Meest zeldzame onderscheiding

jan jansen

Re: Meest zeldzame onderscheiding

Berichtdoor jan jansen » 26 Aug 2009, 15:20

D_Dutch schreef:
tuppie65 schreef:Volgens mij is het Grootkruis van het ijzeren kruis nooit aan göring uitgereikt.
Ivm het verliezen van de Slag om Engeland!!

Zoals "Fikkie" ook al zegt, is deze onderscheiding inderdaad aan Hermann Göring uitgereikt.
Op onderstaande foto draagt hij het Grootkruis, samen met de Pour Le Merité en het Ridderkruis(?).
Erg jammer dat hij geen batonset draagt op de foto!

Afbeelding

Hierbij nog een tweede foto in kleur, waarbij ik meteen de vraag heb welke onderscheiding Göring draagt boven het Gemeinsames Flugzeugführer-beobachter Abzeichen mit Brillianten.

Afbeelding

Fikkie schreef:Is alleen de vraag bedoelen ze met de ster met gouden stralen ook het grootkruis? Anders zou hem dus wel hebben gekregen.

Nee, met deze ster (Ster van het Grootkruis van het Ridderkruis) wordt weer een andere onderscheiding aangeduid die een graad hoger dan het Grootkruis komt.
Deze is alleen nooit uitgereikt, deze zou uitgereikt moeten worden aan de meest sucessvolle generaal tijdens de oorlog nadat Duitsland de oorlog gewonnen had.
Omdat Duitsland verloren heeft is deze onderscheiding nooit uitgereikt.
Vóór het Nazi Regime was deze onderscheiding er ook al.
Deze is in 1813 uitgereikt aan veldmaarschalk Gerhard von Blücher en in 1918 aan Paul von Hindenburg.
De onderstaande foto is het enige prototype dat bekend is en ligt momenteel in de West Point academie in de Verenigde Staten.

Afbeelding

Zo waren er wel meer hoge onderscheidingen die nooit uitgereikt werden, zoals het Duitse Kruis in Goud met Diamanten (Deutsches Kreuz in Gold mit Brillianten).

Ergens tussen mijn verzameling heb ik een exemplaar liggen en beschouw het zelf als een Pools kopie. Overigens vertelde een jaar of 10 geleden een Amerikaan dat het om een Duits etalage exemplaar uit de jaren 40 zou gaan, maar zijn verhaal geloof ik niet zo. Heb hem is even uit het stof gehaald om het jullie is te laten zien.

Gr, Jan
Bijlagen
Grootkruis van het ijzeren kruis.JPG
Grootkruis van het ijzeren kruis Diameter 5,8 mm

Terug naar “Europa”