Air Assault Badge" :wink: .
DULCE BELLUM INEXPERTIS

49thRecce

Berichtdoor 49thRecce » 08 Jul 2009, 16:21

Sine Pari schreef:

De naam die jij noemt word NA WW2 gebruikt voor deze badge.

Volgens het boek "Government Issue Collectors Guide"van Henri-Paul James werd de badge in WW2 wel Glider badge/wing genoemd. :wink:

Of hij de wing in WW2 of na WW2 heeft gehaald is niet bekend..... :?:
"Maybe I was brave, I don't know. At the time I was just doing the job, I didn't have time for other thoughts."—Private Johnson Beharry VC.

49thRecce

Berichtdoor 49thRecce » 08 Jul 2009, 16:29

49thRecce schreef:
Sine Pari schreef:

De naam die jij noemt word NA WW2 gebruikt voor deze badge.

Volgens het boek "Government Issue Collectors Guide"van Henri-Paul James werd de badge in WW2 weldegelijk Glider badge/wing genoemd. :wink:

Sine Pari

Berichtdoor Sine Pari » 09 Jul 2009, 04:20

49thRecce schreef:De naam die jij noemt word NA WW2 gebruikt voor deze badge.

Volgens het boek "Government Issue Collectors Guide"van Henri-Paul James werd de badge in WW2 wel Glider badge/wing genoemd. :wink:

De Glider Badge en de Air Assault Badge zijn twee totaal verschillende zaken. En nu wil ik niet eigenwijs zijn, maar het gaat het hier toch echt om de Air Assault Badge en niet om de Glider Badge

Afbeelding
Air Assault Badge

Afbeelding
Glider Badge
DULCE BELLUM INEXPERTIS

49thRecce

Berichtdoor 49thRecce » 09 Jul 2009, 16:30

Indeed! Je hebt gelijk!! :wink:

Dus waarvan acte :arrow:

werner

Berichtdoor werner » 29 Jul 2009, 23:41

Ik vond twee mooie foto's op het net genomen gedurende de herdenkingen in Normandie.

Afbeelding

Afbeelding

groet,
Werner

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 23 Sep 2009, 09:17

Mooie foto's. Bij sommige vets zie je de onofficiele medaille van Thank you Canada and Allied Forces. Een project uit 2005 waarvan ik deel mocht uitmaken.

Er is trouwens een kleine groep die een gesp op deze medaille heeft. Aangezien mijn regio (midden-Limburg) alleen door Britten is bevrijd, en wij de medaille dus een "belediging" vonden, hebben wij de gesp Thank you Britain laten maken.
Lid van SRO en OMSA

sgt2011

Berichtdoor sgt2011 » 22 Mar 2011, 11:14

Sine Pari schreef:Wat mij bv. alleen opvalt (net als een andere op het forum waar Ed van England) een link naar geeft) is dat hij de SSI van een niet Airborne eenheid draagt terwijl hij een wing heeft met een gevechtssprong onderscheiding er op. Aangezien hij voor zo wel WWII, Korea, en Vietnam onderscheidingen heeft zou hij of bij een van de PIR's van de 82nd of 101st, bij de 187th (Rakkasans) of bij de 173rd (The Herd) hebben meoten gediend. (Andere combat jumps in de tijd waar deze heer gediend heeft zijn enkel door SOF eenheden gemaakt.) En ik moet de eerste War Veteran nog tegen komen die bij een van deze eenheden heeft gediend maar niet de SSI van zijn oude eenheid draagt, maar wel die van een niet Airborne eenheid. En wat ook opvalt is dat hij Warsaw Pact onderscheidingen draagt, waarbij men toch zou aannemen dat hij na een plaatsing in West-Berlijn, en acties in Korea en Vietnam nu niet meer echt een voorstander van de USSR of diens satellite staten zou zijn. Wat mij ook bevreemd is dat hij (zover ik weet) de medals in de juiste oorde draagt, maar drie niet standard medals in zijn rack draagt.

