Luitenant-generaal Mart de Kruif

oa Orde van de Nederlandse Leeuw, Orde van Oranje Nassau, etc.

Voor de Kroonorde en Huisorde, zie Onderscheidingen van het Koninklijk Huis.
René

Luitenant-generaal Mart de Kruif

Berichtdoor René » 19 Mar 2016, 11:24

24 maart a.s. zal Luitenant-generaal Mart de Kruif het commando over de Koninklijke Landmacht overdragen aan Luitenant-generaal Leo Beulen.
De recente historie laat zien dat een terugtredend OPCO-commandant, welke nog niet eerder is onderscheiden met een ridderorde, wordt benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau met de zwaarden (ON4).
Ltgen De Kruif is echter reeds benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau met de zwaarden (ON3) op grond van zijn verdiensten als Commandant Regional Command-South in Afganistan.

De vraag die dit bij mij oproept is of er op basis van deductie valt te voorspellen welke onderscheiding Ltgen De Kruif bij zijn afscheid ten deel zal/kan vallen.

Overigens is er wellicht een voorbeeld uit het recente verleden waarbij het voornoemde reeds plaats heeft gevonden.
Indien dat het geval is, dan ben ik zeer benieuwd naar dat voorbeeld.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Alex

Re: Luitenant-generaal Mart de Kruif

Berichtdoor Alex » 20 Mar 2016, 16:01

Mijn gok: ereteken voor verdienste in goud. Toch de hoogste defensie-onderscheiding.
De Bronzen Soldaat, de hoogste landmachtonderscheiding heeft hij ook al.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Herman V

Berichtdoor Herman V » 20 Mar 2016, 23:14

Bevordering tot Groot Officier in de Orde van Oranje Nassau met de zwaarden?

In de praktijk betekend dat alleen een borstster uitreiken, het halskruis is reeds in bezit :-)

René

Berichtdoor René » 24 Mar 2016, 18:01

Alex schreef:Mijn gok: ereteken voor verdienste in goud. Toch de hoogste defensie-onderscheiding.
De Bronzen Soldaat, de hoogste landmachtonderscheiding heeft hij ook al.

Dat blijkt een goede gok geweest te zijn.

Toch bijzonder. Ik had persoonlijk een bevordering tot Groot Officier in de Orde van Oranje Nassau met de zwaarden verwacht.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

RD

Berichtdoor RD » 24 Mar 2016, 19:57

René schreef:Toch bijzonder. Ik had persoonlijk een bevordering tot Groot Officier in de Orde van Oranje Nassau met de zwaarden verwacht.

Kom kom, De Kruif is een prima man, maar hij heeft net als zoveel mensen binnen de krijgsmacht gewoon zijn werk gedaan. Een Koninklijke onderscheiding heeft hij al en zelfs een bronzen soldaat met bijbehorend erekoord. Al die buitenlandse decoraties moet je natuurlijk vooral zien als relatiegeschenken. Ik denk dat hij inmiddels goed is voorzien.

officier

Berichtdoor officier » 24 Mar 2016, 21:05

RD schreef:Kom kom, De Kruif is een prima man, maar hij heeft net als zoveel mensen binnen de krijgsmacht gewoon zijn werk gedaan. Een Koninklijke onderscheiding heeft hij al en zelfs een bronzen soldaat met bijbehorend erekoord. Al die buitenlandse decoraties moet je natuurlijk vooral zien als relatiegeschenken. Ik denk dat hij inmiddels goed is voorzien .
"Gewoon zijn werk gedaan", vind ik in het geval van luitenant-generaal de Kruif toch echt niet toepasselijk.

Operationeel commandant van ruim 45.000 man in Zuid-Afghanistan tijdens de grote troepen opbouw van ISAF. Dit heeft hij op een dusdanige wijze gedaan dat hij is benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje Nassau met Zwaarden. Dit kan ik toch niet "gewoon je werk doen" noemen.

Luitenant-generaal de Kruif heeft persoonlijk een grote rol gespeeld in de (verre gaande) internationale samenwerking met bijvoorbeeld Duitsland, wat onder andere heeft geleid tot het terug te brengen van de tankcapaciteit binnen de Krijgsmacht. Natuurlijk kan je hiervan aangeven dat het zijn werk was, maar de manier waarop luitenant-generaal de Kruif dit heeft gedaan, gaat naar mijn mening verder dan "gewoon je werk doen".

En dit zijn slechts twee voorbeelden ...

Natuurlijk kan je zeggen dat buitenlandse onderscheidingen vaak relatiegeschenken zijn, echter de hoogte of graad van de onderscheiding zegt wel wat over de waarde die het desbetreffende land hecht aan "deze relatie".

Ik vind de hoogste onderscheiding van het Ministerie van Defensie een toepasselijke onderscheiding voor luitenant-generaal de Kruif, al had ik een bevordering tot Groot Officier in de Orde van Oranje Nassau met Zwaarden ook op z'n plaats gevonden.