Orde van medals is Legion of Merit (Officer), Bronze Star Medal (4x met V voor Valor), Purple Heart (2x), Meritorious Service Medal, Air Medal, Army Commendation Medal, Good Conduct Medal (NO loop clasp?!?), American Campaign Medal, European-African-Middle Eastern Campaign Medal, WW II Victory Medal, Army Occupation Medal (Berlin met Airlift Device, 06/24/48 – 05/11/49), National Defense Service Medal, Korean Service Medal (06/25/50 – 06/27/53), Armed Forces Expeditionary Medal (Dominican Rep. invatie??? 04/28/65 - 09/--/66), Vietnam Service Medal, Korea Defense Service Medal, Mij Onbekend, Mij Onbekend, United Nations Service Medal Korea, Republic of Vietnam Gallantry Cross, Republic of Vietnam Campaign Medal, Mij Onbekend.

Suggereer je dus dat het te mooi is om waar te zijn en de man een poser is zoals het persoon zoals hieronder afgebeeld?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door sgt2011 op 05 Jun 2011, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 03 Jun 2011, 09:27

E 4 is de Merchant Navy WW2 Victory Medal. Verklaard meteen de Sowjet medailles. De man zal dus op enig moment in de koopvaardij op Moermansk hebben gevaren.

E 3 en E 4 komen me bekend voor, maar kan ze zo niet plaatsen. Ik vermoed dat dit Department of Transportation medailles zijn.

Robert Prummel

Berichtdoor Robert Prummel » 10 Jun 2011, 15:46

Het medaillon van het Legioen van Eer ontbreekt... Heeft hij het laten vallen? Ik vraag me af of de Sovjets werkelijk tijdens de Koude Oorlog hun herinneringsmedailles aan een "Moermansk-veteraan" hebben gegund. De opvarenden van schepen die Moermansk aandeden werden tijdens de oorlog in ieder geval "honds" behandeld. Ze mochten niet van boord vanwege Stalin's paranoia. Van de enorme opofferingen en de belangrijke rol die de konvooien en de hulpgoederen speelden werd in de Sovjet-geschiedenis geen melding gemaakt.

Toen het Engels slagschip HMS Queen Elizabeth in 1945 na uitgeleend te zijn geweest aan de Russische Marine weer werd teruggegeven was het als "spasiba" van onder tot boven als plee gebruikt.... Robert

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 10 Jun 2011, 17:50

Jawel die zijn daadwerkelijk verleend. Ook aan Nederlanders. Ik heb ooit een set met originele oorkondes op de foto mogen zetten.

Robert Prummel schreef:Het medaillon van het Legioen van Eer ontbreekt... Heeft hij het laten vallen? Ik vraag me af of de Sovjets werkelijk tijdens de Koude Oorlog hun herinneringsmedailles aan een "Moermansk-veteraan" hebben gegund. De opvarenden van schepen die Moermansk aandeden werden tijdens de oorlog in ieder geval "honds" behandeld. Ze mochten niet van boord vanwege Stalin's paranoia. Van de enorme opofferingen en de belangrijke rol die de konvooien en de hulpgoederen speelden werd in de Sovjet-geschiedenis geen melding gemaakt.

Toen het Engels slagschip HMS Queen Elizabeth in 1945 na uitgeleend te zijn geweest aan de Russische Marine weer werd teruggegeven was het als "spasiba" van onder tot boven als plee gebruikt.... Robert

Marijn

Berichtdoor Marijn » 31 Jan 2012, 21:17

49thRecce schreef:Ik zie ook een Engelse en Canadese parawing......
US parawing met een combat jump,glider wing......

Komt mij zeer ongeloofwaardig over.......maar wie ben ik??

Ps heeft hij ook een Nederlandse penning/medaille om zijn nek hangen......

Kan ook aan mij liggen maar ik heb wel meer veteranen gezien die met jumpwings van andere landen liepen. Meestal waren die verkregen bij herdenkingen dmv ruil met een veteraan van het betreffende land. Het dragen is dan geen onderscheiding maar meer een uiting van verbondenheid en eerbetoon aan de ander.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 01 Feb 2012, 11:16

De afgebeelde Canadezen dragen het baretembleem van The Queen's Own Rifles of Canada, een regiment dat destijds in Normandië landde en via Nederland Duitsland binnentrok. Het regiment bestaat nog steeds en de veteranen worden bij sommige gelegenheden begeleid door actief dienende militairen van het regiment. Ik heb ze vaker ontmoet en moet erkennen dat ze (behalve de obligate speldjes en rommel) over het algemeen weinig "rommelmedailles" en zo dragen. Maar ja, het zijn ouwe mannen die zich graag in het zonnetje laten zetten en braaf alles opspelden wat ze wordt toebedeeld, al was het maar om de gulle gevers niet voor het hoofd te stoten.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 01 Feb 2012, 12:45

Nog even de foto waarmee dit topic begon bekeken en de inbreng van Ed van Engeland erbij gepakt met wat aanvullingen mijnerzijds:
Zijn medailles zijn van boven naar beneden en van links naar rechts:

A.1. Legion of Merit
A.2. Bronze Star Medal with V for Valor and 3 oak leaf clusters. In totaal 4x ontvangen.
A.3. Purple Heart with oak leaf cluster. Totaal 2x gewond geraakt.
B.1. Meritorious Service Medal
B.2. Air Medal
B.3. Army Commendation Medal
C.1. Army Good Conduct Medal
C.2. American Campaign Medal
C.3. European-African-Middle Eastern Campaign Medal
C.4. WW2 Victory Medal
D.1. Army of Occupation of WW2, with clasp for Berlin Air Lift
D.2. National Defense Service Medal
D.3. Korean Service Medal
D.4. Armed Forces Expeditionary Medal
E.1. Vietnam Service Medal
E.2. Korea Defense Service Medal (Commemorative Medal)
E.3. Atlantic War Zone Medal WW2 (Merchant Marine)
E.4. Victory Medal WW2 (Merchant Marine)
F.1. UN Service Medal Korea
F.2. Rep. of Vietnam, Gallantry Cross
F.3. Rep. of Vietnam, Campaign Medal
F.4. Rep. of Korea, Korean War Service Medal

Derhalve kijken we naar een veteraan van WO2, Korea en Vietnam. In WO2 bij de Koopvaardij gezeten en bij het 16e Infanterie Regiment van de Amerikaanse landmacht.
Draagt geen Combat Infantryman Award. (Geen infanterist??!) Zijn WO2, Korea en Vietnam campagne medaille laat geen 'battle stars' zien.
Heeft de Russische herdenkingsmedailles WO2 wat klopt met zijn koopvaardij dienst in o.a. de Atlantische oceaan.
Heeft bij een para-eenheid gediend waarbij hij 1 actiesprong heeft gemaakt.

En is op hoge leeftijd onderscheiden door de Republiek Frankrijk met het Ridderschap in de Legion d'Honneur. Het uitgereikte exemplaar was blijkbaar van inferieure kwaliteit, het centrum is er vrij snel al uit gevallen.

Kortom, dit zou kunnen kloppen. Hij draagt wat onderscheidingen op een bijzondere plaats en zijn 2 halskruizen zijn niet van militaire oorsprong, maar voor de rest klopt het vrij aardig. Iets wat we van de 2e persoon niet kunnen zeggen. Deze heer, dhr Meijers, heeft zijn borst volgehangen met alles wat hij maar kon betalen tijdens een bezoek aan een militariabeurs.

Tot zover mijn 'two pence worth'.
Herman

Terug naar “Noord-Amerika”