En "hij inmiddels goed is voorzien" is natuurlijk een drogreden ... Maar goed, dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 25 Mar 2016, 00:21

Welke onderscheiding iemand zou moeten krijgen kun je natuurlijk eindeloos over filosoferen. Feit is dat de graad van Grootofficier in de Orde van Oranje-Nassau sinds de herziening van het decoratiestelsel eind jaren '90 in de praktijk vrijwel niet meer wordt uitgereikt. De enige "gewone Nederlander" die ik zo heb kunnen vinden is Wim Dik in 2000, oud staatssecretaris en bestuursvoorzitter van KPN. Verder is deze decoratie nog enkele malen uitgereikt als "relatiegeschenk" aan hoge buitenlandse hoffunctionarissen bij staatbezoeken (zie bv hier in 2014 bij een uitgaand staatsbezoek aan Japan).
Verder is ook het Ereteken voor Verdienste in goud voor Nederlandse militairen een uitzonderlijke onderscheiding, een eer die Lgen Mart de Kruif nu deelt met bv Lgen Ted Meines (toenmalig Vz Veteranenplatform) en Genmaj Theo Vleugels (destijds voor zijn rol als C-TFU 1), hij is daarmee denk ik in goed gezelschap.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

officier

Berichtdoor officier » 25 Mar 2016, 06:44

Spraakverwarring schreef:Welke onderscheiding iemand zou moeten krijgen kun je natuurlijk eindeloos over filosoferen. Feit is dat de graad van Grootofficier in de Orde van Oranje-Nassau sinds de herziening van het decoratiestelsel eind jaren '90 in de praktijk vrijwel niet meer wordt uitgereikt. De enige "gewone Nederlander" die ik zo heb kunnen vinden is Wim Dik in 2000, oud staatssecretaris en bestuursvoorzitter van KPN. Verder is deze decoratie nog enkele malen uitgereikt als "relatiegeschenk" aan hoge buitenlandse hoffunctionarissen bij staatbezoeken (zie bv hier in 2014 bij een uitgaand staatsbezoek aan Japan).
Verder is ook het Ereteken voor Verdienste in goud voor Nederlandse militairen een uitzonderlijke onderscheiding, een eer die Lgen Mart de Kruif nu deelt met bv Lgen Ted Meines (toenmalig Vz Veteranenplatform) en Genmaj Theo Vleugels (destijds voor zijn rol als C-TFU 1), hij is daarmee denk ik in goed gezelschap.
In 2012 is general David Petraeus onderscheiden met de Orde van Oranje Nassau in de graad van Ridder Grootkruis, primair voor zijn rol als commandant ISAF in 2010 en 2011. Met dit in het achterhoofd had ik de bevordering tot Grootofficier geen vreemde keuze gevonden.

Maar ik ben het met je eens dat het Ereteken van Verdienste in Goud voor Nederlandse militairen een uitzonderlijke onderscheiding is die recht doet aan de waardering van alles wat luitenant-generaal de Kruif heeft gedaan voor Defensie en de Koninklijke Landmacht in het bijzonder.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 25 Mar 2016, 07:40

officier schreef:In 2012 is general David Petraeus onderscheiden met de Orde van Oranje Nassau in de graad van Ridder Grootkruis, primair voor zijn rol als commandant ISAF in 2010 en 2011. Met dit in het achterhoofd had ik de bevordering tot Grootofficier geen vreemde keuze gevonden.
Ook Ridder Grootkruis is een eer die Nederlanders vrijwel niet ten deel valt. Te denken valt aan politieke bestuurders met een zeer lange staat van dienst met internationale uitstraling: ik kan Wim Kok, Jan Peter Balkenende en Neelie Kroes vinden maar verder eigenlijk niet. Daarnaast wel buitenlandse kopstukken zoals Herman Van Rompuy, José Manuel Barroso en ook David Petraeus en bv Wesley Clark als SACEUR.
Onderscheidingen in de Orde van Oranje-Nassau hoger dan de graad Commandeur komen voor Nederlanders vrijwel niet voor.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Basic

Berichtdoor Basic » 25 Mar 2016, 08:22

image.jpeg

Bron: Ministerie van Defensie

René

Berichtdoor René » 27 Mar 2016, 12:21

Spraakverwarring schreef:Verder is ook het Ereteken voor Verdienste in goud voor Nederlandse militairen een uitzonderlijke onderscheiding, een eer die Lgen Mart de Kruif nu deelt met bv Lgen Ted Meines (toenmalig Vz Veteranenplatform) en Genmaj Theo Vleugels (destijds voor zijn rol als C-TFU 1), hij is daarmee denk ik in goed gezelschap.

Laat ik als eerste stellen dat ik de mening deel dat hij met het toekennen van het Eereteken voor Verdienste in goud in zeer goed gezelschap verkeert.

Dat het Ereteken voor Verdienste in goud een uitzonderlijke onderscheiding is ligt (mijns inziens) niet aan de onderscheiding, maar aan het feit dat er maar weinig (te weinig?) mensen voor worden voorgedragen.

Afgelopen jaar is er in dat kader dan ook aandacht gevraagd door zowel C-LAS als de Kanselier als om meer militairen voor te dragen voor 'een lintje'. (Voor resp. het Ereteken voor Verdienste, en een Koninklijke Onderscheiding.)

Zie hier: http://www.prodef.nl/images/pdf/nieuws/2016/20150925_Nota_Invoering_nieuwe_waarderingen.pdf
En hier: https://magazines.defensie.nl/defensiek ... aan-slider

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 27 Mar 2016, 14:03

Binnenkort zal ook het ereteken van Verdienste in brons er bij komen. Er schijnen al vele voordrachten op stapel te liggen!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

René

Berichtdoor René » 27 Mar 2016, 20:59

Roel schreef:Binnenkort zal ook het ereteken van Verdienste in brons er bij komen. Er schijnen al vele voordrachten op stapel te liggen!

Dan lijkt het erop dat de doelstelling van het instellen van die onderscheiding als aanvulling op het Ereteken voor Verdienste in goud en in zilver bereikt wordt :D

Terug naar “Ridderorden”